Copywriter: Hvad er god copywriting til en hjemmeside?

Skal din hjemmeside fremstå professionelt og tiltrækker relevante kunder til din virksomhed, så kan en dygtig copywriter hjælpe dig.

Denne artikel har fokus på copywriting til hjemmesider. Du får bl.a. svar på, hvilke kvalifikationer du skal se efter — og hvorfor det er essentielt, at den copywriter, du vælger, har tilstrækkelig viden om SEO.

Indholdsfortegnelse:

  1. Hvad er en copywriter?
  2. Hvorfor bruge copywriting?
  3. Copywriter vs tekstforfatter
  4. Copywriter vs content writer
  5. Hvad er SEO-copywriting?
  6. God copywriting kræver forståelse for kunderejsen
  7. Copywriting målrettet de rigtige søgeord
  8. Overbevisende skrivefærdigheder
  9. Kreativitet og originalitet
  10. Copywriting teknikker
  11. Copywriting ved hjælp af AI (kunstig intelligens)

Hvad er en copywriter?

En copywriter er en skribent, der har specialiseret sig i at skrive tekster, der skal få folk til at reagere og udføre en handling.

En handling kan være, at folk køber, tilmelder sig, abonnerer på nyhedsmails, henvender sig eller klikker på et link og læser mere.

Nogle copywritere skriver både e-mails, annoncetekster, tekst til sociale medier, tekst til print og tekst til hjemmesider. Andre har specialiseret sig i et bestemt område, fx e-mailmarkedsføring eller tekstforfatning til hjemmesider.

Hvorfor bruge professionel copywriting på din hjemmeside ?

Copywriter skriver på notesblok. beritbai.dk

Professionel copywriting på din hjemmeside kan gøre en stor forskel på, hvor mange besøg du får på hjemmesiden — og om de besøgende konverterer til betalende kunder.

Gode tekster kan også hjælpe dig med at fastholde og skabe mersalg til eksisterende kunder.

En dygtig copywriter skriver hjemmesidetekster, der er målrettet præcist de kunder, du ønsker at tiltrække — samtidig med, at teksterne er optimeret til at skabe synlighed på Google.

God copywriting til en hjemmeside kræver viden om SEO

SEO betyder Search Engine Optimization (søgemaskineoptimering). Tekster, der er optimeret til at skabe synlighed på Google kaldes SEO-tekster.

En hjemmeside, der er optimeret med god SEO-copywriting (og en række andre SEO-elementer), har langt større sandsynlighed for at rangere godt i søgeresultaterne.

Når du har gode placeringer på Google, er det meget lettere for dine potentielle kunder at finde netop din virksomhed, når de søger på nettet.

Sørg derfor altid for, at den copywriter, du vælger til din hjemmeside, har tilstrækkelig viden om SEO, så teksterne både skaber synlighed og salg.

Copywriter vs tekstforfatter

I Danmark bruger vi titlen tekstforfatter og copywriter på lige fod.

En erfaren tekstforfatter til hjemmesider vil ofte også være content writer. Det vil sige, at han/hun ud over at skrive sælgende tekster (copy) også er dygtige til at skrive andre typer indhold til hjemmesiden (content) — fx blogindlæg og online artikler.

Copywriter vs content writer

Det er vigtigt, at du er bevidst om forskellen mellem copywriting og content writing.

Skal du både have produceret salgstekster til dine ydelser/produkter og tekst til en række blogindlæg, så er det vigtigt, at du sikrer dig, at den copywriter, du vælger, både skriver copy (salgsfremmende tekster) og content (mere informative tekster).

I praksis er der et naturlig overlap mellem copywriting og content writing, og mange copywriters skriver begge typer indhold.

Hvad er SEO-copywriting?

SEO-copywriting handler om at skrive tekster på en måde, der både skaber synlighed i søgemaskinerne og øger din konvertering.

Det betyder, at teksterne skal indeholde de rigtige søgeord og være struktureret på en måde, der gør det let for søgemaskinerne at forstå, hvad teksten handler om.

I Danmark bruger vi mest betegnelsen SEO-tekstforfatter, for de tekstforfattere, der er dygtige til at skrive tekster, der både sælger og skaber synlighed på Google.

Det er vigtigt at huske, at SEO-venlige tekster først og fremmest skal være relevante og interessante for din målgruppe.

En dygtig SEO-copywriter tænker derfor mennesker før søgemaskiner. I praksis betyder “mennesker først”, at selvom teksten er optimeret til søgemaskinerne, så er målet altid at skrive værdiskabende indhold, som dine kunder reagerer positivt på.

Hvilke SEO-discipliner skal en copywriter til en hjemmeside mestre?

Succes med tekster på hjemmesider kræver i de fleste tilfælde, at teksterne er søgeoptimerede. Det er derfor ikke nok, at en copywriter er dygtig til skriftlig kommunikation.

Nogle copywritere skriver SEO-tekster ud fra et content-brief. Dvs. at en marketingsafdeling, et SEO-bureau eller en freelance SEO-rådgiver sender en række informationer til copywriteren.

Et brief til en SEO-tekst indeholder bl.a.:

  • Emnet og informationer om emnet
  • Beskrivelse af målet med teksten (fx salg, kontakt, sign-up, branding, problemløsning)
  • Søgehensigt (hvor på kunderejsen befinder kunden sig?)
  • Målgruppe (Hvem skal indholdet appellere til?)
  • Relevante søgeord (primære søgeord, relaterede søgeord og long-tail (= søgesætninger med flere ord))
  • Konkurrentanalyse (hvem skal indholdet konkurrere med, og hvilke elementer skal indgå for at slå konkurrenterne?)
  • Tone-of-voice (fx professionel, formel, humoristisk, empatisk, faglig, detaljeret)
  • Call-to-action (hvilken handling skal læseren udføre efter at have læst teksten?)
  • FAQ (Info om ofte stillede spørgsmål)
  • Tekstlængde (antal ord)
  • Deadline

Arbejder copywriteren ud fra et professionelt brief kræver det, at han/hun har stor viden om, hvordan man skriver og strukturerer en SEO-tekst.

SEO-copywriting uden et brief skærper kravene til copywriteren

En del erfarne SEO-copywritere har stor viden om SEO. Nogle få er også SEO-specialister — og har derfor tilegnet sig ekstra kompetencer indenfor søgemaskineoptimering.

Hvis du ønsker at hyre en copywriter, der skal skrive SEO-tekster uden et professionelt brief, skal du være opmærksom på at han/hun skal mestre en del SEO-discipliner.

SEO-copywriting uden et brief kræver bl.a. kundskaber indenfor:

  • Research: Søgeordsanalyse og konkurrentanalyse
  • On-page SEO: Optimering af tekster, herunder overskrifter (h-tags), metabeskrivelse og sidetitler
  • Kunderejsen: Forståelse for den rejse kunden er på, fra de oplever et problem eller et behov, til de køber et produkt
  • Søgehensigt: Forstå brugerens hensigt med bestemte søgninger og tilpasse teksten til det
  • Billeder og grafik: Optimering af billeder og grafik på hjemmesiden (filnavne og ALT-tekster)
  • Links: Vide, hvordan man optimalt integrerer både interne links (links mellem teksterne internt på hjemmesiden) og udgående links i teksterne (links til kilder)

God copywriting kræver forståelse for kunderejsen

Kunderejsen er den rejse, potentielle kunder er på, fra de oplever et problem/symptom eller noget de mangler — til de rent faktisk køber en ydelse eller et produkt.

En dygtig copywriter forstår de trin, som en kunde skal igennem før han/hun tager action og konverterer til en købende kunde.

Kunderejsen består af 5 trin:

  1. Awareness
  2. Interest
  3. Desire
  4. Action
  5. Loyalty

Kunderejsen foregår sjældent lige ud af landevejen fra 1 til 5. Vi hopper rundt mellem de forskellige søgninger, indtil vi har nok information til at kontakte eller købe.

Jo flere kontaktpunkter på kunderejsen, du dækker med god SEO-copywriting, des bedre.

For en copywriter er det vigtigt at gøre sig klart, hvad hensigten med en søgning er — og hvilken type indhold det kræver. Matcher teksten ikke søgehensigten, vil du få problemer med at opnå gode placeringer på Google. Det gælder også, selv om teksten måske er virkelig velskrevet.

Vil du vide mere om kunderejsen, og hvordan du kan kortlægge den, så kan du læse denne artikel om kunderejser på Moz.com

Copywriting målrettet de rigtige søgeord

Når en copywriter får et professionelt brief fra fx en SEO-rådgiver, så er søgeordene fastlagt.

Men er du soloselvstændig eller en mindre virksomhed, så har du måske behov for, at tekstforfatteren både kan lave søgeordsanalysen og skrive teksten.

Og her skal du holde tungen lige i munden:

For en god søgeordsanalyse kræver viden, erfaring og de rigtige professionelle værktøjer.

Vær obs på, at det ikke er alle copywriters, der laver professionelle søgeordsanalyser og søgeordsplanlægning.

Overbevisende skrivefærdigheder

Evnen til at skrive klart, præcist og grammatisk korrekt er vigtigt for alle copywriters.

En dygtig copywriter sætter sig grundigt ind i den virksomhed han/hun skal skrive tekster for.

Med et godt kendskab til:

  • Værdier
  • Faglige kompetencer
  • Ydelser/produkter
  • Kundens problemer og de løsninger, du tilbyder
  • Konkurrenter
  • Målgruppe

Kan copywriteren fremhæve din virksomheds unikke kompetencer (USP — Unique Selling Propositions).

Copywriteren har også styr på tone-of-voice. Det vil sige, at copywriteren sammen med dig finder den sproglige tone, der rammer virksomhedens yndlingskunder i hjerne og hjerte — og samtidig skaber en sproglig rød tråd i den digitale kommunikation.

Kreativitet og originalitet

Det kræver kreativitet, erfaring og indsigt at skabe originalt og engagerende indhold til en hjemmeside. En dygtig copywriter kan bidrage med nye idéer og perspektiver, som gør teksterne endnu bedre.

Mange selvstændige oplever, at det kan være svært at skrive positivt om sig selv. Det er måske en dansk ting, at vi holder lidt igen med at fremhæve egne kvalifikationer. En dygtig copywriter aflæser sine kunder og er i stand til at fremhæve de unikke kompetencer.

Copywriting teknikker

Dygtige copywriters har stor viden om, hvordan man skriver og strukturerer tekster.

De bruger teknikker som fx psykologiske triggere, storytelling, gode overskrifter, korte afsnit, punktopstilling osv.

Alt dette er med til at skabe tekster, som dine kunder læser og forholder sig til.

Copywriting ved hjælp af AI (kunstig intelligens)

AI (Artificial Intelligence) er i hastig fremmarch. ChatGPT er blot et af mange AI-produkter på markedet.

Der findes en lang række værktøjer, som copywriters kan bruge til at understøtte den kreative skriveproces, få nye idéer og skrive endnu bedre indhold.

Jeg er endnu ikke stødt på et AI-værktøj, der kan skrive tekster, jeg personligt ville bruge uredigeret på en hjemmeside. Men udviklingen går hurtigt, og ingen ved endnu, hvad fremtiden bringer.

Google har meldt ud, at det er fint at bruge AI i copywriting. Det bedste indhold vinder — uanset om det er genereret med eller uden assistance fra AI.

Hjælp til copywriting på din hjemmeside?

Har du brug for hjælp til copywriting på din hjemmeside, er du velkommen til at give mig et kald på tlf. 30702728 eller sende en mail til berit@beritbai.dk

Jeg tilbyder både copywriting og content writing. Skriver du selv dine tekster, tilbyder jeg målrettet 1-til-1 rådgivning om både copywriting og SEO.


Gratis viden — læs også:


Jeg udgiver jævnligt nye artikler på min blog. Vil du følge med, er du velkommen til at connecte med mig på LinkedIn. Her deler jeg mine artikler og tips til tekstforfatning og SEO.

Kunne du lide indlægget? Del meget gerne med dit netværk

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll to Top
Copy link
Powered by Social Snap