Sådan vælger du den (helt) rigtige SEO-tekstforfatter til dit website

En god SEO-tekstforfatter kan skabe resultater, du mærker på din bundlinje

Opadgående kurve - SEO tekstforfatter Berit Bai.

En flot og professionel hjemmeside er ikke meget værd, hvis ingen opdager, at den er der.

Det svarer til at placere en butik langt ude i en skov og håbe på, at nogle med interesse i dine ydelser og produkter tilfældigt kommer forbi.

Beslutter du, at der skal gøres noget ved din synlighed på Google, så kommer du ikke uden om de gode velskrevne SEO-tekster.

Google elsker nemlig godt og relevant indhold (og det gør mennesker også).

”Focus on creating great content” er derfor nærmest et mantra, når Google udtaler sig om synlighed.

Omsat til praksis betyder ”great content”:

  1. Dine tekster SKAL være relevante for dine kunder og potentielle kunder
  2. Dine tekster skal øge din synlighed på Google

Og det er her, den professionelle SEO-tekstforfatter kommer ind i billedet. For det kræver stor viden og erfaring at skrive webtekster, der både skaber synlighed på nettet og øger dit salg.

Men inden du går i gang med at lede efter en dygtig tekstforfatter til din hjemmeside, så er der et par ting, du bør vide om SEO og tekstforfatning.

Læs med nedenfor, og bliv klædt godt på til at vælge den helt rigtige tekstforfatter til din virksomhed.

 

En professionel SEO-tekstforfatter skal mestre mange discipliner

Du får her et overblik over de forskellige områder, som din SEO-tekstforfatter bør have styr på.

Overvejer du selv at skrive dine SEO-tekster? Så vil indlægget her give dig et indblik i nogle af de ting, du skal sætte dig ind i, hvis dine tekster skal performe godt på Google og give dig flere kunder.

I det følgende dykker jeg ned i 5 områder:

  1. Hvad er en målrettet og strategisk SEO-tekst?
  2. Hvordan laver SEO-tekstforfatteren en god søgeordsanalyse?
  3. Hvorfor kan de professionelle SEO-tekster ikke stå alene?
  4. Anbefaling: Vælg en SEO-tekstforfatter med stor viden om SEO
  5. Derfor kommer SEO før webdesign

#1 -Hvad er en målrettet og strategisk SEO-tekst?

Kvinde skriver på pc. Tekstforfatter til SEO, Berit Bai.

En professionel SEO-tekst er en salgsside, landingsside, en artikel eller et blogindlæg, som er optimeret mod specifikke søgeord. Formålet med teksten er, at du bliver synlig på Google og giver god information til dine kunder.

En god SEO-tekst er målrettet og strategisk gennemtænkt.

På almindeligt dansk betyder det, at teksten er skrevet med udgangspunkt i:

  1. En stor forståelse for den virksomhed, du driver (bl.a. dine/jeres kompetencer, ydelser og hvad der adskiller jer fra konkurrenterne)
  2. Indsigt i den rejse kunden er på, fra de oplever et problem eller et behov, til de køber din vare eller ydelse
  3. En grundig søgeordsanalyse, hvor din SEO-tekstforfatter identificerer relevante søgeord og søgesætninger – og analyserer, hvilke søgeord der er værd at gå efter
  4. Analyse af de konkurrenter, du er oppe imod. Bemærk, at dem, du anser for din konkurrenter i den virkelige verden, måske ikke er de samme, som du skal konkurrere med på Google
  5. Formålet med teksten. Hvilken handling vil vi gerne have kunden til at udføre, når han/hun læser teksten (kontakte, booke, bestille, tilmelde, klikke videre eller?)

#2 – Hvordan laver SEO-tekstforfatteren en god søgeordsanalyse?

En god søgeordsanalyse tager altid udgangspunkt i ”forstå virksomheden” og ”forstå kunderejsen”. Med denne indsigt i hånden kan selve analysen gå i gang.

Det er vigtigt at afdække, hvilke ord og sætninger folk rent faktisk søger på. Der findes mange forskellige værktøjer på markedet, som den professionelle SEO-tekstforfatter kan gøre brug af.

Jeg bruger en kombination af flere værktøjer. Bl.a. Ahrefs, KWfinder, Accuranker og Google Search Console.

Logoer for SEO-værktøjer. beritbai.dk

Du kan ikke gætte dig til gode søgeord

Måske tror du, at folk søger på ”lydruder”, fordi det er det, I kalder det internt i glarmester-virksomheden. Men det ved kunden ikke. De søger på ”lyddæmpende vinduer” og ”støjdæmpende vinduer”.

Du er derfor nødt til at kigge på data fra forskellige SEO-værktøjer:

  • Hvad søger folk reelt på?
  • Hvor mange søgninger er der på de forskellige ord og sætninger?
  • Er der nogle søgeord for det samme, der er mere relevante end andre?
  • Hvad er søgeintentionen? Hvor på købsrejsen befinder kunden sig, når de søger på bestemte ord?
  • Hvilke konkurrenter ligger i toppen på de forskellige søgeord?
  • Hvad tilbyder konkurrenterne, og hvordan beskriver de ydelserne?
  • Hvor stærke er konkurrenterne – kan du slå dem?
  • Osv.

Herefter kan du sammenholde og analysere tallene nærmere.

Til slut står du med en liste over søgeord, søgesætninger og relaterede søgeord, som danner udgangspunkt for arbejdet med SEO-teksterne.

“Gør det selv”-søgeordsanalyse

Vil du selv i gang med at lave søgeordsanalyse, og har du ikke så meget erfaring endnu, så er KWfinder et godt og overskueligt værktøj at starte ud med.

Ahrefs har mange fantastiske features, men det kræver lidt mere erfaring at få fuldt udbytte af alle mulighederne. Er du ny i SEO, kan Ahrefs godt virke lidt uoverskueligt.

#3 – Hvorfor kan de professionelle SEO-tekster ikke stå alene?

Jeg blev kontaktet af en mellemstor virksomhed, som ønskede én SEO-tekst på en bestemt ydelse. På det tidspunkt var jeg helt booket op og kunne ikke assistere. Men jeg fortalte kunden, at en enkelt isoleret SEO-tekst på en hjemmeside sjældent giver placeringer på side 1.

Potentialet for placeringer var der, men der skulle kigges på flere tekster, interne links og den tekniske SEO.

Da jeg ikke havde tid, fandt kunden en anden tekstforfatter og fik skrevet en enkelt SEO-tekst. I skrivende stund ligger denne tekst midt på side 2. Statistisk set vil den tekst ikke modtage mange besøg fra Google.

Og det bringer mig til en vigtig pointe:

Din hjemmeside er ikke stærkere end det svageste led.

Jeg har nogle få gange opnået placeringer på side 1 med en enkelt målrettet SEO-tekst. Men i de allerfleste tilfælde gælder det, at hvis du vil opnå synlighed på Google med dine SEO-tekster, så skal der mere til.

Teksterne er meget vigtige, men de kan ikke stå alene

Vil du øge din synlighed på Google, kræver det en indsats, hvor der kommer helt styr på alle SEO-elementer. Jeg starter altid med det, der foregår på selve hjemmesiden. Denne indsats kaldes for ”on-page SEO”.

Herefter kommer de faktorer, der kaldes ”off-page SEO”, som bl.a. er, at du skal have links til din hjemmeside fra andre hjemmesider.

Search Engine Land udgiver hvert år et periodisk system, der viser de vigtigste SEO-faktorer. Her kan du se, at teksterne kun er en af de mange ”on-page”-faktorer, som skal være på plads.

Min anbefaling er derfor, at du ser på SEO som en indsats, hvor mange elementer skal tænkes ind.

Et ”SEO-hus”, der performer godt, bliver, nøjagtigt som et rigtigt hus, bygget nedefra og op. Og det hele starter med et solidt ”on-page”-fundament.

Min erfaring er, at når jeg bygger det op på den måde for mine kunder, så kommer der resultater i form af øget synlighed på relevante søgeord. Og vigtigst af alt, der kommer flere kunder og øget omsætning.

Husk, at SEO er en langsigtet strategi. Hvor hurtigt resultaterne kommer, og hvor stor indsats, der skal til, afhænger af din branche og hvor dygtige dine konkurrenter er til SEO.

#4 – ANBEFALING: Vælg en SEO-tekstforfatter med stor viden om SEO

Den anerkendte amerikanske SEO-ekspert Brian Dean har udtalt:

Knowing SEO is great.

Knowing copywriting is great.

But when you can do BOTH?

You’ve got a powerful one-two punch.

Det er vigtigt at vide, at en SEO-tekstforfatter ikke er det samme som en SEO-specialist.

En SEO-specialist er dygtig til det mere tekniske arbejde med hele dit ”on-page SEO”-fundament. Og kan samtidig rådgive og assistere med din ”off-page SEO”-indsats fx linkbuilding.

Hvis du vil undgå at skulle samarbejde og koordinere med to forskellige leverandører, så kan det være en fordel at finde en konsulent, der både er SEO-tekstforfatter og SEO-specialist. Eller et bureau, som har flere kompetencer under samme tag.

#5 – Derfor kommer SEO før webdesign

En af de fejl, jeg støder allermest på, er, at kunder kommer til mig EFTER de har fået designet deres første hjemmeside eller re-designet en eksisterende hjemmeside.

Hvis du får lavet din hjemmeside, INDEN du kontakter en SEO-specialist, så er det mere reglen end undtagelsen, at der skal ændres en hel del på opbygningen af hjemmesiden, når arbejdet med SEO går i gang. Og det koster både tid og penge.

Menupunkter, undersider, artikler, blogindlæg opsat i et nyt webdesign (uden styr på SEO), kan blive en omfattende opgave at få rykket rundt på, redigeret og justeret.

DERFOR:

  1. SEO-overblik først
  2. Herefter kan du lave en grundig kravsspecifikation
  3. Og så kan webdesigneren gå i gang

Går du med tanker om en ny hjemmeside, så grib fat i en dygtig SEO-specialist først. Det sparer dig for meget efterfølgende bøvl og ekstra udgifter til justering af webdesignet.

Jeg assisterer kunder fra start til slut i projekt ”ny hjemmeside”. Enten som SEO-rådgiver på sidelinjen eller som projektleder, hvor jeg fører din nye hjemmeside sikkert i mål i samarbejde med en webdesigner.

Hvem matcher dig og din virksomhed

Når du skal vælge SEO-tekstforfatter, er det vigtigt at overveje, hvilken form for samarbejde du søger.

  • Passer det dig godt med et bureau, som har mange forskellige kompetencer under et tag?
  • Lyder det bedst med et stort tekstbureau, der har mange tekstforfattere ansat?
  • Eller foretrækker du en freelance konsulent, så du kan kommunikere direkte med den person, der varetager opgaven?

Det er også værd at overveje, om du vil samarbejde og kommunikere med én eller to leverandører.

Hvis du foretrækker kun at skulle kommunikere med én leverandør, så er det en fordel at vælge en SEO-tekstforfatter, der også kan løse de mere teknisk baserede SEO-opgaver.

Vær opmærksom på, at der kan være stor kvalitetsforskel både på selve tekstforfatningen og på det vigtige analysearbejde, der ligger til grund for SEO-teksterne.

Sidst, men ikke mindst tjek referencer og spørg i dit netværk, inden du lægger dine penge hos en SEO-tekstforfatter eller et bureau.

Og husk, at SEO er en langsigtet strategi med mange elementer. De professionelle SEO-tekster er meget vigtige, men de kan sjældent stå alene.

Hvis du vil performe godt på Google og sælge mere fra din hjemmeside, så skal du tænke mange faktorer ind i din SEO-strategi.

Har dine konkurrenter lagt sig i overhalingsbanen?

Det digitale lyntog buldrer afsted. I dag finder de fleste af os vores informationer på Google – også om dine ydelser og produkter. 95% af alle søgninger i Danmark sker via Google, og derfor er Google også den søgemaskine, der har størst fokus i Danmark.

Ligger dine konkurrenter foran dig, så er den gode nyhed:

At det er muligt at gå fra usynlig til synlig med en målrettet og langsigtet SEO-strategi.

Graf fremgang i synlighed. Tekstforfatter SEO, Berit Bai

Inden du tænker, det lyder DYRT!

Så husk på, at målet med god SEO er, at du skal have flere kunder og øget omsætning. Ikke bare kortvarigt – men mange år frem i tiden.

Tag også med i dine overvejelser for og imod en investering i SEO, at flere af dine konkurrenter sandsynligvis allerede er i fuld gang med at indtage de gode placeringer på Google. Og lige der, i toppen af Googles søgeresultat, snupper de kunder for næsen af dig – hver eneste dag.

Har du brug for hjælp med din synlighed, dine tekster på hjemmesiden eller dit projekt “ny hjemmeside”?

Så skriv til mig på berit@beritbai.dk. Jeg ringer dig herefter op, så hurtigt jeg kan. Den indledende snak er gratis og uforpligtende.

Vil du vide mere? Du kan læse mere om SEO-tekster her og om SEO-rådgivning her.

Læs også artiklerne:

Hvordan bliver man synlig på Google? >
10 tips til (knivskarpe) webtekster, som både dine kunder og Google vil elske >


Kunne du lide indlægget? Del meget gerne med dit netværk

Opadgående kurve - SEO tekstforfatter Berit Bai.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen
Copy link
Powered by Social Snap