Når din hjemmeside skal til tops på Google, er god SEO-tekstforfatning helt afgørende.
Men hvordan skriver man gode SEO-tekster? Kan du skrive dem selv, eller skal du overlade arbejdet til en erfaren SEO-tekstforfatter?
SEO-tekstforfatning og SEO er mit speciale. Du kan hyre mig til at skrive dine hjemmesidetekster — eller som rådgiver på sidelinjen, hvis du selv vil skrive.
Skil dig ud og vind kunderne
Hos mig får du professionelle SEO-tekster i høj kvalitet, der giver dig kunder direkte fra Google. Teksterne fremhæver dine særlige kompetencer og adskiller dig fra dine konkurrenter.
Da jeg både er professionel tekstforfatter og SEO-specialist, skriver jeg ikke bare tekster, men tænker dem ind i en større SEO-teknisk sammenhæng, så din hjemmeside kan vinde på Google.
Mine kunder siger:
Hvad er SEO-tekstforfatning?
SEO betyder Search Engine Optimization — eller på dansk søgemaskineoptimering. SEO-tekstforfatning er kunsten at skrive hjemmesidetekster, der opfylder fem overordnede kriterier:
- De skal være målrettet dine kunder (skrevet til mennesker)
- De skal være originale, skabe værdi og være hjælpsomme (Helpful Content)
- De skal være optimerede, så de opnår synlighed i Googles søgeresultat
- De skal matche søgehensigten (den information folk forventer at finde på en given søgning)
- De skal skabe konvertering (kontakt, køb, sign-up m.m.)
Hvad er en SEO-tekstforfatter?
En SEO-tekstforfatter er en professionel tekstforfatter, der har specialiseret sig i at skrive søgeoptimerede tekster (SEO-tekster).
Formålet med SEO-tekster på en hjemmeside er at opnå synlighed i toppen af Googles søgeresultater på vigtige søgeord.
En SEO-tekstforfatter er ikke det samme som en SEO-specialist.
En SEO-specialist er dygtig til det mere tekniske arbejde med din hjemmeside. En stor del af dette arbejde foregår i websitets maskinrum.
En dygtig SEO-tekstforfatter er både copywriter og content writer. Hun/han kan derfor både hjælpe med sælgende tekster og informative online artikler.
SEO-tekstforfatning på en hjemmeside er relevant på forsiden, ydelsessider, produktsider, blogindlæg, artikler, FAQ-sider m.m.
Hvad kan du hyre mig til?
Jeg skaber resultater for mine kunder med:
Har du brug for en professionel SEO-tekstforfatter? Kontakt mig for en uforpligtende snak. Jeg oversælger aldrig. Er jeg ikke den rigtige samarbejdspartner, forsøger jeg altid at hjælpe dig videre med gode råd eller henvisning til dygtige mennesker i mit netværk.
SEO-tekstforfatning kræver en søgeordsanalyse
Det kan siges ret enkelt.
Teksterne på din hjemmeside skal søgeordsoptimeres, hvis du vil være synlig på Google med dine ydelser, produkter og blogindlæg.
Det kræver, at teksterne er skrevet med afsæt i en grundig søgeordsanalyse.
Databaseret søgeordsplanlægning
Du kan ikke gætte dig til de bedste søgeord. En god søgeordanalyse kræver data fra professionelle SEO-værktøjer.
Vær opmærksom på, at der kan være stor kvalitetsforskel på søgeordsanalyser.
Mange søgninger pr. måned på et søgeord er ikke automatisk lig med, at det er et godt søgeord for dig.
Der skal graves dybere for at finde de bedste søgeord. Skal dine SEO-tekster performe godt, kræver det et grundigt forarbejde.
Vil du skrive dine tekster selv, er det derfor en god investering at få lavet en professionel søgeordsanalyse.
Når jeg laver søgeordsanalyser, bruger jeg en kombination af flere anerkendte værktøjer.
Bl.a. Ahrefs, KWfinder, Thruuu, Accuranker og Google Search Console.
Hemmeligheden bag god SEO-tekstforfatning
En stor del af hemmeligheden bag en god SEO-tekst ligger i forberedelsen (research og analyse).
Her er 6 ting en erfaren professionel SEO-tekstforfatter forholder sig til:
Hvordan skriver man en god SEO-tekst?
9 trin til SEO-tekster, der vinder topplaceringer på Google
Ofte stillede spørgsmål om SEO-tekstforfatning
Hvor lang er en god SEO-tekst?
Kan man selv skrive sine SEO-tekster?
Kan ChatGPT skrive mine SEO-tekster?
Tilbyder du 1-til-1 rådgivning om SEO-tekstforfatning?
Mine bedste råd til valg af SEO-tekstforfatter
Har du besluttet at hyre en SEO-tekstforfatter til at skrive dine SEO-tekster? Så vil jeg anbefale, at du vælger en leverandør, der afsætter tid til at sætte sig ind i din virksomhed, dine ydelser og din målgruppe.
Uden denne dialog med dig, er der stor risiko for, at de SEO-tekster, du modtager, uden omskrivning kunne bruges på dine konkurrenters hjemmeside. Og det er ikke godt nok.
Når du skal adskille dig fra dine konkurrenter, skal dine tekster være originale og hjælpsomme. Din virksomheds unikke dna (dine særlige kompetencer) skal fremgå tydeligt.
Sagt på en anden måde:
Dine kunder skal nemt kunne aflæse, hvem du er, hvad du står for og hvilke problemer du kan løse for dem.
Det kræver naturligvis lidt tid i opstartsfasen at sætte sig ind i din virksomhed og målgruppe — men det lønner sig på den lange bane.
Med det rette forarbejde får du:
- Tekster, der rammer dine potentielle kunder i hjerne og hjerte
- Velskrevne (unikke) tekster, du kan se dig selv i og er tilfreds med
- Positiv respons og øget salg. Kunderne oplever dig som professionel og troværdig
- Thumbs up fra Google, der belønner dig for det gode indhold med større synlighed
Jo større viden om SEO des bedre
Vær opmærksom på, at det langt fra er alle tekstforfattere, content writere og copywritere, der har indsigt i SEO.
God SEO-tekstforfatning kræver, at tekstforfatteren både er en dygtig skribent og har stor viden om googleoptimering (SEO).
Jo mere viden din tekstforfatter har om SEO des bedre.
Hyr en erfaren SEO-tekstforfatter med styr på SEO
Når du hyre mig til at skrive eller rådgive dig om SEO-tekster, trækker jeg på mine mange års erfaring med tekstforfatning og søgeoptimering af hjemmesider.
Kontakt mig for en uforpligtende snak om tekst og SEO på din hjemmeside.
Jeg har kontor i København (Østerbro) og kunder i hele Danmark.
Hvad kan jeg hjælpe dig med?
Skriv til mig her. Det er 100 % uforpligtende. Jeg vender tilbage indenfor 24 timer (hverdage).
SEO-tekstforfatning - sådan kommer vi i mål
Vælger du at hyre mig som din SEO-tekstforfatter, foregår tekstforfatningen sådan her:
Fagligt input til SEO-teksterne, du bestemmer hvordan
For at kunne skrive præcise og målrettede tekster har jeg brug for fagligt input fra dig eller dine medarbejdere.
I er eksperterne.
Det er dig/jer, som kunden skal kunne høre og mærke i SEO-teksterne.
Nogle foretrækker at sende mig en basistekst eller en række noter, som jeg kan arbejde ud fra.
Andre er vant til at kommunikere deres budskaber mundtligt og foretrækker, at jeg interviewer dem, eller at de indtaler en lydfil.
Du afleverer dine input til mig på den måde, der fungerer bedst for dig.