SEO-tekstforfatning

Bliv synlig og sælg mere med professionelle SEO-tekster

God SEO-tekstforfatning er helt afgørende, når din hjemmeside skal til tops på Google og nævnes i AI-værktøjer som fx ChatGPT.

Som erfaren SEO-tekstforfatter og SEO-specialist har jeg i mere end 10 år hjulpet små og mellemstore virksomheder med at få kunder direkte fra søgemaskinerne.

Skil dig ud, og vind kunderne

Jeg skriver tekster, der fremhæver dine unikke kompetencer og taler direkte til dine ønskekunder.

Med erfaren hånd strør jeg den rette mængde SEO-tryllestøv, så både Google og AI-værktøjerne aflæser din hjemmeside som troværdig, relevant og værd at placere højt.

Bliv synlig og sælg mere: Kontakt mig for en uforpligtende snak om SEO-tekstforfatning til din hjemmeside.

Berit Bai — SEO-tekstforfatning ved SEO tekstforfatter med 10+ års erfaring. beritbai.dk
SEO-tekstforfatter med 10 års erfaring.

Mine kunder siger:

Hvad er SEO-tekstforfatning?

SEO betyder Search Engine Optimization — eller på dansk søgemaskineoptimering. SEO-tekstforfatning er kunsten at skrive hjemmesidetekster, der opfylder fem overordnede kriterier:

  1. De skal være målrettet dine kunder (skrevet til mennesker).
  2. De skal være originale, skabe værdi og være hjælpsomme (Helpful Content)
  3. De skal være optimerede til synlighed på Google, i AI-overviews og i AI-search på fx ChatGPT eller Perplexity.
  4. De skal matche søgehensigten (den information folk forventer at finde på en given søgning).
  5. De skal skabe konvertering (kontakt, køb, sign-up m.m.).

Hvad er en SEO-tekstforfatter?

En SEO-tekstforfatter er en professionel tekstforfatter, der har specialiseret sig i at skrive tekster, som skaber synlighed på Google og i AI-værktøjer som fx ChatGPT.

En dygtig SEO-tekstforfatter er både copywriter og content writer og kan derfor skrive både sælgende tekster og informative online artikler.

En SEO-tekstforfatter er ikke det samme som en SEO-specialist.

En SEO-specialist er dygtig til det mere tekniske arbejde på din hjemmeside. En stor del af dette arbejde foregår i websitets maskinrum.

Da jeg både er SEO-tekstforfatter og SEO-specialist, får du adgang til begge specialer hos mig.

Hvad kan du hyre mig til?

SEO-tekstforfatning til hjemmesider: SEO-tekster, der sælger dine ydelser og produkter.

SEO-tekstforfatning (content writing): Søgeoptimerede blogindlæg og artikler til hjemmesider og webshops.

1-til-1 rådgivning: For dig, der selv skriver dine SEO-tekster.

SEO (søgemaskineoptimering): Alt det tekniske, der sammen med de gode tekster, gør dig synlig på Google og i AI-værktøjer, som fx ChatGPT og Perplexity.

Søger du en professionel SEO-tekstforfatter?

Kontakt mig for en uforpligtende snak.

Jeg oversælger aldrig.

Er jeg ikke den rigtige samarbejdspartner, forsøger jeg altid at hjælpe dig videre med gode råd eller henvisning til dygtige mennesker i mit netværk.

Søgeordsanalysen - fundamentet for god SEO-tekstforfatning

Logoer for SEO-værktøjer til SEO-tekstforfatning. Berit Bai

Søgeordsanalysen er selve fundamentet for professionel SEO-tekstforfatning. Du kan ikke gætte dig til de bedste søgeord. En god søgeordanalyse kræver data fra betalte SEO-værktøjer.

Vær opmærksom på, at der kan være stor kvalitetsforskel på søgeordsanalyser.

Mange søgninger pr. måned på et søgeord er ikke automatisk lig med, at det er et godt søgeord for dig.

Der skal graves dybere for at finde de bedste søgeord. Skal dine SEO-tekster performe godt, kræver det et grundigt forarbejde.

Jeg har stor erfaring med at lave søgeordsanalyser og omsætte søgeord til SEO-tekster, der skaber målbare resultater.

 

SEO-tekstforfatning - sådan kommer vi i mål

Når du hyrer mig som SEO-tekstforfatter, foregår processen sådan her:

  • Vi aftaler emnet, ydelsen eller produktet, som teksten skal omhandle.
  • Jeg modtager noter, råtekst eller interviewer dig. Jeg guider dig i forhold til, hvilke informationer jeg har brug for fra dig.
  • Jeg laver en grundig og målrettet søgeordsanalyse, hvor jeg finder de relevante søgeord. Vi aftaler herefter, hvilke ord jeg målretter SEO-teksterne imod.
  • Jeg skriver SEO-teksten ud fra dine faglige input.
  • Du gennemlæser teksten og kommer med eventuelle finjusteringer.
  • Jeg retter det sidste til.
  • Når teksten er lagt på din hjemmeside, laver jeg et eftertjek - og så er vi i mål.

Fagligt input til SEO-teksterne, du bestemmer hvordan

For at kunne skrive præcise og målrettede tekster har jeg brug for fagligt input fra dig eller dine medarbejdere.

I er eksperterne.

Det er dig/jer, som kunden skal kunne høre og mærke i SEO-teksterne.

Nogle foretrækker at sende mig en basistekst eller en række noter, som jeg kan arbejde ud fra.

Andre er vant til at kommunikere deres budskaber mundtligt og foretrækker, at jeg interviewer dem, eller at de indtaler en lydfil.

Du afleverer dine input til mig på den måde, der fungerer bedst for dig.

SEO-tekster skal skrives til mennesker

Det er mennesker, ikke søgemaskinerne, der skal købe dine ydelser eller produkter.

Fokus i min SEO-tekstforfatning er 100 % på dine kunder. Søgeordene udgør blot en ramme for teksten.

Google bruger et Helpful Content System som en del af deres algoritme.

Her står bl.a.:

Skab originalt og hjælpsomt indhold, der skaber værdi for brugerne.

Tænk altid mennesker før søgemaskiner.

Jeg skriver tekster fra mennesker til mennesker.

Værd at vide om SEO-tekster skrevet af mig

Hvad er inkluderet i en SEO-tekst?
Hvad med interne links?
Tjek af SEO-teksten, når den er lagt på din hjemmeside?
Kan jeg opsætte teksten på din hjemmeside?
Hvad koster professionel SEO-tekstforfatning?
SEO tekstforfatter Berit Bai, København, Østerbro.

Hyr en erfaren SEO-tekstforfatter med styr på SEO

Når du hyre mig til at skrive eller rådgive dig om SEO-tekster, trækker jeg på mine 10+ års erfaring med tekstforfatning og søgemaskineoptimering.

Kontakt mig for en uforpligtende snak om tekst og SEO på din hjemmeside.

Jeg har kontor i København (Østerbro) og kunder i hele Danmark.

Hemmelighed bag SEO-tekster, der rangerer højt i søgemaskinerne

En stor del af hemmeligheden bag en god SEO-tekst ligger i forberedelsen (research og analyse).

Her er 6 ting, jeg altid har med i mit forarbejde:

  • Forstå virksomheden: Jeg sætter mig grundigt ind i dine faglige kompetencer og ydelser, og hvad der adskiller dig fra konkurrenterne.
  • Forstå kunderejsen: Jeg sætter mig ind i den rejse, dine kunder er på, fra de oplever et problem eller et behov, til de køber din vare eller ydelse.
  • Grundig søgeordsanalyse: De relevante søgeord, der er værd at gå efter, bliver fundet ved en professionel søgeordsanalyse.
  • Afklaring af søgehensigten: Hvad forventer kunderne at finde, når de søger på et bestemt søgeord? Hvad skal teksten indeholde for at ramme hensigten?
  • Konkurrentanalyse: Analyse af de konkurrenter, du er oppe imod. Bemærk, at dem, du anser for din konkurrenter i den virkelige verden, måske ikke er de samme, som du skal konkurrere med i søgemaskinerne
  • Målet med teksten: Hvilken handling skal kunden gerne udføre (kontakte, booke, bestille, tilmelde, klikke videre eller?)

Gode råd om SEO-tekstforfatning

Hvordan skriver man en god SEO-tekst?

9 trin til SEO-tekster, der vinder topplaceringer på Google

  • 1 Start med en grundig søgeordsanalyse
  • 2 Forstå søgehensigten — og sørg for, at teksten matcher hensigten
  • 3 Analysér konkurrenterne og gør dit indhold bedre end deres
  • 4 Vær hjælpsom. Skriv en original tekst, der skaber værdi for læserne
  • 5 Skriv, så søgeord og relaterede søgeord indgår naturligt i både overskrifter og brødtekst
  • 6 Gør teksten læsevenlig med korte afsnit, overskrifter, bullets, fed og kursiv
  • 7 Ryd ud i nørdede fagudtryk — skriv, så kunden forstår dig
  • 8 Giv dine SEO-tekster superkræfter med interne links
  • 9 Vind klikket fra søgeresultaterne med en god sidetitel og metabeskrivelse
Illustration af SEO-tekst, der når til tops på Google. SEO-tekstforfatning v. Berit Bai

Ofte stillede spørgsmål om SEO-tekstforfatning

Hvor lang er en god SEO-tekst?
Kan man selv skrive sine SEO-tekster?
Kan ChatGPT skrive mine SEO-tekster?
Tilbyder du 1-til-1 rådgivning om SEO-tekstforfatning?

Mine bedste råd til valg af SEO-tekstforfatter

Skil dig ud og vind kunderne

Har du besluttet at hyre en SEO-tekstforfatter til at skrive dine SEO-tekster? Så vil jeg anbefale, at du vælger en leverandør, der afsætter tid til at sætte sig ind i din virksomhed, dine ydelser og din målgruppe.

Uden denne dialog med dig, er der stor risiko for, at de SEO-tekster, du modtager, uden omskrivning kunne bruges på dine konkurrenters hjemmeside. Og det er ikke godt nok.

Når du skal adskille dig fra dine konkurrenter, skal dine tekster være originale og hjælpsomme. Din virksomheds unikke dna (dine særlige kompetencer) skal fremgå tydeligt.

Sagt på en anden måde:

Dine kunder skal nemt kunne aflæse, hvem du er, hvad du står for og hvilke problemer du kan løse for dem.

Det kræver naturligvis lidt tid i opstartsfasen at sætte sig ind i din virksomhed og målgruppe — men det lønner sig på den lange bane.

Med det rette forarbejde får du:

  1. Tekster, der rammer dine potentielle kunder i hjerne og hjerte
  2. Velskrevne (unikke) tekster, du kan se dig selv i og er tilfreds med
  3. Positiv respons og øget salg. Kunderne oplever dig som professionel og troværdig
  4. Thumbs up fra søgemaskinerne, der belønner dig for det gode indhold med større synlighed

Vælg en SEO-tekstforfatter, der har styr på både SEO og AI

Det er langt fra alle tekstforfattere, content writere og copywritere, der har specialistviden om Googleoptimering og optimering til de AI-drevne søgeværktøjer som ChatGPT, Perplexity og Claude.

Effektiv SEO-tekstforfatning kræver mere end gode formuleringer.

Din tekstforfatter skal både være en dygtig skribent og have stor viden om, hvordan man optimerer til Googles algoritmer og LLM’er (Large Language Models).

Jo mere viden din tekstforfatter har om SEO og AI, desto større er din chance for synlighed – uanset om brugerne søger på Google eller i AI-værktøjer.

SEO-tekstforfatning, der skaber synlighed og salg

Scroll to Top