Intern linkbuilding: Giv din SEO-tekster superkrĂŠfter med interne links

PÄ din rejse mod stÞrre synlighed pÄ Google er der en vigtig SEO-disciplin, du skal kende til.

Disciplinen hedder intern linkbuilding.

Helt lavpraktisk handler det om, hvordan du linker mellem de forskellige sider pÄ dit website.

Interne links til og fra dine gode SEO-tekster er mÄske det tÊtteste, du kommer pÄ superkrÊfter.

NÄr du opsÊtter de interne links med omtanke, kan de give dine placeringer pÄ Google et ekstra skub opad.

MEN 


Laver du rod i den interne linkbuilding, kan du ende med at gĂžre superkrĂŠfterne til en destruktiv giftgas.

OpsĂŠtningen af gode interne links krĂŠver derfor viden og omhu.

Artiklen her er henvendt til ejere af hjemmesider (ikke webshops).

LÊs med, og bliv klÊdt pÄ til at komme i gang med intern linkbuilding pÄ din hjemmeside.
KĂŠde med lysende interne link. Intern linkbuilding. beritbai.dk

Indholdsfortegnelse – Intern linkbuilding

  1. Hvad er intern linkbuilding?
  2. Hvilke sider pÄ din hjemmeside skal du linke til?
  3. Hvordan linker man internt?
  4. Hvad er ankertekst?
  5. Hvordan undgÄr du rod i de interne links?
  6. BONUSTIP: Find (nemt og hurtigt) oversete muligheder for interne links

Hvad er intern linkbuilding?

Intern linkbuilding foregÄr direkte pÄ din hjemmeside.

NÄr du arbejder med intern linkbuilding, opsÊtter du interne links mellem de forskellige sider pÄ dit website.

Arbejdet med interne links er et vigtigt element i din SEO-indsats.

Interne links finder du fx her:

  • I den almindelige navigation (topmenu og undermenu)
  • Som genvejs-link (fx i footeren i bunden af siden)
  • Via klikbare knapper (Call To Action-knapper)
  • Opsat direkte i teksterne pĂ„ din hjemmeside (kontekstuelle links)

Denne artikel handler om de links, du opsĂŠtter direkte i teksterne eller via de klikbare CTA-knapper.
Eksempel pÄ intern linkbuilding m. konteksttuelle interne links. beritbai.dk

FormÄlet med intern linkbuilding

NÄr du opsÊtter gode interne links, hjÊlper du bÄde dine kunder og Google med at finde rundt pÄ din hjemmeside.

Du kan sammenligne de interne links med vejskilte, der guider dig pÄ rette vej.

Samtidig signalerer de interne links til Google:

  1. Hvilke sider pÄ din hjemmeside, der er vigtigst
  2. Hvilke sider du gerne vil have vist i sÞgeresultatet pÄ bestemte sÞgeord

Som SEO-tekstforfatter og SEO-rÄdgiver stÞder jeg ofte pÄ hjemmesider, hvor den interne linkbuilding halter voldsomt. Og nogle gange er de interne links opsat, sÄ de skader mere end de gavner (mere om den del senere).

Hvis dit mÄl er stÞrre synlighed pÄ Google, sÄ er det vigtigt, at du har styr pÄ de interne links.

Hvad siger Google om intern linkbuilding?

”Interne links er super-kritisk for SEO.

Jeg vil mene, at det er en af de vigtigste ting, du kan gÞre pÄ et website for at guide Google og guide de besÞgende til de sider, du mener, er vigtige.

Du bĂžr se strategisk pĂ„ det, og tĂŠnke over, hvad du mener er vigtigst, og hvordan du kan highlighte det med dine interne links.”

John Mueller – Google

Hvilke sider pÄ din hjemmeside skal du linke til?

Med interne links kanaliserer du vÊrdi rundt pÄ din hjemmeside.

De sider pÄ dit website, der modtager mange interne links, opfatter Google som ekstra vigtige.

Det giver derfor god mening (bÄde i forhold til SEO og salg), at du vurderer, hvilke sider pÄ dit website, der er vigtigst.

Hvordan linker man internt?

I de fleste hjemmeside-systemer (fx WordPress) er det nemt at indsĂŠtte et internt link direkte i teksten.

SĂ„dan gĂžr du:

  1. Du markerer det eller de ord, der skal linkes fra (ankerteksten)
  2. Du trykker pÄ link-ikonet og vÊlger, hvilken side der skal linkes til

Intern linkbuilding vist i WordPress. v. Berit Bai

Hvad er er ankertekst?

Ankerteksten er den synlige del af linket, som du kan klikke pÄ. Eksempel pÄ ankertekst (kontekstuelt link). beritbai.dk I HTML-kode ser det interne link sÄdan her ud: Ankertekst i html - eks. pÄ intern kinkbuilding. Berit Bai

Ankerteksten har stor betydning

Det er ankerteksten, der fortĂŠller dine kunder og Google, hvad den side, du linker til, handler om.

NÄr du linker internt, sÄ er det vigtigt, at du bruger relevante sÞgeord i ankerteksten.

NÄr jeg linker til siden om SEO-rÄdgivning, varierer jeg mellem forskellige sÞgeord og sÊtninger i mine ankertekster.

Eksempler pÄ ankertekst:

  • RĂ„dgivning i SEO
  • SEO-rĂ„dgiver
  • SEO-rĂ„dgivning
  • FĂ„ rĂ„dgivning i SEO – LĂŠs her

Hvordan undgÄr du rod i de interne links?

NÄr du laver intern linkbuilding, sÄ skal du holde tungen lige i munden.

Lad os sige, at du har to sider, der begge handler om parterapi:

  1. Den ene side er din salgsside, hvor du sĂŠlger ydelsen parterapi
  2. Den anden side er et blogindlĂŠg, hvor du beskriver en bestemt metode indenfor parterapi

Du ved efter analyse af sĂžgeord, konkurrenter og sĂžgehensigt, at det er din salgsside, der er den vigtigste pĂ„ ordet ”parterapi”.

SĂ„ langt – sĂ„ godt.

Men nu gĂ„r det galt …

For du vélger nogle gange at linke internt til blogindlégget med ankerteksten ”parterapi”.

Mens du andre gange linker (korrekt) til din salgsside med ankerteksten ”parterapi”.

Helt galt gĂ„r det, hvis du ogsĂ„ linker med ordet ”parterapi” FRA din salgsside TIL dit blogindlĂŠg.

Fx med ankerteksten:

Imago-metoden i parterapi – lés her >

NĂ„r Google kommer forbi og gennemgĂ„r (crawler) din hjemmeside, hvordan skal de sĂ„ kunne regne ud, hvilken tekst der er den vigtigste pĂ„ sĂžgeordet ”parterapi”?

Dine vejskilte peger jo bÄde pÄ ydelsessiden og blogindlÊgget.

UndgÄ, at superkrÊfter bliver til giftgas

Hvis du laver rod i dine interne links (fx som beskrevet ovenfor), sÄ kan superkrÊfterne hurtigt blive til giftgas.

For nÄr du forvirrer Google, sÄ risikerer du, at INGEN af de to sider om parterapi opnÄr gode placeringer pÄ Google. Og det var jo ikke lige det, der var meningen.

Problemet kaldes ogsÄ sÞgeordskannibalisme.

Korrekt intern linkbuilding – sĂ„dan gĂžr du:

Husk pÄ, at de interne links fungerer som vejskilte.

VĂŠr derfor konsekvent.

Peg alle interne links med ankerteksten “parterapi” hen pĂ„ salgssiden, sĂ„ er Google ikke i tvivl.

Det er desuden vigtigt, at du laver et internt link FRA dit blogindlĂŠg TIL salgssiden med en ankertekst, hvor ordet ”parterapi” indgĂ„r.

NĂ„r du er konsekvent med dine interne links, sĂ„ forstĂ„r Google langt bedre, at det er salgssiden, der er den vigtigst pĂ„ sĂžgeordet ”parterapi”.

Intern linkbuilding og begrĂŠnsningens ĂŠdle kunst

Et hav af skilte. Pas pÄ med for mange interne links. beritbai.dk En anden fejl, du skal undgÄ, er at plastre dine tekster til med interne links.

Det skaber unĂždig forvirring – bĂ„de for dine kunder og for Google.

TĂŠnk over, hvilke sider der skal have linkvĂŠrdi.

UdvÊlg herefter dine interne links med omhu, sÄ dine kunder og Google bliver guidet logisk rundt pÄ din hjemmeside.

BONUSTIP: Find (nemt og hurtigt) oversete muligheder for interne links

Laptop med grafik af intern linkbuilding. beritbai.dk Uanset om du skal i gang med intern linkbuilding fra scratch, eller du vil optimere dine interne links yderligere, sÄ er dette tip et HIT.

Det er nemt, hurtigt og gratis.

UdvÊlg dine vigtigste sider (sÞgeord), og gÞr sÄ fÞlgende.

TRIN 1 – Lav en site-sĂžgning pĂ„ Google

I Googles sĂžgefelt indtaster du: site:domĂŠne.dk sĂžgeord

Herunder kan du se, hvordan sĂžgningen ser ud pĂ„ sĂžgeordet “seo-tekstforfatter”.
Screenshot af site-sÞgning. Berit Bai Google vil nu vise dig en liste over alle de sider pÄ dit website, som de finder relevante i forhold til sÞgeordet.

TRIN 2 – Tjek og byg links

  1. Tjek, at det resultat, som Google viser Þverst, svarer til den side, der skal ranke pÄ Google
  2. Lav et internt link FRA de sider, som Google viser i din site-sÞgning, TIL den side, som skal ranke pÄ Google
  3. UdvÊlg et afsnit pÄ FRA-siden (eller skriv et nyt afsnit), hvor der er god relevans mellem teksten og indholdet pÄ den side, du linker TIL. MÄlet er, at linket skal vÊre logisk for bÄde dine kunder og Google
  4. SÞrg for, at ankerteksterne pÄ linket indholder TIL-sidens vigtigste sÞgeord eller relaterede sÞgeord
  5. SĂ„dan! Du har nu lavet tydelige interne vejskilte

Hvis du oplever, at den side, du mener er vigtigst, ikke ligger Þverst pÄ din site-sÞgning, sÄ har du en udfordring.

  1. Tjek i fĂžrste omgang, om du har rod i dine interne links
  2. OpsĂŠt herefter dine links korrekt
  3. Hvis det ikke lĂžser problemet, skal der graves dybere. (Det krĂŠver en selvstĂŠndig artikel, som jeg mĂ„ske skriver en dag â˜ș)

OpnÄ succes med SEO

– alle elementer tĂŠller

Vil du Þge din synlighed pÄ Google, sÄ husk pÄ, at alle dele af din indsats har betydning.

Ingen enkeltfaktor kan stÄ alene.

Intern linkbuilding er et vigtigt element, som mange hjemmeside-ejere overser.

Jeg hÄber, denne artikel har givet dig blod pÄ tanden og lyst til at opsÊtte gode interne links.

Rigtig god arbejdslyst.

Har du brug rÄdgivning om SEO eller hjÊlp til intern linkbuilding, sÄ kontakt mig pÄ tlf. 30702728 eller berit@beritbai.dk

Du er altid velkommen til at connecte med mig pĂ„ LinkedIn. Her deler jeg mine artikler – og tips til tekstforfatning og SEO.


LÊs ogsÄ:

SĂ„dan skriver du (knivskarpe) SEO-tekster →
SĂ„dan bliver du synlig pĂ„ Google →
Google-optimering – SEO for begyndere →


Kunne du lide indlégget? Del gerne – og spred god karma og gratis viden

KĂŠde med lysende interne link. Intern linkbuilding. beritbai.dk

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Scroll til toppen
Copy link
Powered by Social Snap