SEO for begyndere ⇒ Google-optimering forklaret i 3 simple trin

Bærbar med teksten SEO. Google optimering for begyndere. beritbai.dk
Formålet med denne artikel er (så simpelt som muligt) at forklare:

  1. Hvad betyder SEO?
  2. Hvorfor er Google-optimering vigtigt for dig, der ejer en hjemmeside?
  3. Hvad hører med til en effektiv SEO-indsats?

Hvad betyder SEO?

SEO betyder Search Engine Optimization eller på dansk søgemaskineoptimering. Du vil også støde på betegnelserne SEO-optimering og søgeoptimering.

Google logo. Google søgeoptimering v. Berit Bai
I Danmark kunne vi lige så godt kalde SEO for ”Google-optimering”, for 95% af alle søgninger på nettet i DK sker ved hjælp af Google.

Arbejdet med SEO (Google-optimering) består af 3 helt grundlæggende trin:

TRIN 1 – Øget synlighed: Bedre placeringer på Google på søgeord, der er relevante for din virksomhed

TRIN 2 – Flere besøg på hjemmesiden: Få flere til at klikke ind på din hjemmeside fra Googles søgeresultat

TRIN 3 – Konvertering: Når folk er landet på din hjemmeside, skal vi have dem til at kontakte dig, booke tid, købe din ydelse/dit produkt, skrive sig op til dit nyhedsbrev el.lign.

Under hvert trin er der mange forskellige elementer, der skal arbejdes med. Men dem går jeg ikke i dybden med her.

Vi bliver i helikopterperspektiv. Og herfra, er det vigtigt, at du ved:

De 3 trin påvirker hinanden indbyrdes:

Google lever af at servere de bedste søgeresultater for brugerne. Og de er i høj grad i stand til at aflæse, hvad brugerne foretager sig.

Google har derfor god indsigt i:

  1. Hvor mange, der klikker ind på din hjemmeside
  2. Hvor lang tid de besøgende bruger på din hjemmeside (læser og klikker rundt)
  3. Om de besøgende finder de informationer, de har brug for, så de ikke har behov for at gå tilbage til søgeresultatet

Når brugerne er glade for din hjemmeside, er det med til at overbevise Google om, at det er dig, der skal ligge øverst i søgeresultatet.

Derfor kræver god SEO, at alle tre trin er dækket ind. Springer du et af de tre trin over, får du ikke det optimale udbytte af din indsats.

SEO er målrettet de organiske søgeresultater

Lad os sige, du leder efter en psykolog og indtaster “psykolog københavn” i Googles søgefelt.

De allerøverste resultater, som Google viser, er for det meste betalte annoncer (markeret med Annonce).

Under annoncerne kommer de søgeresultater, vi kalder organiske eller naturlige resultater – og det er de resultater, vi arbejder med indenfor SEO.

De organiske søgeresultater betaler du ikke annoncekroner til Google for.

SEO-festen foregår på side 1

Over 90% af alle klik fra Googles søgeresultat går til de hjemmesider, der er placeret på side 1 på Google.

Målet med SEO er altid at arbejde frem imod placeringer (så højt som muligt) på side 1 på relevante søgeord.

Når du samarbejder med en professionel SEO-specialist, så har vi avancerede værktøjer, hvor vi kan holde øje med dine placeringer på Google.

Vi kan også analysere, hvilken indsats og strategi der er den bedste i forhold til at opnå og bevare gode placeringer på Google.

Hvorfor er Google-optimering vigtig for dig, der ejer en hjemmeside?

De fleste af os googler om alt mellem himmel og jord. Google er vores foretrukne sted at søge, når vi leder efter en ydelse, et produkt eller løsningen på et problem.

Hvis du ikke er tilstrækkelig synlig på Google, så vil der ofte kun være meget få mennesker, der ved, at din virksomhed eksisterer. Altså medmindre du er meget synlig på fx Facebook eller har et meget stort netværk i den virkelige verden.

Hvis du er psykolog i København og ikke dukker op på søgningen ”psykolog københavn”, så er der stor sandsynlighed for, at den potentielle klient i København vælger en anden psykolog end dig.

Rift om pladserne i toppen – hvad er løsningen?

Alle psykologer i København kan ikke ligge nr. 1 på Google. Løsningen er sjovt nok ret psykologisk.

For der er næsten altid nogle skridt på vejen fra:

”Hvorfor er jeg så trist hele tiden?”

Eller

”Jeg føler aldrig, jeg er god nok.”

Til det punkt, hvor man når frem til, at det måske kunne gavne at tale med en psykolog.

Og netop denne modningsproces, som en potentiel kunde går igennem, før de køber, åbner for et hav af muligheder for at blive synlig på Google.

Se blot de her eksempler på, hvad folk søger efter på Google:

Under “Search” kan du se, hvor mange der hver måned søger på de forskellige søgeord.

Søgeord til brug for Google optimering. SEO-specialist Berit Bai


Liste over søgeord. Hvad er SEO. beritbai.dk

Kan du se idéen? Folk søger på alt muligt, der relaterer sig til ydelsen “psykolog”.

Modning til køb kaldes kunderejsen

Uanset hvad du sælger, så er der skridt på vejen fra et problem opstår og erkendes, til man foretager et køb.

Denne modningsproces kaldes købsrejsen eller kunderejsen.

Er du bevidst om den proces, en kunde går igennem, fra de har et symptom, til de foretager et køb, så kan du tale til dem hele vejen gennem kunderejsen med gode råd, forklaringer, tips osv.

Når du har skabt tillid, så er det oplagt at kontakte dig, når man er klar til at købe eller booke tid.

I SEO-branchen kalder vi den type indhold for content marketing. Udført strategisk kan content marketing være yderst effektivt i forhold til at tiltrække nye kunder.

Jeg laver fx også content marketing lige nu. Jeg møder dig tidligt på kunderejsen. Der, hvor du endnu ikke ved så meget om SEO og synlighed på Google, men er i gang med at blive klogere på emnet.

Så mit spørgsmål til dig er:

Hvilke udfordringer og problemer har DINE potentielle kunder?

Mød dem lige der med målrettet indhold og giv dem gode svar på deres spørgsmål.

Søgeordsanalysen er fundamentet for effektiv Google-optimering

Når du skal optimere din hjemmeside til at blive synlig på Google, så skal du vide, hvilke søgeord folk indtaster på Google.

De ord, du tror, folk bruger, kan være nogle helt andre, end de ord de reelt bruger.

I de fleste brancher eksisterer der et internt fagsprog. Ord som man i branchen ved, hvad betyder, men som vores kunder ikke aner, hvad er.

Søger dine kunder fx efter lydruder eller lyddæmpende ruder? Søger de efter armatur eller vandhane?

Det nytter ikke at gætte. Der skal data til.

Men hvordan finder du så ud af, hvilke ord og sætninger folk indtaster, når de søger?

Det er her, jeg vil anbefale, at du får en specialist i SEO med på banen. Gennem en professionel søgeordsanalyse kan din SEO-rådgiver identificere de søgeord, der er relevante for din virksomhed.

Med en søgeordsanalyse får du vigtig indsigt i dine potentielle kunder og i de søgeord, der er relevante for dig, at være synlig på.

Og med en grundig søgeordsanalyse i hånden undgår du at spilde tid på søgeord, som ingen eller meget få søger på.

Vil du selv prøve kræfter med søgeordsanalysen, så findes der et hav af guides på Google.

Vil du slippe for at sætte dig ind i de mange aspekter, så tag fat i en professionel SEO-specialist.

Dårlig brugeroplevelse kan ødelægge alt

Lad os sige, at din synlighed på Google er forbedret, og du begynder at få flere besøg på din hjemmeside.

Hvad møder kunderne, når de lander på din hjemmeside?

Møder de en rodebutik, eller møder de en seriøs og professionel forretning?

Alt arbejdet med at forbedre din synlighed kan være spildt, hvis kunderne lander på en hjemmeside, der ikke fungerer ordentligt.

Hvordan giver du brugerne en god oplevelse?

En god brugeroplevelse er meget vigtig, hvis du vil konvertere de besøgende på din hjemmeside til kunder i din forretning.

Brugeroplevelse kaldes også UX (User Experience).

Hjerte med SEO + UX. Hvad er SEO og googleoptimering? beritbai.dk

Nøjagtig som i en fysisk butik skal din hjemmeside være ren, ryddelig, indbydende og nem at finde rundt på.

Har jeg brug for hjælp, skal det være nemt at komme i kontakt med dig. Og vil jeg bestille, købe eller booke skal det være tydelig, hvor jeg gør det, og det skal være nemt at gå til.

Der er mange elementer, der skal spille sammen, for at brugeroplevelsen er i top.

Her er en liste over nogle af de ting, der skal være på plads:

  • Din hjemmeside skal fungere godt både på mobil og computer
  • Den skal være informativ og let at finde rundt på
  • Hastigheden skal være høj, så man ikke skal vente på indlæsning af siden
  • Billeder og tekst skal fremstå professionelt
  • Det skal være nemt at komme i kontakt med dig, booke tid, købe eller bestille

Med andre ord, skal der være så lidt som muligt, der kan irritere brugerne. Og så meget som muligt, der gør brugerne glade og tilfredse.

Jeg håber, at denne korte gennemgang har givet dig lidt mere indsigt i, hvad SEO er, og hvorfor det er vigtigt, at din hjemmeside er synlig på Google.

Har du brug for uforpligtende snak om SEO på din hjemmeside, så er du velkommen til at kontakte mig på berit@beritbai.dk.

Vil du vide mere?

Læs om SEO-rådgivning her >

Læs også artiklerne:

Hvordan bliver man synlig på Google? >
10 tips til (knivskarpe) webtekster, som både dine kunder og Google vil elske >
Sådan vælger du den helt rigtige SEO-tekstforfatter >


Kunne du lide indlægget? Del meget gerne med dit netværk

Bærbar med teksten SEO. Google optimering for begyndere. beritbai.dk

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen
Copy link
Powered by Social Snap