Googleoptimering ⇒ Derfor skal du optimere din hjemmeside til Google

Hvad er Googleoptimering (SEO)?

Googleoptimering går også under det mundrette navn SEO.

SEO betyder Search Engine Optimization eller på dansk søgemaskineoptimering. Du vil også støde på betegnelserne SEO-optimering og søgeoptimering.

I Danmark kunne vi lige så godt holde os til ordet ”Google-optimering”. For 95% af alle søgninger på nettet i DK sker ved hjælp af Google.

Googles søgefelt - Googleoptimering. beritbai.dk

Formålet med at optimere til Google kan ultrakort beskrives sådan her:

Øget synlighed på Google → flere besøg på din hjemmeside → øget omsætning

Googleoptimering er målrettet de organiske søgeresultater

Lad os sige, du leder efter en psykolog og indtaster “psykolog københavn” i Googles søgefelt.

De øverste resultater på Google er for det meste betalte annoncer (markeret med Annonce). På konkurrenceprægede søgeord er der næsten altid fire annoncer øverst.

Under annoncerne kommer de søgeresultater, vi kalder organiske resultater. Det er de resultater, vi arbejder med indenfor Googleoptimering (SEO).

De organiske søgeresultater bliver ofte kaldt for gratis resultater, fordi du ikke betaler annoncekroner for dem. Men gratis er de jo langt fra. Det kræver en målrettet indsats at tilkæmpe sig plads i de øverste organiske resultater.

Ligger din hjemmeside på hovedstrøget eller langt ud i en skov?

Når du laver en søgning på Google, hvor tit klikker du så videre til søgeresultaterne på side 2? Hvis du er som flertallet, så sker det sjældent.

Undersøgelser viser, at mere end 90% af alle klik fra Googles organiske søgeresultater går til de hjemmesider, der er placeret på side 1 på Google.

Graf over CTR - google optimering. v. Berit Bai
https://www.advancedwebranking.com/ctrstudy/

Målet med professionel Googleoptimering er at arbejde frem imod placeringer (så højt som muligt) på side 1 på relevante søgeord.

Du kan sammenligne Top 3 i søgeresultatet med at have en butik på byens hovedstrøg. Når du er placeret under Top 3 rykker du langsomt længere og længere væk fra centrum af byen. Og til sidst er din butik gemt langt ude i skoven.

Med andre ord:

Hvis din hjemmeside ikke er synlig på side 1 på Google, så vil kunderne have meget svært ved at finde dig. De vil i stedet finde de konkurrenter, som har arbejdet målrettet med Googleoptimering.

Danskerne elsker at søge på Google

De fleste af os googler om alt mellem himmel og jord. Vi spørger løs om dit og dat.

Google er danskernes foretrukne sted at søge, når vi leder efter en ydelse, et produkt eller løsningen på et problem.

Hvis du fx er psykolog i København og ikke dukker op på søgningen ”psykolog københavn”, så er der stor sandsynlighed for, at den potentielle klient i København vælger en anden psykolog end dig.

Rift om pladserne i toppen – hvad er løsningen?

Alle psykologer i København kan ikke ligge nr. 1 på Google. Løsningen er sjovt nok ret psykologisk.

For der er næsten altid nogle skridt på vejen fra:

”Hvorfor er jeg så trist hele tiden?”

Eller

”Jeg føler aldrig, jeg er god nok.”

Til det punkt, hvor man når frem til, at det måske kunne gavne at tale med en psykolog.

Og netop denne modningsproces, som en potentiel kunde går igennem, før de køber, åbner for et hav af muligheder for at blive synlig på Google.

Se blot de her eksempler på, hvad folk søger efter på Google:

Under “Search” kan du se, hvor mange der hver måned søger på de forskellige søgeord.

Liste med søgeord - Googleoptimering forklaret af Berit Bai. beritbai.dk


Liste over søgeord for selvværd. Tips til google optimering v. beritbai.dk

Kan du se idéen? Folk søger på alt muligt, der relaterer sig til ydelsen “psykolog”.

Modning til køb kaldes kunderejsen

Uanset hvad du sælger, så er der skridt på vejen, fra et problem opstår og erkendes, til man foretager et køb.

Denne modningsproces kaldes købsrejsen eller kunderejsen.

Prøv at skabe et overblik over de trin, en kunde går igennem, fra de har et symptom, til de foretager et køb.

Lav herefter målrettet indhold, hvor du hjælper dine potentielle kunder fra symptom til løsning med gode råd, forklaringer, tips osv.

Når du har skabt tillid med dit gode indhold, så er det oplagt at kontakte dig, når man er klar til at købe eller booke tid.

I SEO-branchen kalder vi indhold, der relaterer sig til ydelsen for content marketing.

Vi taler også om at “eje samtalen på Google”. Når du ejer samtalen, så kommunikerer du med dine kunder på forskellige stadier af kunderejsen. Du dukker simpelthen op på alle mulige søgninger, der relaterer sig til kundens problem.

Udført strategisk kan content marketing være yderst effektivt i forhold til at tiltrække nye kunder.

Jeg laver fx også content marketing lige nu:

Jeg møder dig på kunderejsen. Der, hvor du endnu ikke ved så meget om Google-optimering (SEO) og synlighed på Google, men er i gang med at blive klogere på emnet.

Så mit spørgsmål til dig er:

Hvilke udfordringer og problemer har DINE potentielle kunder?

Når du møder mennesker i deres “pain points” og giver dem gode svar på deres spørgsmål, så bliver dit navn skrevet i deres indre huskebog. Det øger sandsynligheden for, at det er dig, de kontakter, når de er klar til at købe.

Vil du i gang med content marketing, så anbefaler jeg, at du får råd og vejledning af en erfaren SEO-tekstforfatter, så du kommer godt fra start.

Kan Googleoptimering betale sig?

Hvis folk søger efter din ydelse/dit produkt, eller de søger efter problemer, som din ydelse kan løse, så vil det i langt de fleste tilfælde være best pratice at Googleoptimere din hjemmeside. (Se illustration fra Ahrefs).

Illustration fra Ahrefs. Kan googleoptimering betale sig. beritbai.dk

Du vil i de fleste brancher få det optimale afkast af din Googleoptimerede hjemmeside, hvis du kombinerer med markedsføring og branding via andre kanaler. Fx ved at være aktiv på LinkedIn, Facebook eller andre sociale medier.

Søgeordsanalysen er fundamentet for effektiv Googleoptimering

Når du skal optimere din hjemmeside til at blive synlig på Google, så skal du vide, hvilke søgeord folk indtaster på Google.

De ord, du tror, folk bruger, kan være nogle helt andre, end de ord de reelt bruger.

I de fleste brancher eksisterer der et internt fagsprog. Ord, som man i branchen ved, hvad betyder, men som vores kunder ikke aner, hvad er.

Søger dine kunder fx efter lydruder eller lydisolerede vinduer? Søger de efter armatur eller vandhane?

Det nytter ikke at gætte. Der skal data til.

Men hvordan finder du ud af, hvilke ord folk indtaster, når de søger?

Her vil jeg anbefale, at du får en specialist i SEO med på banen. Gennem en professionel søgeordsanalyse kan din SEO-rådgiver identificere de søgeord, der er relevante for din virksomhed.

Med en søgeordsanalyse får du vigtig indsigt i dine potentielle kunder og i de søgeord, der er relevante for dig at være synlig på. Og du undgår at spilde tid på søgeord, som ingen eller meget få søger på.

Vil du selv prøve kræfter med søgeordsanalysen, så findes der et hav af guides på Google. Vil du slippe for at sætte dig ind i de mange aspekter, så tag fat i en professionel SEO-specialist.

Sammenhæng mellem Googleoptimering og brugeroplevelse

Brugeroplevelse kaldes også UX (User Experience).

Når du optimere til Google, bør UX være en integreret del af arbejdet.

Hjerte med SEO + UX. Optimering til Google inkludere arbejdet med UX - beritbai.dk

Hvad møder kunderne, når de lander på din hjemmeside? Møder de en rodebutik, eller møder de en seriøs og professionel forretning?

En dårlig brugeroplevelse kan stikke en gigantisk kæp i hjulet for din succes med Google-optimering.

Hvis du vil konvertere de besøgende på din hjemmeside til kunder, så er det vigtigt, at du giver dem en god oplevelse.

Nøjagtig som i en fysisk butik skal din hjemmeside være ren, ryddelig og indbydende. Kunderne skal nemt kunne finde det, de søger.

Har kunden brug for hjælp, skal han/hun nemt kunne komme i kontakt med dig. Er kunden klar til at bestille, købe eller booke tid, skal det være tydeligt, hvordan man gør det.

6 ting, der gør en hjemmeside SEO-venlig

Der er mange elementer, der skal spille sammen, for at brugeroplevelsen er i top.

  1. Din hjemmeside skal fungere godt både på mobil og computer
  2. Den skal være informativ og let at finde rundt på (overskuelig menu og gode interne links)
  3. Hastigheden skal være høj, så man ikke skal vente på indlæsning af siden
  4. Teksterne på hjemmesiden skal være optimeret, så de bliver fundet på Google (SEO-tekster)
  5. Billeder og grafik skal fremstå professionelt
  6. Det skal være nemt at komme i kontakt med dig, booke tid, købe eller bestille

Med andre ord, skal der være så lidt som muligt, der kan irritere brugerne. Og så meget som muligt, der gør brugerne glade og tilfredse.

Grafik fra Ahrefs. SEO-venlig website. Google-optimering. beritbai.dk

Optimering til Google – hvor skal du starte?

Hvis du allerede har en hjemmeside, så vil en god start være at få en SEO-rådgiver til vurdere din hjemmeside og komme med konkrete anbefalinger. Du kan læse mere om, hvordan jeg arbejder med SEO-rådgivning her.

Skal du i gang med at lave din første hjemmeside, så husk at tage en SEO-specialist med på råd fra starten:

  1. Få lavet en søgeordsanalyse inkl. analyse af dine konkurrenter
  2. Investér i søgeoptimerede tekster til din hjemmeside
  3. Sørg for, at der er styr på den basale Google-optimering (sidetitler, metabeskrivelser, intern linkbuilding, billedoptimering, alt-text og det lidt mere kringlede strukturerede data)

Du er velkommen til at kontakte mig på berit@beritbai.dk eller tlf. 30702728, hvis du er i tvivl om, hvordan du bedst kommer i gang med din indsats. Jeg tilbyder 15 min. gratis rådgivning, så grib endelig fat i mig.

Vil du vide mere om Googleoptimering, er her et par relevante artikler:


Jeg udgiver jævnligt nye artikler på min blog. Vil du følge med, er du velkommen til at connecte med mig på LinkedIn. Her deler jeg mine artikler og tips til tekstforfatning og SEO.


Kunne du lide indlægget? Del meget gerne med dit netværk

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll to Top
Copy link
Powered by Social Snap