Googleoptimering ⇒ Derfor skal du optimere din hjemmeside til Google

Hvad er Googleoptimering (SEO)?

Googleoptimering gÄr ogsÄ under det mundrette navn SEO.

SEO betyder Search Engine Optimization eller pÄ dansk sÞgemaskineoptimering. Du vil ogsÄ stÞde pÄ betegnelserne SEO-optimering og sÞgeoptimering.

I Danmark kunne vi lige sĂ„ godt holde os til ordet ”Google-optimering”. For 95% af alle sĂžgninger pĂ„ nettet i DK sker ved hjĂŠlp af Google.

Googles sĂžgefelt - Googleoptimering. beritbai.dk

FormÄlet med at optimere til Google kan ultrakort beskrives sÄdan her:

Øget synlighed pĂ„ Google → flere besĂžg pĂ„ din hjemmeside → Ăžget omsĂŠtning

Googleoptimering er mÄlrettet de organiske sÞgeresultater

Lad os sige, du leder efter en psykolog og indtaster “psykolog kĂžbenhavn” i Googles sĂžgefelt.

De Þverste resultater pÄ Google er for det meste betalte annoncer (markeret med Annonce). PÄ konkurrenceprÊgede sÞgeord er der nÊsten altid fire annoncer Þverst.

Under annoncerne kommer de sĂžgeresultater, vi kalder organiske resultater. Det er de resultater, vi arbejder med indenfor Googleoptimering (SEO).

De organiske sÞgeresultater bliver ofte kaldt for gratis resultater, fordi du ikke betaler annoncekroner for dem. Men gratis er de jo langt fra. Det krÊver en mÄlrettet indsats at tilkÊmpe sig plads i de Þverste organiske resultater.

Ligger din hjemmeside pÄ hovedstrÞget eller langt ud i en skov?

NÄr du laver en sÞgning pÄ Google, hvor tit klikker du sÄ videre til sÞgeresultaterne pÄ side 2? Hvis du er som flertallet, sÄ sker det sjÊldent.

UndersÞgelser viser, at mere end 90% af alle klik fra Googles organiske sÞgeresultater gÄr til de hjemmesider, der er placeret pÄ side 1 pÄ Google.

Graf over CTR - google optimering. v. Berit Bai
https://www.advancedwebranking.com/ctrstudy/

MÄlet med professionel Googleoptimering er at arbejde frem imod placeringer (sÄ hÞjt som muligt) pÄ side 1 pÄ relevante sÞgeord.

Du kan sammenligne Top 3 i sÞgeresultatet med at have en butik pÄ byens hovedstrÞg. NÄr du er placeret under Top 3 rykker du langsomt lÊngere og lÊngere vÊk fra centrum af byen. Og til sidst er din butik gemt langt ude i skoven.

Med andre ord:

Hvis din hjemmeside ikke er synlig pÄ side 1 pÄ Google, sÄ vil kunderne have meget svÊrt ved at finde dig. De vil i stedet finde de konkurrenter, som har arbejdet mÄlrettet med Googleoptimering.

Danskerne elsker at sÞge pÄ Google

De fleste af os googler om alt mellem himmel og jord. Vi spĂžrger lĂžs om dit og dat.

Google er danskernes foretrukne sted at sÞge, nÄr vi leder efter en ydelse, et produkt eller lÞsningen pÄ et problem.

Hvis du fx er psykolog i KĂžbenhavn og ikke dukker op pĂ„ sĂžgningen ”psykolog kĂžbenhavn”, sĂ„ er der stor sandsynlighed for, at den potentielle klient i KĂžbenhavn vĂŠlger en anden psykolog end dig.

Rift om pladserne i toppen – hvad er lþsningen?

Alle psykologer i KÞbenhavn kan ikke ligge nr. 1 pÄ Google. LÞsningen er sjovt nok ret psykologisk.

For der er nÊsten altid nogle skridt pÄ vejen fra:

”Hvorfor er jeg sĂ„ trist hele tiden?”

Eller

”Jeg fþler aldrig, jeg er god nok.”

Til det punkt, hvor man nÄr frem til, at det mÄske kunne gavne at tale med en psykolog.

Og netop denne modningsproces, som en potentiel kunde gÄr igennem, fÞr de kÞber, Äbner for et hav af muligheder for at blive synlig pÄ Google.

Se blot de her eksempler pÄ, hvad folk sÞger efter pÄ Google:

Under “Search” kan du se, hvor mange der hver mĂ„ned sĂžger pĂ„ de forskellige sĂžgeord.

Liste med sĂžgeord - Googleoptimering forklaret af Berit Bai. beritbai.dk


Liste over sĂžgeord for selvvĂŠrd. Tips til google optimering v. beritbai.dk

Kan du se idĂ©en? Folk sĂžger pĂ„ alt muligt, der relaterer sig til ydelsen “psykolog”.

Modning til kĂžb kaldes kunderejsen

Uanset hvad du sÊlger, sÄ er der skridt pÄ vejen, fra et problem opstÄr og erkendes, til man foretager et kÞb.

Denne modningsproces kaldes kĂžbsrejsen eller kunderejsen.

PrÞv at skabe et overblik over de trin, en kunde gÄr igennem, fra de har et symptom, til de foretager et kÞb.

Lav herefter mÄlrettet indhold, hvor du hjÊlper dine potentielle kunder fra symptom til lÞsning med gode rÄd, forklaringer, tips osv.

NÄr du har skabt tillid med dit gode indhold, sÄ er det oplagt at kontakte dig, nÄr man er klar til at kÞbe eller booke tid.

I SEO-branchen kalder vi indhold, der relaterer sig til ydelsen for content marketing.

Vi taler ogsĂ„ om at “eje samtalen pĂ„ Google”. NĂ„r du ejer samtalen, sĂ„ kommunikerer du med dine kunder pĂ„ forskellige stadier af kunderejsen. Du dukker simpelthen op pĂ„ alle mulige sĂžgninger, der relaterer sig til kundens problem.

UdfĂžrt strategisk kan content marketing vĂŠre yderst effektivt i forhold til at tiltrĂŠkke nye kunder.

Jeg laver fx ogsÄ content marketing lige nu:

Jeg mÞder dig pÄ kunderejsen. Der, hvor du endnu ikke ved sÄ meget om Google-optimering (SEO) og synlighed pÄ Google, men er i gang med at blive klogere pÄ emnet.

SÄ mit spÞrgsmÄl til dig er:

Hvilke udfordringer og problemer har DINE potentielle kunder?

NĂ„r du mĂžder mennesker i deres “pain points” og giver dem gode svar pĂ„ deres spĂžrgsmĂ„l, sĂ„ bliver dit navn skrevet i deres indre huskebog. Det Ăžger sandsynligheden for, at det er dig, de kontakter, nĂ„r de er klar til at kĂžbe.

Vil du i gang med content marketing, sÄ anbefaler jeg, at du fÄr rÄd og vejledning af en erfaren SEO-tekstforfatter, sÄ du kommer godt fra start.

Kan Googleoptimering betale sig?

Hvis folk sÞger efter din ydelse/dit produkt, eller de sÞger efter problemer, som din ydelse kan lÞse, sÄ vil det i langt de fleste tilfÊlde vÊre best pratice at Googleoptimere din hjemmeside. (Se illustration fra Ahrefs).

Illustration fra Ahrefs. Kan googleoptimering betale sig. beritbai.dk

Du vil i de fleste brancher fÄ det optimale afkast af din Googleoptimerede hjemmeside, hvis du kombinerer med markedsfÞring og branding via andre kanaler. Fx ved at vÊre aktiv pÄ LinkedIn, Facebook eller andre sociale medier.

SĂžgeordsanalysen er fundamentet for effektiv Googleoptimering

NÄr du skal optimere din hjemmeside til at blive synlig pÄ Google, sÄ skal du vide, hvilke sÞgeord folk indtaster pÄ Google.

De ord, du tror, folk bruger, kan vĂŠre nogle helt andre, end de ord de reelt bruger.

I de fleste brancher eksisterer der et internt fagsprog. Ord, som man i branchen ved, hvad betyder, men som vores kunder ikke aner, hvad er.

SĂžger dine kunder fx efter lydruder eller lydisolerede vinduer? SĂžger de efter armatur eller vandhane?

Det nytter ikke at gĂŠtte. Der skal data til.

Men hvordan finder du ud af, hvilke ord folk indtaster, nÄr de sÞger?

Her vil jeg anbefale, at du fÄr en specialist i SEO med pÄ banen. Gennem en professionel sÞgeordsanalyse kan din SEO-rÄdgiver identificere de sÞgeord, der er relevante for din virksomhed.

Med en sÞgeordsanalyse fÄr du vigtig indsigt i dine potentielle kunder og i de sÞgeord, der er relevante for dig at vÊre synlig pÄ. Og du undgÄr at spilde tid pÄ sÞgeord, som ingen eller meget fÄ sÞger pÄ.

Vil du selv prÞve krÊfter med sÞgeordsanalysen, sÄ findes der et hav af guides pÄ Google. Vil du slippe for at sÊtte dig ind i de mange aspekter, sÄ tag fat i en professionel SEO-specialist.

SammenhĂŠng mellem Googleoptimering og brugeroplevelse

Brugeroplevelse kaldes ogsÄ UX (User Experience).

NĂ„r du optimere til Google, bĂžr UX vĂŠre en integreret del af arbejdet.

Hjerte med SEO + UX. Optimering til Google inkludere arbejdet med UX - beritbai.dk

Hvad mÞder kunderne, nÄr de lander pÄ din hjemmeside? MÞder de en rodebutik, eller mÞder de en seriÞs og professionel forretning?

En dÄrlig brugeroplevelse kan stikke en gigantisk kÊp i hjulet for din succes med Google-optimering.

Hvis du vil konvertere de besÞgende pÄ din hjemmeside til kunder, sÄ er det vigtigt, at du giver dem en god oplevelse.

NĂžjagtig som i en fysisk butik skal din hjemmeside vĂŠre ren, ryddelig og indbydende. Kunderne skal nemt kunne finde det, de sĂžger.

Har kunden brug for hjĂŠlp, skal han/hun nemt kunne komme i kontakt med dig. Er kunden klar til at bestille, kĂžbe eller booke tid, skal det vĂŠre tydeligt, hvordan man gĂžr det.

6 ting, der gĂžr en hjemmeside SEO-venlig

Der er mange elementer, der skal spille sammen, for at brugeroplevelsen er i top.

  1. Din hjemmeside skal fungere godt bÄde pÄ mobil og computer
  2. Den skal vÊre informativ og let at finde rundt pÄ (overskuelig menu og gode interne links)
  3. Hastigheden skal vÊre hÞj, sÄ man ikke skal vente pÄ indlÊsning af siden
  4. Teksterne pÄ hjemmesiden skal vÊre optimeret, sÄ de bliver fundet pÄ Google (SEO-tekster)
  5. Billeder og grafik skal fremstÄ professionelt
  6. Det skal vĂŠre nemt at komme i kontakt med dig, booke tid, kĂžbe eller bestille

Med andre ord, skal der vÊre sÄ lidt som muligt, der kan irritere brugerne. Og sÄ meget som muligt, der gÞr brugerne glade og tilfredse.

Grafik fra Ahrefs. SEO-venlig website. Google-optimering. beritbai.dk

Optimering til Google – hvor skal du starte?

Hvis du allerede har en hjemmeside, sÄ vil en god start vÊre at fÄ en SEO-rÄdgiver til vurdere din hjemmeside og komme med konkrete anbefalinger. Du kan lÊse mere om, hvordan jeg arbejder med SEO-rÄdgivning her.

Skal du i gang med at lave din fÞrste hjemmeside, sÄ husk at tage en SEO-specialist med pÄ rÄd fra starten:

  1. FĂ„ lavet en sĂžgeordsanalyse inkl. analyse af dine konkurrenter
  2. Investér i sÞgeoptimerede tekster til din hjemmeside
  3. SÞrg for, at der er styr pÄ den basale Google-optimering (sidetitler, metabeskrivelser, intern linkbuilding, billedoptimering, alt-text og det lidt mere kringlede strukturerede data)

Du er velkommen til at kontakte mig pÄ berit@beritbai.dk eller tlf. 30702728, hvis du er i tvivl om, hvordan du bedst kommer i gang med din indsats. Jeg tilbyder 15 min. gratis rÄdgivning, sÄ grib endelig fat i mig.

Vil du vide mere om Googleoptimering, er her et par relevante artikler:


Jeg udgiver jÊvnligt nye artikler pÄ min blog. Vil du fÞlge med, er du velkommen til at connecte med mig pÄ LinkedIn. Her deler jeg mine artikler og tips til tekstforfatning og SEO.


Kunne du lide indlĂŠgget? Del meget gerne med dit netvĂŠrk

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. KrĂŠvede felter er markeret med *

Scroll to Top
Copy link
Powered by Social Snap