Hvordan bliver man synlig på Google?

7 tips til øget synlighed på Google, som du kan bruge med det samme

Hvis din virksomhed har en hjemmeside, så ved du helt sikkert, at besøg (og betalende kunder) ikke kommer af sig selv.

En af de mest effektive metoder til at få flere besøg på din hjemmeside, er ved at blive mere synlig på Google.

Google på mobil. Bliv synlig på Google. Berit Bai

Arbejdet med at øge din synlighed på Google kaldes SEO (søgemaskineoptimering).

Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at flere besøg på hjemmesiden ikke nødvendigvis er lig med flere kunder og større omsætning.

Det betyder, at du udover de taktikker, der gør dig mere synlig på Google, også skal have fokus på, hvordan du gør de besøgende på dit website til betalende kunder.

Jeg kommer omkring begge dele i denne artikel.

Indhold i artiklen:

  1. De rigtige søgeord er fundamentet for synlighed
  2. Skriv tekster, der styrker din online synlighed
  3. Få styr på sidetitler og sidebeskrivelser
  4. Lav interne links (men pas på!)
  5. Få ekstra power med eksterne links
  6. Gør besøgende til kunder
  7. Brugeroplevelse – alfa og omega i 2023

Tip #1 – De rigtige søgeord er fundamentet for, at du bliver synlig på Google

Når vi i Danmark søger på nettet efter ydelser, produkter eller svar på spørgsmål, så sker det i ca. 95% af alle tilfælde via søgemaskinen Google.

Vi indtaster ord eller sætninger i søgefeltet – og forventer at få gode svar på vores søgninger.

Men hvilke ord bruger vi, når vi søger?

Her kan du måske tro, at dine potentielle kunder søger på nogle bestemte fagudtryk, som I bruger i din branche, men det er langt fra sikkert.

Et godt eksempel er fra glarmester-branchen. Her bruger de ofte betegnelsen lydruder for lydisolerede vinduer. Men ”lydruder” aner de fleste kunder ikke, hvad er.

Der er derfor kun 20 pr. måned, der søger på lydruder. Mens der er 360 pr. måned, der søger på lydisolerede vinduer og 190, der søger på støjdæmpende vinduer.

Eks. søgeordsanalyse. Bliv synlig på nettet. Berit Bai

Ordet lydruder kan fint indgå i indholdet, men det er ikke det primære søgeord.

Fokuserer du isoleret på lydruder, så mister du mange potentielle besøg på din hjemmeside.

Med andre ord:

Springer du søgeordsanalysen over, så risikerer du at spilde tiden med at skrive indhold til din hjemmeside, der ikke kommer til at give dig flere besøg.

OBS: Vær opmærksom på, at Google ranker forskellige typer indhold på forskellige søgninger.

På nogle søgeord vil en lang guide give dig bedst mulighed for en god placering.

På andre søgeord er det korte specifikke tekster eller fx en video, der vil øge din chance for at nå til tops.

Hold også øje med, hvilke SERP-features (SERP = Search Engine Result Page), der er på et søgeord.

Det kan fx være fremhævede uddrag (feature snippets), map-pack med tre resultater, fremhævning af FAQ , videokarrusel osv.

Alt dette har betydning for:

  1. Hvor synlig du kan blive på et søgeord
  2. Hvilken type indhold du skal lave
  3. Hvordan du skal målrette dine tekster eller anden form for indhold

Har du brug for en professionel søgeordsanalyse? Læs mere her >

Gratis gør-det-selv søgeordsanalyse

Vil du selv eksperimentere med søgeordsanalysen, så er KWfinder udviklet af Mangools et godt og overskueligt værktøj at starte med.

Du kan få 10 dages gratis adgang, så du kan teste værktøjet. Du får samtidig adgang til SERPwatcher, hvor du kan tjekke dine nuværende placeringer på Google.

Tip #2 – Relevante SEO-tekster styrker din online synlighed

Når du har afklaret, hvilke ord folk søger på, og hvilken type indhold du skal lave – så skal du til tasterne.

Dine nuværende tekster på hjemmesiden skal optimeres (eller du skal skrive helt nye tekster).

Hænder på tastatur. Bedre online synlighed v. beritbai.dk

Webtekster, der er optimeret mod bestemte søgeord, kaldes SEO-tekster.

Kend de basale krav til en SEO-tekst

Vil du selv i gang med at skrive, er det vigtigt, at du som minimum sætter dig ind i de basale krav til en SEO-tekst:

♦ Teksten skal være relevant og matche intentionen med søgningen

Overvej hvilken situation din potentielle kunde befinder sig i, når de søger på dine udvalgte søgeord.

Er de i den indledende research-fase?

Eller er de længere fremme på kunderejsen, hvor de ved mere og er klar til at finde den helt rigtige leverandør?

Kig på top-5 på søgeordet. Hvad skriver dine konkurrenter om? Det giver dig en idé om, hvilken type indhold, Google mener, er relevant for netop det søgeord.

Brug søgeord og relaterede søgeord naturligt i teksten

Undgå at overfylde teksten med søgeord. Integrer ordene naturligt. Skriv informativt, professionelt og i øjenhøjde med dine kunder.

Brug søgeord og relaterede søgeord i nogle af overskrifterne

Her skal du kende til brugen af de overskrifts-tags, der kaldes h-tags.

H-tags (headings) har en hierarkisk struktur:

h1 = hovedoverskrift
h2 = underoverskrift
h3 = under-under overskrift
h4 = under-under-under overskrift

Brug det primære søgeord i h1-overskriften. Og brug kun en h1-overskrift på samme underside.

Brug det primære søgeord og de relaterede søgeord naturligt i nogle af dine h2-h6 overskrifter. Undgå at proppe alle overskrifter med søgeord. Skab en naturlig variation.

Tip #3 – Få styr på din sidetitler og metabeskrivelser

Søger du på ”professionel tekstforfatter” på Google, så vil du sandsynligvis se det her:

Eks. title og meta description i Google SERP. beritbai.dk

Jeg skriver sandsynligvis. For det er ikke altid, at Google viser den sidetitel (title-tag) og metabeskrivelse (meta description), som vi gerne vil have dem til. Men det er vigtigt, at du fortæller Google, hvad du gerne vil have vist i søgeresultatet.

Har du en WordPress-hjemmeside, så kan du installere pluginnet Yoast (gratis-versionen er fin).

Her kan du nemt indtaste unikke sidetitler og sidebeskrivelser på alle undersider på dit website.

Yoast hjælper til, så du skriver sidetitler og metabeskrivelser i optimal længde (antal tegn).

skærmbillede SEO by Yoast. Øg online synlighed. beritbai.dk

Gode råd til sidetitler og metabeskrivelser:

  • Skriv det primære søgeord først i titlen (fx Professionel tekstforfatter)
  • Gør titlen og beskrivelsen ”klik-værdig” – Fokusér på det udbytte, kunden får (fx Øg din synlighed og sælg mere)
  • Inkludér en call-2-action (fx læs mere, bestil her, kontakt os)

NB. Du vil ofte støde på de engelske ord for sidetitler og sidebeskrivelser (title-tag og meta description).

TIP #4 – Styrk din synlighed på Google med interne links (men pas på!)

Siderne på din hjemmeside skal linkes logisk sammen. Det gør du bl.a. med interne links i teksten og call-2-action knapper.

God intern linkbuilding er godt for brugerne, som lettere kan klikke sig rundt på din hjemmeside.

Og interne links er et vigtigt signal til Google. Linkene viser nemlig Google, hvilke sider på dit site der er de vigtigste, og hvordan de enkelte sider er knyttet til hinanden.

Jeg linker fx til den side, der handler om professionel tekstforfatning, fra andre sider på mit site. Det gør jeg bl.a. ved at linke fra ord i brødteksten. Linket får herved en ”ankertekst” (se billede).

Eks. på ankertekst. Synlig på Google. SEO v. Berit Bai

Gode råd til interne links

Dine interne links skal laves med omhu. Her er tre ting, du skal være opmærksom på.

Det er vigtigt at bruge en variation af ankertekster, så du ikke overoptimerer med det samme ord (det kan Google ikke lide)

Jeg bruger fx ”professionel tekstforfatter”, ”tekstforfatter”, ”tekstforfatning”, ”læs mere” osv.

Undgå at linke til flere forskellige sider med det samme søgeord

Hvis du linker med ”tekstforfatter” til tre forskellige sider, bliver Google pænt forvirret. For hvilken side vil du gerne have til at være synlig på Google på søgningen tekstforfatter?

Rod i interne links kan betyde, at du ikke bliver synlig på nogen af de tre sider!

Forkert brug af interne links kaldes derfor også for søgeordskannibalisme. Beslut dig derfor for, hvilken side der er den vigtigste for et søgeord og link konsekvent til den.

Undgå interne links i hobetal

Er du i tvivl, om du skal indsætte et link, så spørg dig selv, om linket giver mening for brugeren.

Start med at tilføje de interne links, du mener, er de vigtigste.

Tip #5 – Få ekstra power med eksterne links

Link mellem mennesker. Linkbuilding styrker din synlighed på Google. beritbai.dk

Links binder internettet sammen.

Et eksternt link er et link fra en anden hjemmeside til din hjemmeside.

Har du mange gode links, hvor troværdige websites ”peger” på din hjemmeside, sender det et stærkt positivt signal til Google.

Linkbuilding er den mest brogede del af SEO. Der foregår udbredt salg og bytte af links, men du skal se dig for. Det minder ofte lidt om Det Vilde Vesten.

Start med at fokusere på de links, der ligger lige til højrebenet:

  • Links fra leverandører og samarbejdspartnere
    Kom med på forhandlerlister, eller tilbyd at skrive en reference og få et link til din hjemmeside
  • Opret din virksomhed på De Gule Sider, Krak og andre relevante opslags-websites
    Vær obs. på at dine virksomhedsoplysninger, adresse, tlf., e-mail mv. er præcist de samme alle steder (inkl. på din hjemmeside)
  • Links fra sociale medier: Link til din hjemmeside fra dine profiler på fx Facebook, LinkedIn, Twitter og Google Virksomhedsprofil
  • Lav knivskarpt indhold på din hjemmeside, som folk har lyst til at linke til
    Det kan være artikler, blogindlæg, en beregner, en infografik el.lign.
  • Få et link fra https://minecookies.org/
    Du overholder selvfølgelig cookie-lovgivningen. Indsæt et lille ikon på din hjemmeside og tilmeld dig ordningen. Bliver du godkendt, så får du et link
  • Gør din hjemmeside CO2-neutral (betalt ordning)
    Få et CO2-neutralt website. Støt https://www.ingenco2.dk/ (fra 1.764 kr. pr år) og få flere gode links. Jeg er selv tilmeldt denne ordning

Linkbuilding kan gå rigtig godt. Men det kan også gå rigtig skidt, hvis du roder dig ud i noget snavs (mange dårlige links).

Vil du arbejde med linkbuilding selv, så sørg for at sætte dig grundigt ind i emnet.

Tip #6 – Flere besøg skal blive til flere kunder

Som jeg nævnte i starten af artiklen, så er flere besøg på din hjemmeside ikke meget værd, hvis ingen af dem bliver konverteret til kunder.

Når du arbejder med en SEO-tekst til din hjemmeside, så tænk over, hvad målet med teksten er. Målet er tæt knyttet til intentionen med søgningen (søgehensigten).

Hvis kunden er i den indledende research-fase, så er de måske ikke helt klar til at købe, booke eller kontakte dig. Men måske vil de gerne modtage dit nyhedsbrev eller følge dig på Facebook eller LinkedIn.

DERFOR: Overvej, hvor kunden er på købsrejsen og mød dem der.

  • Er det logisk, at de skal klikke videre og læse mere?
  • Er målet, at de skal skrive sig op til dit nyhedsbrev?
  • Er det oplagt, at de kontakter dig med en forespørgsel?
  • Leder indholdet på siden logisk op til, at de booker en tid?

Forskellige tekster har forskellige formål. Gør dig klart, hvad formålet er og gør det nemt for kunden at udføre det, du gerne vil have dem til.

Du viser vejen gennem opfordring til handling, call-2-action-knapper, interne links, kontaktformular, nyhedsbrevs-tilmelding osv.

Tips #7 – God brugeroplevelse er alfa og omega

Googles mål er at præsentere de bedste søgeresultater for de svimlende 5,8 billioner daglige søgninger på Google.

En god brugeroplevelse er en del af det, som Google ser på, når de vurderer, hvad et godt søgeresultat er.

I praksis betyder det bl.a.:

  • Din hjemmeside skal være responsiv
    Det vil sige, at den fungerer godt på både mobil, tablet og desktop
  • Din hjemmeside SKAL fungere virkelig godt på mobil
    Google bedømmer din hjemmeside ud fra mobilversionen (Mobile First Indexing). Dumper mobilversionen, så går det ud over din synlighed på Google
  • Din hjemmeside skal være hurtig
    Langsomme hjemmesider orker de færreste at vente på
  • Din hjemmeside skal være sikker
    Du skal have SSL (Secure Socket Layer). Hedder din adresse i browserlinjen https://ditsite.dk, så har du SSL. Hedder den http://ditsite.dk, så skal du hurtigst muligt have installeret SSL.

Siden Google’ “Page Experience”-update i 2021 har hastighed og brugervenlighed haft endnu større betydning end tidligere. De kalder det for Core Web Vitals.

Gør det selv eller få hjælp af en specialist

De 7 tips i denne artikel er et godt sted at starte med din SEO-indsats. Men det er kun en lille del af det, der skal være på plads, for at du kommer til tops på Google.

Effektiv SEO, hvor du opnår (og bevarer) gode placeringer på Google, kræver en kontinuerlig indsats.

Måske giver det bedst mening for din virksomhed at outsource optimeringen til en erfaren SEO-specialist og SEO-tekstforfatter.

Er du mere til helt eller delvist at gøre det selv, men har brug for rådgivning og sparring på sidelinjen, så kan du læse mere om SEO-rådgivning her >

Du er altid velkommen til at kontakte mig på berit@beritbai.dk eller på tlf. 30702728 for en uforpligtende snak om, hvordan jeg kan hjælpe dig med at øge din synlighed på Google.

Læs også:

Sådan skriver du (knivskarpe) SEO-tekster →
Hvad er sidetitel (title tag) – og hvorfor er det vigtigt for SEO? →
Hvad er Google Virksomhedsprofil– og hvorfor er den vigtig for din synlighed? →
Googleoptimering – Derfor skal din hjemmeside være optimeret til Google →


Kunne du lide indlægget? Del meget gerne med dit netværk

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll to Top
Copy link
Powered by Social Snap