SĂ„dan bruger du H-tags i dine overskrifter – plus en typisk fejl du let kan undgĂ„

Vil du skrive en SEO-tekst, som bÄde skal glÊde dine kunder og falde i Googles gunst, sÄ er det en god idé, at du har styr pÄ dine overskrifter og h-tags.

Gode overskrifter kan gÞre en mÊrkbar forskel pÄ, hvordan en SEO-tekst performer.

Nederst i artiklen finder du 3 korte video-guides, der hjĂŠlper dig med at opsĂŠtte og tjekke dine h-tags.
WordPress backend - Godde overskrifter og h-tag i WordPress - beritbai.dk

Hvad er h-tags?

H’et stĂ„r for heading eller overskrift pĂ„ dansk.

Et h-tag er en HTML-markering, der angiver strukturen i en webtekst. Indenfor SEO arbejder vi med H1-H6 tags. I praksis bruger en SEO-tekstforfatter mest H1-H4.

Gode overskrifter, der er struktureret med h-tags, gÞr det lettere for bÄde Google og dine kunder at lÊse og forstÄ, hvad din tekst handler om.

I HTML ser h1-tag sÄdan her ud: <h1>Hovedoverskriften pÄ din SEO-tekst</h1>

En god struktur pÄ dine overskrifter ser sÄdan her ud:

  • H1 er hovedoverskriften
  • H2 er underoverskrifter
  • H3 er under-underoverskrifter
  • H4 er under-under-underoverskrifter

Som grundregel, sÄ brug kun ét h1-tag.

Det er dog ifĂžlge John Mueller fra Google ikke en SEO-katastrofe, hvis du har flere h1-tags.

Men jeg uddyber senere, hvorfor det alligevel giver mening, at du strukturerer din tekst med kun Ă©t h1-tag og en hierarkisk struktur.

Styrk brugervenligheden med gode fĂŠngende overskrifter

UndersÞgelser viser, at nÄr vi lÊser tekster pÄ en hjemmeside, sÄ starter de fleste af os med et hurtigt skim.

Velstrukturerede og fÊngende overskrifter hjÊlper lÊseren med lynhurtigt at skabe sig et overblik over indholdet pÄ siden.

  • Er teksten relevant?
  • Er det den information, de leder efter?

NÄr du arbejder med optimering af dine overskrifter, sÄ er det en god regel, at du helt overordnet skal kunne danne dig et overblik over, hvad teksten handler om ALENE ved at skimme de gode overskrifter.

Kan du afkode indholdet via dine overskrifter, sÄ kan dine kunder og Google ogsÄ.

Brug sÞgeord klogt og med mÄde

Arbejder du pÄ at blive mere synlig pÄ Google, sÄ er det vigtigt, at du bruger de udvalgte sÞgeord i nogle af dine overskrifter.

Hvilke sĂžgeord du skal optimere imod, skal afdĂŠkkes i en sĂžgeordsanalyse. Her kan du hente hjĂŠlp hos en SEO-specialist eller SEO-tekstforfatter.

NÄr du har styr pÄ dine sÞgeord, kan tekstforfatningen gÄ i gang.

En professionel sÞgeordsanalyse vil bÄde give dig et eller flere primÊre sÞgeord og nogle relaterede sÞgeord.

Brug det vigtigste sĂžgeord i dit h1-tag. Kan du massere to sĂžgeord ind, sĂ„ kan du fint gĂžre det. Men husk altid at prioritere kvaliteten i overskriften – fremfor at proppe sĂžgeord ind.

Herefter bruger du klogt og varieret de udvalgte sĂžgeord i nogle af dine H2-H4 overskrifter.

OvergĂžr det ikke.

Google kan godt forstÄ sammenhÊnge. Skriver du godt indhold, som mennesker finder interessant og relevant, sÄ fÄr du Google gratis med i sidevognen.

Google opfatter overskrifter som et stĂŠrkt signal

Overskrifterne i din SEO-tekst hjĂŠlper Google med at afkode, hvad forskellige dele af din tekst handler om.

Jo bedre Google forstÄr de forskellige dele af din tekst, des nemmere er det for dem at afgÞre, om et bestemt afsnit (eller din komplette tekst) er et godt svar pÄ en specifik Google-sÞgning.

John Mueller fra Google siger:

And when it comes to text on a page, a heading is a really strong signal telling us this part of the page is about this topic.


whether you put that into an H1 tag or an H2 tag or H5 or whatever, that doesn’t matter so much.

But rather kind of this general signal that you give us that says
 this part of the page is about this topic. And this other part of the page is maybe about a different topic.

Kilde: https://www.searchenginejournal.com/

Googlske er et helt sÊrligt sprog. SÄ nÄr Google udtaler sig, skal man vÊre klar til at lÊse mellem linjerne for at fÄ alle detaljerne med.

Men pointen her er, at overskrifter (markeret med h-tags) hjĂŠlper Google med at forstĂ„, hvad teksten som helhed handler om – og hvad du skriver om i de enkelte underafsnit i din SEO-tekst.

Det er ikke lÊngere sÄ vigtigt for Google, om du bruger H1-H6 fuldstÊndig hierarkisk korrekt. Med udviklingen af kunstig intelligens (AI) er de nemlig blevet langt bedre til at forstÄ indhold og sammenhÊnge, end de var for bare 5 Är siden.

Hvorfor giver det (alligevel) mening at have styr pÄ dine h-tags?

Dine kunder er topprioritet. Det er dem, der skal lĂŠse og forstĂ„ din tekst – og i sidste ende kĂžbe noget af dig.

Ser vi pÄ webtekster med menneskeÞjne, sÄ gÊlder det:

  • Tekster med en god opbygning og struktur er langt mere lĂŠsevenlige end tekster, der roder rundt
  • I gode webtekster opdeler du teksten i logiske letlĂŠselige afsnit, hvor det er nemt at forstĂ„, hvad hvert afsnit handler om
  • I gode webtekster bryder du lange afsnit med underoverskrifter

NÄr du bruger h-tags hierarkisk, fÄr du alt dette forÊret. Hvis dine h-tags altsÄ vel at mÊrke er formateret rigtigt pÄ din hjemmeside.

OpsĂŠtning af overskrifter – begĂ„r du ogsĂ„ denne typiske fejl?

NÄr du nu har betalt for en professionel tekst med h-tags. Eller du selv har brugt tid og krÊfter pÄ at skrive den, sÄ er der én fejl, du skal undgÄ.

Jeg ser jÊvnligt webtekster, hvor overskrifterne er alt for smÄ. De er fede/bold og mÄske en smule stÞrre end brÞdteksten, men det er altsÄ ikke nok til at fange det menneskelige Þje ved et hurtigt skim.

VÊr derfor obs pÄ, at dine h-tags er opsat, sÄ fonten er en del stÞrre end brÞdteksten.

Er de ikke det p.t., sÄ kan du fÄ en webdesigner til at Êndre det, sÄ h1-tags er stÞrst, h2-tags lidt mindre, h3 tags lidt mindre igen.

NĂ„r dine overskrifter er formateret sĂ„dan, understĂžtter de visuelt strukturen i din tekst – og det Ăžger lĂŠsbarheden.


3 korte video-guides til opsĂŠtning og tjek af h-tags

Herunder finder du 3 korte videoer, hvor jeg viser dig:

  1. Hvordan du opsĂŠtter h-tags i WordPress
  2. Hvordan du kan spare tid ved at overfĂžre h-tags fra Word til WordPress
  3. Hvordan du tjekker, om dine h-tags er opsat rigtigt

[VIDEO 1] SĂ„dan opsĂŠtter du h-tags i WordPress:

Spar tid – SĂ„dan overfĂžrer du nemt h-tags fra Word til WordPress

Hvis du er vant til at arbejde med overskrifter i Word, sÄ genkender du helt sikkert det her screenshot: Screenshot fra Word af indstillinger til overskrifter - beritbai.dk NÄr du skriver din SEO-tekst i Word, kan du spare dig selv eller din webdesigner for en del tid ved at opsÊtte overskrifterne i Word.

Det er nemlig sÄ fikst, at nÄr du opsÊtter teksten i Word med overskrift 1-4, sÄ bliver overskrifterne automatisk Êndret til H1-H4 i WordPress.

Derfor:

Brug overskrift 1-4 i Word, sÄ skal du selv eller din webdesigner ikke bruge kostbar tid pÄ at opsÊtte dine h-tags manuelt i WordPress.

[VIDEO 2] SĂ„dan overfĂžrer du dine overskrifter fra Word til WordPress:

SÄdan tjekker du dine overskrifter (h-tags) pÄ en webtekst

NÄr din webtekst er opsat pÄ hjemmesiden, kan du nemt lave et hurtigt eftertjek af dine h-tags.

Nogle gange kan tingene godt skride lidt under opsÊtningen. Det er derfor en god idé lige at tjekke, om alt er opsat rigtigt.

Til det formÄl kan du bruge et gratis program, der hedder SEOquake. Du kan downloade det her >

[VIDEO 3] SĂ„dan bruger du SEOquake til at tjekke h-tags:

Har du spÞrgsmÄl til h-tags og overskrifter i SEO-tekster, sÄ stil dem endelig i kommentarfeltet.

Har du brug for SEO-rÄdgivning eller tekstforfatning til din hjemmeside, sÄ er du altid velkommen til at kontakte mig pÄ berit@beritbai.dk eller tlf. 30702728


LÊs ogsÄ:

SĂ„dan skriver du (knivskarpe) SEO-tekster >
SÄdan bliver du synlig pÄ Google >
Google-optimering – SEO for begyndere >


Kunne du lide indlĂŠgget? Del meget gerne med dit netvĂŠrk

WordPress backend - Godde overskrifter og h-tag i WordPress - beritbai.dk

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. KrĂŠvede felter er markeret med *

Scroll til toppen
Copy link
Powered by Social Snap