Vil du skrive en SEO-tekst, som både skal glæde dine kunder og falde i Googles gunst, så er det en god idé, at du har styr på dine overskrifter og h-tags.
Gode overskrifter kan gøre en mærkbar forskel på, hvordan en SEO-tekst performer.
I denne artikel gennemgår jeg, hvad h-tags er, og hvordan du bruger dem effektivt i dine SEO-tekster.
Du får også 3 små video-guides, så du får helt styr på, hvordan du opsætter h-tags og efterfølgende tjekker, at opsætningen er, som den skal være.
Hvad er h-tags?
H’et står for heading eller overskrift på dansk.
Et h-tag er en HTML-markering, der angiver strukturen i en webtekst. Indenfor SEO arbejder vi med H1-H6 tags. I praksis bruger en SEO-tekstforfatter mest H1-H4.
Gode overskrifter, der er struktureret med h-tags, gør det lettere for både Google og dine kunder at læse og forstå, hvad din tekst handler om.
I HTML ser h1-tag sådan her ud:
<h1>Hovedoverskriften på din SEO-tekst</h1>
Du strukturerer dine overskrifter med h-tags sådan her:
- H1 er hovedoverskriften
- H2 er underoverskrifter
- H3 er under-underoverskrifter
- H4 er under-under-underoverskrifter
Som grundregel, brug kun ét h1-tag.
Det er dog ifølge Google ikke en SEO-katastrofe, hvis du har flere h1-tags.
Men jeg uddyber senere, hvorfor det alligevel giver mening, at du strukturerer din tekst med kun ét h1-tag og en hierarkisk struktur.
Styrk brugervenligheden med gode fængende overskrifter
Undersøgelser viser, at når vi læser tekster på en hjemmeside, så starter de fleste af os med et hurtigt skim.
Velstrukturerede og fængende overskrifter hjælper læseren med lynhurtigt at skabe sig et overblik over indholdet på siden.
- Er teksten relevant?
- Er det den information, de leder efter?
Når du arbejder med optimering af dine overskrifter, så er det en god regel, at du skal kunne danne dig et overblik over, hvad teksten handler om ALENE ved at skimme de gode overskrifter.
Kan du afkode indholdet via dine overskrifter, så kan dine kunder og Google også.
Brug søgeord klogt og med måde
Arbejder du på at blive mere synlig på Google, så er det vigtigt, at du bruger de udvalgte søgeord i nogle af dine overskrifter.
Hvilke søgeord du skal optimere imod, skal afdækkes i en søgeordsanalyse. Her kan du hente hjælp hos en SEO-specialist eller SEO-tekstforfatter.
Når du har styr på dine søgeord, kan tekstforfatningen gå i gang.
En professionel søgeordsanalyse vil både give dig et eller flere primære søgeord og nogle relaterede søgeord.
Brug det vigtigste søgeord i dit h1-tag. Kan du massere to søgeord ind, så kan du fint gøre det. Men husk altid at prioritere kvaliteten i overskriften – fremfor at proppe søgeord ind.
Herefter bruger du klogt og varieret de udvalgte søgeord i nogle af dine H2-H4 overskrifter.
Overgør det ikke.
Google kan godt forstå sammenhænge. Skriver du godt indhold, som mennesker finder interessant og relevant, så får du Google gratis med i sidevognen.
Google opfatter overskrifter som et stærkt signal
Overskrifterne i din SEO-tekst hjælper Google med at afkode, hvad forskellige dele af din tekst handler om.
Jo bedre Google forstår de forskellige dele af din tekst, des nemmere er det for dem at afgøre, om et bestemt afsnit (eller din komplette tekst) er et godt svar på en specifik Google-søgning.
John Mueller fra Google siger:
Når det kommer til tekst på en side, så er en overskrift et meget stærkt signal, der fortæller os (Google), at denne del af siden handler om det her emne.
… om du sætter overskriften ind i et H1 tag eller et H2 tag eller H5 eller lignende, betyder ikke så meget.
Det er mere det generelle signal, du giver os, som siger … den her del af siden handler om det her emne, og den her anden del af siden handler måske om et andet emne.
Googlske er et helt særligt sprog. Så når Google udtaler sig, skal man være klar til at læse mellem linjerne for at få alle detaljerne med.
Men pointen her er, at overskrifter (markeret med h-tags) hjælper Google med at forstå, hvad teksten som helhed handler om – og hvad du skriver om i de enkelte underafsnit i din SEO-tekst.
Det er ikke længere så vigtigt for Google, om du bruger H1-H6 fuldstændig hierarkisk korrekt. Med udviklingen af kunstig intelligens (AI) er de nemlig blevet langt bedre til at forstå indhold og sammenhænge, end de var for bare 5 år siden.
Hvorfor giver det (alligevel) mening at have styr på dine h-tags?
Dine kunder er topprioritet. Det er dem, der skal læse og forstå din tekst – og i sidste ende købe noget af dig.
Ser vi på webtekster med menneskeøjne, så gælder det:
- Tekster med en god opbygning og struktur er langt mere læsevenlige end tekster, der roder rundt
- I gode webtekster opdeler du teksten i logiske letlæselige afsnit, hvor det er nemt at forstå, hvad hvert afsnit handler om
- I gode webtekster bryder du lange afsnit med underoverskrifter
Når du bruger h-tags hierarkisk, får du alt dette foræret. Hvis dine h-tags altså vel at mærke er formateret rigtigt på din hjemmeside.
Opsætning af overskrifter – begår du også denne typiske fejl?
Når du nu har betalt for en professionel tekst med h-tags. Eller du selv har brugt tid og kræfter på at skrive den, så er der én fejl, du skal undgå.
Jeg ser jævnligt webtekster, hvor overskrifterne er alt for små. De er fede/bold og måske en smule større end brødteksten, men det er altså ikke nok til at fange det menneskelige øje ved et hurtigt skim.
Vær derfor obs på, at dine h-tags er opsat, så fonten er en del større end brødteksten.
Er de ikke det p.t., så kan du få en webdesigner til at ændre det, så h1-tags er størst, h2-tags lidt mindre, h3 tags lidt mindre igen.
Når dine overskrifter er formateret sådan, understøtter de visuelt strukturen i din tekst – og det øger læsbarheden.
3 korte video-guides til opsætning og tjek af h-tags
Herunder finder du 3 korte videoer, hvor jeg viser dig:
- Hvordan du opsætter h-tags i WordPress
- Hvordan du kan spare tid ved at overføre h-tags fra Word til WordPress
- Hvordan du tjekker, om dine h-tags er opsat rigtigt
[VIDEO 1] Sådan opsætter du h-tags i WordPress:
Spar tid – Sådan overfører du nemt h-tags fra Word til WordPress
Hvis du er vant til at arbejde med overskrifter i Word, så genkender du helt sikkert det her screenshot: Når du skriver din SEO-tekst i Word, kan du spare dig selv eller din webdesigner for en del tid ved at opsætte overskrifterne i Word.
Det er nemlig så fikst, at når du opsætter teksten i Word med overskrift 1-4, så bliver overskrifterne automatisk ændret til h1-h4 i teksteditoren i WordPress.
Derfor:
Brug overskrift 1-4 i Word, så skal du selv eller din webdesigner ikke bruge kostbar tid på at opsætte dine h-tags manuelt i WordPress.
(Bruger du en WordPress Page Builder, hvor du opsætter overskrifter i særskilte overskriftmoduler, så er tippet ikke brugbart. Her vælger du h-tagget direkte i modulet).
[VIDEO 2] Sådan overfører du dine overskrifter fra Word til WordPress:
Sådan tjekker du dine overskrifter (h-tags) på en SEO-tekst
Når din SEO-tekst er opsat på hjemmesiden, kan du nemt lave et hurtigt eftertjek af dine h-tags.
Nogle gange kan tingene godt skride lidt under opsætningen. Det er derfor en god idé lige at tjekke, om alt er opsat rigtigt.
Til det formål kan du bruge et gratis program, der hedder SEOquake. Du kan downloade det her >
[VIDEO 3] Sådan bruger du SEOquake til at tjekke h-tags:
Har du spørgsmål til h-tags og overskrifter i SEO-tekster, så stil dem endelig i kommentarfeltet.
Har du brug for SEO-rådgivning eller tekstforfatning til din hjemmeside, så er du altid velkommen til at kontakte mig på berit@beritbai.dk eller tlf. 30702728
Læs også:
Sådan skriver du gode SEO-tekster >
Sådan bliver du synlig på Google >
Googleoptimering – Derfor skal du optimere din hjemmeside til Google >
Kunne du lide indlægget? Del meget gerne med dit netværk