Lokal SEO: Optimér din hjemmeside til lokal synlighed [2025-guide]

Forestil dig, at en potentiel kunde i dit nærområde netop nu søger på Google efter en ydelse eller et produkt, som du tilbyder.

Spørgsmålet er: Finder de dig eller din konkurrent?

Vil du være synlig på Google på lokale søgninger, kræver det en særlig tilgang, der kaldes lokal SEO (local SEO).

I denne guide lærer du, hvorfor lokal SEO er vigtigt — og hvordan du laver lokal SEO-optimering på din hjemmeside.

Lokal SEO illustreret med nål på kort og anmeldelser. beritbai.dk

Indhold i artiklen:

Hvad er lokal SEO (local SEO)?

Lokal SEO er en teknik, der øger din hjemmesides synlighed på Google i et bestemt geografisk område. Det kan være lokalt i en by eller i et større område som fx Sjælland eller Midtjylland.

Når en person søger efter “frisør Hillerød” eller “VVS-installatør nær mig”, er det lokale søgninger, hvor Google prioriterer virksomheder, der har optimeret deres lokale SEO.

Lokal SEO er vigtigt for dig, der tilbyder dine ydelser eller produkter lokalt. Måske har du en klinik eller butik, hvor folk møder op fysisk, eller måske er du håndværker og servicerer kunder i dit lokalområde.

Lidt overraskende for nogle kan lokal SEO også være en meget værdifuld tilgang for dig, der tilbyder dine ydelser i hele Danmark.

En af de store fordele ved lokal SEO er nemlig, at det er lettere at opnå gode placeringer på lokale søgninger som fx tekstforfatter københavn end på søgninger uden lokal tilknytning (søgeordet “tekstforfatter” uden bynavn).

Forskellige typer lokale-søgninger

Der findes flere forskellige typer af lokale søgninger. Fælles for dem er, at hensigten med søgningerne er at finde produkter, tjenester eller virksomheder tæt på, hvor brugeren befinder sig.

  1. Søgning med bynavn eller område (fx “SEO-rådgivning København” eller “Osteopat Nordsjælland”).
  2. Søgning uden bynavn, hvor kunden befinder sig i lokalområdet og Google kan se, hvor kunden befinder sig.
  3. Nær mig-søgninger, fx “frisør nær mig” eller “pizza nær mig”

Lokale søgninger er ofte kendetegnet ved, at kunden er klar til at besøge en fysisk butik eller kontakte en lokal virksomhed. Hvis du vil vinde klikket fra Google og kunden, kræver det god lokal SEO-optimering.

Hvorfor er lokal SEO vigtigt?

Hvis du vil være synlig lokalt, skal du arbejde målrettet med lokal SEO. Gør du ikke det, så vil Google vise dine lokale konkurrenter (der arbejder med SEO) øverst i søgeresultaterne.

Er du en mindre virksomhed, giver det en stor konkurrencefordel at være bedre end dine konkurrenter til lokal SEO. 

  1. Du får de gode placeringer i de lokale søgeresultaterne
  2. Flere lokale kunder klikker ind på din hjemmeside
  3. Du får flere henvendelser og bestillinger (der ellers ville være gået til dine lokale konkurrenter)

Statistik om lokal SEO

  • 46 % af alle Google-søgninger er målrettet lokale resultater.
  • 72% af forbrugerne bruger Google, når de søger efter information om lokale virksomheder.
  • 80 % af forbrugerne (i USA) søger online efter lokale virksomheder hver uge, og 32 % søger dagligt.
  • 42 % af dem, der søger lokalt, klikker på Google Map Pack-resultater. Her bliver du kun synlig, hvis du har en Google Business Profil. Optimering af denne profil kan gøre underværker for din lokale synlighed.

Kilde: https://www.brightlocal.com/resources/local-seo-statistics/


Sådan laver du lokal SEO-optimering

Når jeg rådgiver om eller udfører lokal SEO for en kunde, er der nogle helt faste ting på to-do-listen.

Du får her indblik i 9 ting, der altid indgår i lokal SEO-optimering.

Illustration af local seo.

1. Søgeordsanalyse med fokus på lokale søgeord:

I en søgeordsanalyse er målet af finde relevante lokale søgerod. En grundig søgeordsanalyse er altid første trin, når jeg arbejder med lokal SEO.

En god søgeordsanalyse kræver professionelle værktøjer. Derfor kan det være nødvendigt, at få hjælp fra en SEO-konsulent til analysen.

Vi er ude efter søgeord, der indeholder et bynavn eller et geografisk område (fx “tekstforfatter københavn” eller “webdesigner midtjylland”).

2. SEO-tekstforfatning med lokale søgeord

Du skal nu i gang med at skrive SEO-tekster, der er optimeret med de lokale søgeord. Du kan vælge at skrive selv, eller du kan få enfaren SEO-tekstforfatter til at skrive for dig.

Eksempler på lokale søgeord: ”zoneterapi Roskilde”, ”revisor Odense” eller ”udskiftning af vinduer Vejle”.

Hvis du selv vil skrive dine SEO-tekster, kan du få gode råd i min guide til SEO-venlige tekster →

3. On-page SEO-optimering

Brug de lokale søgeord med bynavn eller område i sidetitel/title-tag, metabeskrivelse, interne links, filnavne på billeder og i ALT-tekster.

Det er vigtigt, at du bruger de interne link på din hjemmeside bedst muligt. Er du i tvivl om, hvordan du gør, kan du læse min guide til interne links her →

4. Optimering af billeder

Du kan få ekstra synlighed på Google ved at søgeoptimere de billeder, du lægger ind på din hjemmeside.

Når du søgeoptimerer dine billeder, understøtter det din on-page SEO-indsats. Du har desuden god mulighed for at blive vist i billedsøgninger på Google. Det kan give dig ekstra klik fra Google.

Her er et par tips til lokal SEO-optimering af billeder:

  • Navngiv dine billeder rigtigt:
    Brug søgeord i filnavne på dine billeder (fx /kiropraktor-slagelse/, /psykoterapeut-herning/)
  • Optimér ALT-teksterne:
    ALT-teksten er en beskrivelse af billedet, som kan læses af skærmlæsere og af søgemaskiner. Beskriv, hvad der er på billedet, og inkludér søgeord og bynavn.

    Eksempel på ALT-tekst: Flot lyst egetræsgulv i stue i nyrenoveret byhus. Monteret af Gulveksperten i Sønderborg.

4. Opret og optimér virksomhedens Google Business Profil

Screenshot af virksomhedsprofil på Google. Vigtig for lokal SEO.

Det er gratis at oprette en Google Business Profil (Google Virksomhedsprofil).

I lokal SEO er denne profil MEGET(!) vigtig.

Optimér og vedligehold den bedre end dine konkurrenter, så belønner Google dig.

Få maksimalt ud af din Google-profil: Læs min guide til optimering af din Google Business Virksomhedsprofil →

5. Få anmeldelser på din Google Business Profil og andre steder

Anmeldelser fra kunder er meget vigtige for lokal SEO.

83 % bruger Google, når de tjekker anmeldelser. Anmeldelser på din Google Virksomhedsprofil har derfor stor betydning.

Undersøgelser viser, at 69 % af kunderne vil få en positiv opfattelse af en virksomhed, hvis de kan læse positive anmeldelser.

Har du ingen anmeldelser, risikerer du, at kunden vælger en anden leverandør.

Jeg anbefaler altid mine kunder at indsamle anmeldelser på deres Google Virksomhedsprofil. Det giver point både hos kunderne og hos Google.

Sådan beder du kunder om en anmeldelse på Google Virksomhedsprofil →

Husk altid at svare på anmeldelser — både de positive og de negative.

88 % af forbrugerne siger, at de ville vælge en virksomhed, der besvarer både positive og negative anmeldelser.

Til sammenligning er det kun 47 %, der overhovedet ville overveje at bruge en virksomhed, som ikke reagerer på anmeldelser.

Eks. på anmeldelse og svar på Google.

Se her, hvor tydeligt anmeldelser fremstår i Googles Map Pack på den lokale søgning ”termoruder næstved”:

Eks. på lokal synlighed i Google opnået med local seo. beritbai.dk


6. NAP-oplysninger skal være korrekte og ens alle steder

NAP betyder Name, Adress og Phone. Betegnelsen NAP dækker over alle de oplysninger, der indgår i dine kontaktinformationer.

Det er meget vigtigt, at du bruger præcist de samme oplysninger på tværs af Virk.dk (CVR), din hjemmeside, sociale medier, Google Business-profil, online kataloger osv.

→ Gør dette først:

Tjek om dine virksomhedsoplysninger står korrekt på Virk.dk. Der er en del online kataloger, der trækker dine informationer direkte fra Virk.dk. Står NAP forkert her, kommer det til at stå forkert mange steder.

Opdager du fejl i navn, adresse, telefonnummer, e-mail mv. på Virk.dk, så er første trin at rette oplysningerne her.

Gennemgå og ret herefter dine NAP-informationer alle andre steder, hvor du har adgang til at rette.

Korrekte og ens NAP-oplysninger styrker din virksomheds troværdighed — både over for kunder og over for Google (lokal SEO).

7. Opret din virksomhed i online kataloger – og optimér, hvor det er muligt

Sørg som minimum for at oprette din virksomhed på krak.dk/degulesider.dk.

Undersøg også, om der findes lokale kataloger, fx et online katalog for virksomheder i din by eller din landsdel.

Undersøg desuden, om du kan oprette din virksomhed i fagspecifikke kataloger, der dækker dit område.

Brug de optimeringsmuligheder, der er tilgængelige i de forskellige kataloger. Det kan fx være beskrivelse af din virksomhed, link til din hjemmeside og mulighed for at vælge relevante søgeord.

8. Lokal linkbuilding

Grafik, der viser to hjemmesider forbundet med et link. beritbai.dk
Linkbuilding er en vigtig disciplin for både generel SEO og lokal SEO.

Når du bygger links, er målet at få troværdige hjemmesider til at linke til din hjemmeside.

Du kan se hvert link til din hjemmeside som en anbefaling — et skilt, der peger på din virksomhed og siger: ‘Her er den bedste psykolog, kosmetolog, zoneterapeut, webdesigner osv.’

Du kan fx få lokale links fra:

  • Dine lokale samarbejdspartnere
  • Lokale onlinekataloger
  • Ved at give et sponsorat til en lokal klub eller et lokalt event
  • Ved at give et bidrag til lokal velgørenhed
  • Fra lokale medier — enten ved direkte kontakt eller ved at udsende en pressemeddelelse med nyheder, der er relevante for dit nærområde.

Lokale links har betydning for styrken af din linkprofil. Samtidig kan samarbejde med andre i dit nærområde gøre dig mere kendt og synlig lokalt, fordi folk ser dit firmanavn i forskellige sammenhænge.

Du kan ikke nøjes med lokale links. En sund og stærk linkprofil indeholder mange forskellige typer links.

9. Avanceret lokal SEO – Brug struktureret data (LocalBusiness)

Struktureret data (LocalBusiness fra Schema.org) er et særligt ”sprog”, som er let at forstå for Google, ChatGPT og andre søgemaskiner.

Med struktureret data kan du forklare søgemaskiner og AI-bots, hvad din hjemmeside handler om, hvor den ligger, hvilke områder du servicerer, hvad dine kontaktinformationer er, hvordan dit logo ser ud, hvilke sociale medier din virksomhed anvender osv.

Struktureret data hører til den avancerede del af lokal SEO-optimering. Her får du sandsynligvis brug for rådgivning fra en SEO-specialist.

Strukturerede data fra Schema.org kan implementeres i flere formater, hvor det mest anvendte er JSON-LD (JavaScript Object Notation for Linked Data).

JSON-LD anbefales af Google og andre søgemaskiner, da det er let at implementere, læse og vedligeholde.

Eksempel på LocalBusiness struktureret data (uddrag):

Eksempel på Struktureret data LocalBusiness schema.org. beritbai.dk


Mobiloptimering og brugervenlighed i lokal SEO

Mobil, der viser Google Maps.

Mange lokale søgninger foregår på mobil. Enten fordi folk er på farten eller fordi de sidder hjemme i sofaen og leder efter en lokal butik eller leverandør.

Din hjemmeside skal derfor både se godt ud og være brugervenlig på mobil. Den skal også indlæse hurtigt (mennesker er utålmodige væsner – især på mobil).

Mobilvenlighed er en vigtig del af Googles algoritme.

Google er overgået til Mobile First Indeksering. Det betyder, at Google rangerer din hjemmeside ud fra den version, der vises på mobil.

En mobilvenlig hjemmeside er derfor afgørende for lokal SEO og SEO generelt.

Det bedste valg til en mobilvenlig hjemmeside er et responsivt webdesign, der automatisk tilpasser sig forskellige skærmstørrelser.

Vær opmærksom på, at selv om dit webdesign er responsivt, kræver det ofte nogle manuelle tilpasninger at få hjemmesiden til at fungere optimalt på mobil.

Lokal SEO kræver en kontinuerlig indsats

Indenfor SEO kan du ikke hvile på laurbærrene. Nye konkurrenter kommer til. Gamle konkurrenter rykker på sig og gør pludselig en masse ved deres lokale SEO-optimering.

Derfor:

  • Hold din hjemmeside opdateret med godt indhold
  • Sørg for din hjemmeside er i teknisk god stand. Hold tema, plugins mv. opdateret og ret tekniske fejl.
  • Opdatér din Google Business-profil løbende. Ret til, hvis noget har ændret sig (fx åbningstider). Læg nye billeder på, opret et indlæg, del et tilbud eller fortæl om jeres næste event.
  • Få flere anmeldelser fra kunder
  • Tilføj relevant indhold på din hjemmeside fx blogindlæg og SEO-artikler – og del på sociale medier
  • Få flere links til din hjemmeside (linkbuilding).
  • Brug sociale medier til at øge kendskabet til dig og din forretning.

Sidst, men ikke mindst.

Overvåg dine placeringer på Google med en ranktracker (fx AccuRanker) – og overvåg antallet af besøg på din hjemmeside med fx Google Analytics (GA4) eller Plausible (hvis du vil have tracking uden cookies).

Uden SEO-overvågning famler du i blinde og aner ikke, om det går frem eller tilbage med placeringer og besøg på hjemmesiden.

Har du brug for hjælp til eller rådgivning om lokal SEO? Kontakt mig på berit@beritbai.dk for en uforpligtende dialog om optimering af din hjemmeside.

Få mere gratis viden her:

Google Business Virksomhedsprofil: Komplet guide til optimering →

SEO-venlig tekst: 16 tips til SEO-tekster →

Intern linkbuilding: Giv din SEO-tekster superkræfter med interne links →


Kunne du lide indlægget? Spred god karma og del gratis viden med dit netværk.

Indlægget er skrevet af Berit Bai.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll to Top
Copy link
Powered by Social Snap