Det er vigtigt at skrive gode sidetitler (title tags) til alle sider på dit website. Men hvad er en sidetitel helt præcist? Og hvordan skriver du gode sidetitler, der forbedrer din synlighed på Google, og får kunderne til at klikke ind på din hjemmeside?
I denne artikel vil jeg gennemgå:
- Hvad er en sidetitel (title tag)?
- Hvad er et title link?
- Hvorfor er sidetitlen vigtig for din synlighed på Google?
- Hvordan udvælger Google, hvad de viser som titel link i søgeresultatet?
- Gå ikke i titel tag-panik
- 7 tips til en god sidetitel
- Skriv gode sidetitler og metabeskrivelser med dette gratis værktøj
- SEO, Google og kunstig intelligens
Hvad er en sidetitel (title tag)
Title tag (på dansk sidetitel) er en vigtig del af din on-page SEO.
Vær opmærksom på at sidetitel, title tag, title, SEO-titel, HTML title tag og meta-titel er forskellige ord for det samme
Sidetitlen er markeret i din HTML-kode som <title>Din sidetitel</title> Indenfor SEO vil du opleve, at forskellige ord plus danske og engelske betegnelser bliver brugt på kryds og tværs. Derfor er det godt at vide, at ordene betyder det samme.
Bruger du WordPress-pluginnet Yoast til at udfylde dine sidetitler og metabeskrivelser, så kalder de her sidetitlen for SEO-titel.
Din sidetitel (title tag) har to vigtige funktioner:
- Den har betydning for din synlighed på Google. Inkludér derfor de rigtige søgeord i din sidetitel
- Den har betydning for, hvor mange der klikker ind på din hjemmeside fra søgeresultatet. Brug derfor tid på at skrive en sidetitel, der fanger øjet og giver folk lyst til at klikke ind og læse mere
Når jeg som SEO-tekstforfatter skriver SEO-tekster til mine kunder, inkluderer jeg derfor altid sidetitel og metabeskrivelse i tekstforfatningen.
Hvad er title link?
Når du laver en søgning på Google, så er title linket den klikbare overskrift, du ser på hvert søgeresultat.
På søgningen SEO-rådgivning er mit title link “SEO-rådgivning – der skaber retning og resultater – Berit Bai”
Google har her valgt min egen sidetitel.
Mit råd er, at du skriver dine sidetitler (title tags) i henhold til Googles anbefalinger.
Følger du anbefalingerne, skaber du de bedste forudsætninger for, at Google vælger dine egne sidetitler som title links i søgeresultatet.
Hvorfor er sidetitlen vigtig for din synlighed på Google?
Optimering af sidetitlen er en del af din on-page SEO-indsats. On-page dækker over de SEO-elementer, der er knyttet til selve hjemmesiden.
Som du kan se af udklippet nedenfor fra Search Engine Lands ”Periodic Table of SEO Ranking Factors”, så tæller HTML-title [Ht] med +3 højt på listen over vigtigste on-page SEO-elementer. I praksis har jeg ofte oplevet pæne spring opad i placeringer og flere klik til hjemmesiden ved at optimere eller omskrive en sidetitel.
Det er derfor Best Practice-SEO at bruge tid på at skrive gode sidetitler – og sørge for, at hver side på dit website har en unik sidetitel.
Hvordan udvælger Google, hvad de viser som title link i søgeresultatet?
Måske har du undret dig over, hvorfor din sidetitel ikke altid bliver vist i søgeresultatet?
Når du nu har puklet med at skrive unikke sidetitler, så kan det jo godt være lidt nedslående at opdage, at Google ikke bruger din tekst.
Google har i flere år omskrevet sidetitler, så de (efter Googles mening) passer bedst muligt til en søgeforespørgsel.
I august 2021 ændrede Google metode i forhold til at udvælge, hvad de viser som title link i søgeresultatet.
Det skabte en del røre i SEO-andedammen. Nogle døbte sågar opdateringen ”Titlepocalypse”.
Googles mål er at udvælge et title link, der bedst muligt beskriver indholdet på en given side.
Google trækker title links fra:
- Indhold i <title> elementet. Dvs. den sidetitel du selv har skrevet
- Fremhævede overskrifter eller elementer på siden
- H1-overskrifter (h1-tags)
- Andet indhold, der er stort eller fremhævet visuelt
- Tekstuddrag fra siden
- Ankertekst på siden
- Ankertekst fra links, der peger ind på siden
I praksis har jeg ind til nu mest set, at title linket er trukket fra H1-overskriften.
Det betyder, at dine overskrifter – og i særlig grad din hovedoverskrift på siden (H1-overskrift) har fået endnu større betydning.
Google vil nemlig i en del tilfælde vælge din H1-overskrift (eller en anden visuelt fremhævet tekst) som titel link i søgeresultatet fremfor din egen sidetitel.
Kan det betale sig at bruge tid på at skrive sidetitler?
Når nu Google selv generer title links, kan du så ikke bare lade være med at skrive sidetitler?
Svaret her er et klart nej.
Du bør altid selv skrive dine egne sidetitler.
Både fordi Google ofte vil vise din egen sidetitel som title link, og fordi de aflæser og bruger din sidetitel som en rankingfaktor – også selv om de ikke viser din sidetitel som titel link.
Hvis du oplever, at dine egne sidetitler er erstattet af fx en overskrift fra din tekst, så indikere det ifølge Google:
- Din sidetitel beskriver ikke indholdet godt nok
- Din sidetitel er for lang
- Din sidetitel er for kort (ufuldstændig)
- Din sidetitel er proppet med søgeord (keyword stuffing)
- Du har ens sidetitler på flere sider
Den gode nyhed er dog, at Google også har meddelt, at det ikke er en fastlåst situation.
Har Google fx valgt en overskrift fra dit indhold, og synes du ikke, den fungerer optimalt i søgeresultatet, så prøv at omskrive din sidetitel.
Hvis Google synes din egen nye sidetitel er bedre, så vil de vise den i søgeresultatet.
Googles Danny Sullivan har på Twitter udtalt følgende:
Gå ikke i titel tag-panik
Har du mistet klik til din hjemmeside siden slutningen af august 2021, så tjek om Google har ændret, hvad de viser som title link i søgeresultatet.
Prøv herefter at omskrive og optimere din sidetitel. Måske kan du overbevise Google om, at din egen sidetitel er den bedste.
Vær også skarp på, om dine H1- og H2-overskrifter i dine SEO-tekster er gode nok. Hvis Google vælger at trække en af dine overskrifter ud i søgeresultatet, så er det jo godt, hvis det er en god en af slagsen.
Du kan læse mere om H-tags og gode overskrifter her >
7 tips til en god sidetitel
Gode sidetitler tager afsæt i, at du ved, hvilke ord folk søger på.
Det kræver en grundig søgeordsanalyse. Her kan du få hjælp af en SEO-specialist eller SEO-tekstforfatter.
Når du ud fra søgeordsanalysen har fundet dit primære søgeord, dine sekundære søgeord og de relaterede søgeord, så gør du følgende:
- Placér det primære søgeord først (længst til venstre) i din sidetitel
- Kan et sekundær eller relateret søgeord indgå naturlig og meningsgivende, så tilføj det
- Undgå at proppe søgeord ind (Google falder ikke for keyword stuffing)
- Sørg for, at titlen er dækkende for det indhold, du har på siden
- Hav altid dine potentielle kunder i tankerne. Skriv dine sidetitler til dine kunder. Det er dem, der skal klikke ind på din hjemmeside
- Tjek, hvad din konkurrenter skriver og gør din sidetitel endnu bedre
- Hold længden på din sidetitel under 600 px (ca. 50-60 anslag)
Skriv gode sidetitler og metabeskrivelser med dette gratis værktøj
Her kommer et bonustip til et gratis SEO-værktøj, som jeg selv bruger en del.
Mangools (der også står bag det betalte søgeordsværktøj KWFinder) har lavet et gratis SEO-tool, som kan hjælpe dig med at skrive gode sidetitler og metabeskrivelser.
Værktøjet finder du her https://mangools.com/free-seo-tools/serp-simulator
I venstre side indtaster du en sidetitel og metabeskrivelse: I højre side indtaster du det primære søgeord og vælger land. Så kan du holde din sidetitel op imod dine konkurrenters.
Ret din gode unikke sidetitel til, indtil den er bedre (eller mindst lige så god) som dine konkurrenters.
SEO, Google og kunstig intelligens
Googles brug af AI (kunstig intelligens) udvikler sig hurtigt. Google bliver ganske enkelt hele tiden bedre og bedre til at forstå indhold og forstå brugernes intention med en søgning.
Jeg har i et par tilfælde konstateret, at de har trukket en H1-overskrift, som faktisk var bedre end den sidetitel, jeg havde skrevet. Og så bliver opdateringen jo til en inspiration til at skrive endnu bedre og mere præcise sidetitler.
SEO-specialister deler i øjeblikket både gode omskrivninger – og virkelig dårlige omskrivninger. Hvis en sidetitel er helt skæv, eller du oplever et fald i klik fra Google til bestemte sider, så kig på, hvad Google har prioriteret i det title link, de har valgt.
Prøv herefter at omskrive din sidetitel til noget bedre. Når det er gjort, så beder du Google om at re-indeksere den specifikke side (url) via Google Search Console.
Stol aldrig blindt på Googles algoritme
Et sidste godt råd. Hvis Google har omskrevet din sidetitel, er Google så den klogeste?
Svaret er nej. Stol aldrig blindt på Googles algoritme.
Derfor:
Se på, hvad Google har valgt som title link, men forbliv altid kaptajn på dit skib og skriv dine egne klik-venlige og søgeoptimerede sidetitler.
Google siger det selv – klart og tydeligt:
Der er tale om algoritmer, der ser på ting og forsøger at finde ud af ting, men du kender din hjemmeside bedst. Du kender dine brugere bedst. Så jeg ville ikke blindt følge Googles algoritmer.
Måske er der tilfælde, hvor Googles algoritmer giver dig gode ideer, og det er fantastisk. Men følg det ikke blindt.
Har du brug for rådgivning omkring dine sidetitler, metabeskrivelser eller andre on-page SEO-elementer, så assisterer jeg gerne. Læs mere om mulighederne for SEO-rådgivning her >
Læs også:
Sådan bliver du synlig på Google >
Sådan skriver du (knivskarpe) SEO-tekster >
Google-optimering – Derfor skal du optimere din hjemmeside til Google >
Kunne du lide indlægget? Del meget gerne med dit netværk