Hvad er Google Business (Google Virksomhedsprofil)?
Google Business Virksomhedsprofil – tidligere Google My Business – er en gratis tjeneste, der mærkbart kan styrke din virksomheds synlighed på Google.
For at få mest muligt ud af din Google Business-profil er det afgørende, at du udfylder alle informationer om din virksomhed og udnytter alle de funktioner, der er til rådighed.
Ved at tilføje en beskrivelse af din virksomhed, oprette produkter, services, få anmeldelser, tilføje billeder, linke til din hjemmeside og lave opslag, kan du øge dine chancer for at blive vist øverst i søgeresultaterne og i Google Maps.
I denne guide får du en grundig gennemgang af Google Business. Jeg viser dig, hvordan du som lille eller mellemstor virksomhed opretter og optimerer din Virksomhedsprofil, så den styrker din online synlighed.
Google Business Profile, eller Google Virksomhedsprofil, hed tidligere Google My Business (og nogle gange fejlagtigt kaldt Google By Business). Støder du på disse betegnelser, er de blot dæknavne for det samme.
Indhold:
- Hvad er Google Business (Google Virksomhedsprofil)?
- Hvorfor oprette en Google Business Virksomhedsprofil?
- Øg din synlighed på lokale søgninger og på Google Maps
- Hvordan opretter man en Google Business Virksomhedsprofil?
- Husk altid at bekræfte din profil
- De 5 trin til (super) optimering af Google Business
- Trin 1: Udfyld profiloplysninger
- Trin 2: Upload logo og billeder til din Virksomhedsprofil
- Trin 3: Opret services og produkter
- Trin 4: Tilføj løbende relevante opdateringer
- Trin 5: Bed dine kunder om en anmeldelse
- FAQ — Google Business Virksomhedsprofil
- Kort opsummering
Hvorfor oprette en Google Business Virksomhedsprofil?
Som SEO-tekstforfatter og SEO-rådgiver støder jeg jævnligt på virksomheder, der enten ikke har oprettet en Google Business-profil eller som ikke har optimeret den tilstrækkeligt — og det er en stor fejl.
Fordele ved en optimeret Google Virksomhedsprofil:
- Øget synlighed: Med en veloptimeret Virksomhedsprofil kan kunderne lettere finde dig — både i almindelige Google-søgninger og når de søger via Google Maps.
- Lokal SEO: Med en god Google Business-profil kan du (mærkbart) øge din synlighed i lokale søgninger.
- Konkurrencefordel: Mange små og mellemstore virksomheder har ikke optimeret deres Virksomhedsprofil. Det giver dig en perfekt mulighed for at opnå en konkurrencefordel og overhale dine konkurrenter på Google.
- Professionalisme og troværdighed: En gennemarbejdet profil med beskrivelse af din virksomhed, dine ydelser/produkter, åbningstider, kontaktinformation og gode billeder signalerer professionalisme og troværdighed.
- God brugeroplevelse: Med en Google Business-profil kan dine kunder hurtigt og effektivt finde dine kontaktinformationer, adresse og åbningstider direkte i søgeresultaterne. De kan få rutevejledning via Google Maps og klikke på telefonnummer og ringe dig op.
- Social proof: Få dine kunder til at anmelde dig på Google. Gode anmeldelser skaber tillid, og tillid er afgørende, når kunder vælger, hvem de vil kontakte, købe fra eller bestille tid hos.
- Insights og analytics: Google Business sender dig hver måned en e-mail med værdifuld indsigt i, hvordan kunderne finder din virksomhed, og hvordan de interagerer med din profil.
Øg din synlighed mærkbart på lokale søgninger og på Google Maps
Med en Google Virksomhedsprofil kan du opnå øget synlighed på en række forskellige søgeforespørgsler. Optimering af Google Business er derfor en integreret del af arbejdet med SEO på en hjemmeside.
Alle virksomheder bør have en profil på Google, men især indenfor lokal SEO kan en god Virksomhedsprofil mærkbart øge din synlighed på værdifulde søgeord.
#1 – Synlighed på brand-søgninger
Når dine kunder søger direkte på dit firmanavn, vil du med en god Google Business-profil fremstå tydeligt og professionelt i søgeresultatet.
Det er nemt for kunderne af finde dit telefonnummer, se anmeldelser, få rutevejledning eller klikke videre til din hjemmeside direkte fra søgeresultatet via din Google Business Profil.
#2 – Synlighed på lokale søgninger på din profession (lokal SEO)
For små og mellemstore virksomheder er det meget lettere at opnå god synlighed på lokale søgninger end på landsdækkende søgninger. Derfor er en optimeret Google Virksomhedsprofil afgørende for succes med lokal SEO.
Hvis en kunde søger på din profession + by (fx glarmester Næstved), så læg mærke til på billedet herunder, hvor meget synlighed du kan opnå i de lokale resultater.
Faktisk behøver kunderne ikke at indtaste bynavn for at få dette resultat.
Befinder de sig geografisk tæt på din virksomhed, når de søger på fx glarmester, tandlæge, frisør eller psykolog uden bynavn, så kan du blive vist i “Google Local Pack” (kaldes også Map Pack).
Som du kan se, så ligger “Local Pack” øverst i dette søgeresultat og er meget iøjnefaldende.
I eksemplet her ligger Glarmester Niels Juel Pedersen desuden øverst i de almindelige søgeresultater lige under Local Pack. Det er naturligvis fint. Men var de kun synlige her og ikke i Local Pack øverst, så ville de uden tvivl få færre klik til deres hjemmeside.
#3 – Synlighed på produkter og ydelser + by (lokal SEO)
Niels Juel Pedersen A/S producerer bl.a. termoruder på deres fabrik i Næstved.
På søgningen ”termoruder næstved” ser det igen, med hjælp fra Google Virksomhedsprofil, rigtigt fint ud.
Husk også her, at hvis en kunde er geografisk placeret i Næstved-området og søger på ”termoruder” uden at angive bynavnet, har Niels Juel Pedersen A/S også mulighed for at blive vist i Local Pack
En visning kræver naturligvis, at Google opfatter det som et godt søgeresultat i forhold til den geografiske placering.
#4 – Søgning i Google Maps (lokal SEO)
I nogle brancher sker der en del søgninger direkte i Google Maps.
Forestil dig følgende:
Du er på ferie i Danmark med familien. På vej gennem Hobro bliver ungerne pludselig meget sultne. Du går ind på Google Maps på din mobil og søger på pizza Hobro.
Du får lynhurtigt vist nogle pizzarier tæt på.
Du klikker på fanebladet ”Bedst bedømt”.
Her ser du City Pizza, og få sekunder senere er du på vej mod destinationen ved hjælp af ”rute-funktionen” på Google Maps.
Hvordan opretter man en Google Business Virksomhedsprofil?
Forhåbentlig er du ikke længere i tvivl om, at du skal have en Virksomhedsprofil på Google.
Inden du opretter en profil, skal du dog først tjekke, om du allerede har en Google Business-profil.
Jeg har flere gange oplevet soloselvstændige og små virksomheder, der har haft forskellige marketingkonsulenter ind over. På et tidspunkt er der blevet oprettet en Google Business-profil, uden at ejeren har været opmærksom på det.
Tjek, om du har en Google Business-profil:
- Åbn en internetbrowser og gå til Google.dk
- Indtast navnet på din virksomhed i søgefeltet
- Kig efter en boks til højre på søgeresultatsiden med oplysninger om din virksomhed
- Hvis der bliver vist en boks med din virksomhedsoplysninger, har du allerede en Google Business-profil (se nedenfor)
- Bliver der IKKE vist en boks med dine virksomhedsoplysninger, har du sandsynligvis ikke en Google Business-profil
Opret en Google Virksomhedsprofil, sådan gør du:
- For at oprette en Virksomhedsprofil skal du have en Google-konto (Google Account). Hvis du bruger Gmail, har du allerede en konto. Har du ikke en konto, kan du følge denne guide.
- Med en Google-konto får du adgang til en række værktøjer og tjenester fra Google, bl.a. annoncering, Google Analytics, Gmail og Google Business Virksomhedsprofil.
- Når du har oprettet en Google-konto, kan du oprette din Google Virksomhedsprofil. Det nemmeste er trin-for-trin at følge Googles egen guide til oprettelse her. Men inden du gør det, så læs denne artikel til ende, så du har overblik over hele processen.
Husk altid at bekræfte din profil
Din profil bliver først vist på Google, når den er blevet bekræftet.
Der er forskellige metoder til bekræftelse.
De to metoder, der efter min erfaring fungerer bedst, er verifikation via postkort (kan tage op til 14 dage) eller øjeblikkelig verifikation ved hjælp af Google Search Console, som du forhåbentligt har koblet til din hjemmeside.
Google Search Console (GSC) er et af flere must-have værktøjer for virksomheder, der arbejder seriøst med SEO og ønsker synlighed på Google. Det er gratis at bruge, ligesom Google Business.
De 5 trin til (super) optimering af Google Business
Når du har oprettet din profil, skal du i gang med at udfylde alle de informationer, der er relevante for din virksomhed.
Sådan får du adgang til din profil:
- Sørg for, at du er logget ind på din Google-konto
- Åbn din internetbrowser (fx Chrome) og gå til google.dk
- Indtast dit firmanavn i søgefeltet
- Du kan nu klikke på de forskellige ikoner og tilføje relevant information
Trin 1: Udfyld profiloplysninger
- Start med “Rediger profil” og udfyld alle oplysninger her
- Brug det korrekte navn på din virksomhed, som det fremgår i CVR-registret
- Vælg den virksomhedskategori, der bedst beskriver din virksomhed
- Tilføj herefter relevante underkategorier
- Skriv en kort og præcis beskrivelse af din virksomhed. Husk at inkludere dine vigtigste søgeord i beskrivelsen
- Tilføj åbningsdato for din virksomhed
- Tilføj kontaktoplysninger: telefonnummer, link til din hjemmeside og link til dine profiler på sociale medier
Her ser du mine virksomhedsoplysninger i Google Business:
Bemærk, hvordan jeg bruger søgeord i beskrivelsen, fx professionel tekstforfatter, content writer, SEO-tekstforfatning, SEO-rådgivning m.fl.
VIGTIGT: Sørg for at NAP-oplysninger er korrekte og ensartede alle steder
Vær meget opmærksom på, at navn, adresse, telefonnummer (kaldes NAP-oplysninger) står på samme måde alle de steder på nettet, hvor du har adgang til at rette i oplysningerne.
Det kan være i CVR-registeret, på Krak og andre online opslagsværker, sociale medier, Google Business og andre steder, hvor du opretter din virksomhed med navn, adresse og telefonnummer m.m.
Hvorfor er ensartede NAP-oplysninger vigtige?
Google bruger NAP-oplysninger til at afgøre nøjagtigheden og relevansen af en virksomhed i forhold til søgeforespørgsler.
Korrekte og ensartede NAP-oplysninger på tværs af internettet viser både Google og dine kunder, at din virksomhed er legitim og pålidelig.
Trin 2: Upload logo og billeder til din Virksomhedsprofil
Klik nu ind på ikonet “Billeder”.
Tilføj virksomhedens logo og en masse gode, relevante billeder og evt. en eller flere korte videoer fra din virksomhed.
Vær opmærksom på, at Google stiller krav til billedkvaliteten.
Sørg for kun uploader gode billeder.
Tænk på, at alt det, du lægger op på din Google Business, er en del af din branding. Vælg derfor med omhu, hvad du skriver og uploader på din profil.
Googles retningslinjer for billeder:
- Format: JPG eller PNG.
- Størrelse: Mellem 10 kB og 5 MB.
- Anbefalet opløsning: 720 x 720 pixels.
- Minimumopløsning: 250 x 250 pixels.
- Kvalitet: Billederne skal være skarpe, velbelyste og repræsentere virkeligheden. Du bør derfor undgå kraftig redigering.
Googles retningslinjer for videoer
- Varighed: Maksimalt 30 sekunder.
- Filstørrelse: Op til 75 MB.
- Opløsning: 720p eller højere.
Kilde: https://support.google.com/business/answer/6103862?hl=da
Trin 3: Opret services og produkter
Når du har styr på alle de grundlæggende oplysninger på din profil, så kan du gå i gang med at optimere den.
Tilføj services (ydelser):
- Klik ind på Services
- Udfyld oplysningerne. Brug relevante søgeord i overskrift og beskrivelse. (Se eksempel herunder)
- Vælg pris eller ingen pris
- Tryk “Gem”
- Gentag for alle relevante ydelser
Tilføj produkter:
- Klik ind på Produkter
- Upload et billede og udfyld oplysningerne. Brug relevante søgeord i produktnavn og beskrivelse. (Se eksempel herunder)
- Tilføj/vælg en relevant kategori. Opdel dine produkter logisk i kategorier.
- Husk at tilføje link til den specifikke produktside
- Tryk “Gem”
- Gentag for alle relevante produkter
Trin 4: Tilføj løbende relevante opdateringer
Brug “Tilføj opdateringer” på din Virksomhedsprofil til at dele nyheder, blogindlæg, tilbud og events. Se på Google Virksomhedsprofil som et af de sociale medier, du kan markedsføre dig på.
Dine opdateringer bliver vist på din Google Business-profil direkte i søgeresultaterne.
Du har tre forskellige muligheder for at oprette opdateringer på din Google Business. Du kan tilføje link, så du får trafik til din hjemmeside direkte fra din Virksomhedsprofil.
Klik på “Tilføj opdatering”, og du ser følgende:
Husk at tilføje opdateringer løbende, så der altid er gang i din profil.
Når jeg har skrevet et nyt blogindlæg på min hjemmeside, deler jeg det altid på min Google Business, præcist som jeg også deler på fx LinkedIn og Facebook.
Tilføj på samme måde tilbud, event og nyheder om produkter og ydelser. Opdateringer bliver vist direkte i din Google Business-profil i søgeresultatet.
Når man søger på mit navn (brand-søgning), så bliver mine opslag vist direkte i min Google Business Profile i søgeresultatet.
Trin 5: Bed dine kunder om en anmeldelse
Det er nemt at bede kunder om at anmelde dig på Google.
På din Google Business-profil kan du kopiere og indsætte et direkte link til anmeldelsessiden på Google. Du kan herefter sende en mail til nogle af dine kunder, hvor du spørger, om de vil anmelde dig. I mailen inkluderer du et direkte link til anmeldelsessiden på Google. Så skal de bare klikke på linket og skrive en anmeldelse.
Sådan finder du det direkte link:
- Klik på ikonet “Anmod om anmeldelser”
- Kopier linket og send det til dine kunder
Anmeldelser på Google er med til at styrke din troværdighed. Både overfor potentielle kunder og overfor Google.
Kig på resultatet nedenfor. Hvilken hjemmeside ville du klikke ind på her?
Husk altid at svare på anmeldelserne.
Det er god stil at sige tak for en god anmeldelse. Og det er meget vigtigt, at du svarer på en dårlig anmeldelse.
Hvordan får man kunder til at anmelde på Google?
Hvis du er i tvivl om, hvordan du beder en kunde om en anmeldelse, kan du lade dig inspirere af teksten herunder.
Når en kunde er tilfreds med din ydelse, vil de fleste gerne hjælpe.
Vær opmærksom på, at det kun er kunder med en Google-konto, der kan anmelde. Men sådan en har de fleste heldigvis.
Emnelinje i e-mail: Vil du hjælpe mig?
Hej Henrik
Tak for det gode samarbejde. Det har været en fornøjelse af arbejde med tekstforfatning på din hjemmeside.
Nye kunder finder mig i høj grad på Google. Jeg vil derfor spørge dig, om du vil skrive en kort anmeldelse på Google af mig og mit arbejde og give mig stjerner.
Hvis du klikker på dette link [indsæt direkte link til din anmeldelsesside], kommer du direkte til det rette sted på min Google-profil.
For at anmelde skal du være logget ind på din Google-konto.
På forhånd tak for hjælpen.
De bedste hilsner
Berit Bai
FAQ — Google Business Virksomhedsprofil
Hvad koster Google Business?
Det er gratis at oprette en Google Business (Google Virksomhedsprofil).
Hvornår bør man opdatere sin Google Business-profil?
Du bør løbende opdatere din Google Virksomhedsprofil, så den altid afspejler aktuelle åbningstider, produkter, services mm.
Eksempler på opdateringer:
- Permanent ændrede åbningstider
- Midlertidige ændrede åbningstider: helligdage, under ferie, sygdom mv.
- Opdatér din beskrivelsen af din virksomhed, hvis der sker ændringer i din virksomhed
- Tilføj nye ydelser og produkter
- Læg jævnligt nye billeder op
- Lav et opslag på Google Business, når du har udgivet et nyt blogindlæg eller tilføjet en ny ydelse
- Tilføj opdateringer med tilbud eller events
Hvem kan redigere en virksomheds Google Business-profil?
Det er kun dig som “Primær ejer” og de personer, du giver adgangstilladelse, der kan redigere i din Google Virksomhedsprofil.
På eksemplet herunder, har en kunde give mig adgang:
Hvordan giver man andre adgang til at redigere i en Google Virksomhedsprofil?
Som ejer af en Google Virksomhedsprofil kan du tilføjer en eller flere personer som “Administrator”.
Sådan gør du:
- Klik på de 3 prikker øverst til højre ved siden af teksten “Profilstyrke”
- Vælg “Indstillinger for virksomhedsprofil”
- Vælg “Personer og adgangstilladelser”
- Klik på “Tilføj” og tilføj e-mailadresse på den person, du vil give adgang
- Vælg “Administrator”
- Klik på “Invitér”
Hvordan kontakter du Google, hvis der er problemer med din Virksomhedsprofil?
Hvis du oplever problemer med din Google Virksomhedsprofil, anbefaler jeg følgende:
- Tjek FAQ-siden hos Google her →
- Finder du ikke hjælp i FAQ, kan du kontakte supporten hos Google Business. Få support – klik her →
Hvad gør man, hvis man opdager falske Google Business-profiler?
Hvis du opdager, at en falsk Google Virksomhedsprofil får plads i Google Maps eller i den Local Pack, hvor du gerne vil vises, kan du anmelde den falske profil.
Skriv til Google her: https://support.google.com/business/contact/business_redressal_form
Google ønsker at bekæmpe falske profiler og spamprofiler. Anmeld derfor, hvis noget ser forkert ud og kommer på tværs af din SEO-indsats.
Kort opsummering
Oprettelse og optimering af din Google Business Virksomhedsprofil er en lavthængende (gratis) frugt, som du klart bør udnytte.
En optimeret Virksomhedsprofil kan i samspil med gode hjemmesidetekster og SEO åbne døren til øget synlighed – både i de almindelige Google-søgninger og i søgninger på Google Maps.
- Opret en Google Virksomhedsprofil
- Sørg for at bekræfte ejerskabet
- Udfyld profiloplysningerne grundigt
- Upload gode billeder og evt. videoer
- Opret services og produkter
- Del opdateringer, tilbud og begivenheder
- Bed nogle af dine kunder om at skrive en anmeldelse
- Hold din Virksomhedprofil opdateret
Har du brug for hjælp med at oprette, udfylde og optimere din Google Business-profil? Kontakt mig på berit@beritbai.dk for et uforpligtende tilbud.
Læs også:
Sådan bliver du synlig på Google >
Googleoptimering – Derfor skal du optimere din hjemmeside til Google >
Sådan skriver du (knivskarpe) SEO-venlige tekster >
Kunne du lide indlægget? Spred god karma og del gratis viden med dit netværk