10 tips til (knivskarpe) webtekster, som både dine kunder og Google vil elske

I denne artikel tager jeg dig med ind i SEO-tekstforfatterens pulserende skriveværksted.

Mit mål er at give dig redskaberne til at skrive fantastiske webtekster, der både øger din synlighed på Google og styrker dit salg.

Du får 10 konkrete tips, som du straks kan gå i gang med at bruge.

Kvinde skriver på laptop. Fantastiske webtekster. beritbai.dk

Krav til webtekster, der skal skabe synlighed og salg

Der er to ting omkring tekst til din hjemmeside, som du skal være særligt opmærksom på:

#1 – Både dine kunder og Google elsker GODT INDHOLD

Med brug af kunstig intelligens (AI) bliver Google hele tiden bedre til at forstå hensigten med en søgning.

Din opgave er at forstå søgehensigten på specifikke søgeord – og herefter gøre dine webtekster til det bedste svar på dine potentielle kunders søgning.

Indhold i høj kvalitet, der rammer hensigten med en søgning, vinder på både kort og lang sigt.

#2 – Brugervenlighed er top-fokus i 2021

Det store 2021-buzzword i SEO er Core Web Vitals.

Fra juni til august i 2021 implementerer Google Core Web Vitals i deres algoritme. Det betyder, at din hjemmeside i endnu højere grad end tidligere bliver bedømt på  brugervenlighed. Core Web Vitals har fokus på hastighed, indlæsningstid og hvordan elementerne på din hjemmeside bliver indlæst.

Men brugervenlighed handler også om dine webtekster og om opsætningen af dem.

I denne artikel får masser af tips og tricks til, hvordan du skriver og opsætter brugervenlig (læsevenlig) webtekst.

Jeg sætter også spot på nogle typiske fejl, som du nemt kan undgå.

Indhold i artiklen:

  1. Søgeord danner rammen for din webtekst
  2. Brug søgeordene naturligt i din tekst
  3. Kend dine kunder – tal til din målgruppe
  4. Hvad er målet med teksten
  5. Skriv først – redigér bagefter
  6. Læsevenlige webtekster
  7. De vigtige overskrifter og underoverskrifter
  8. Ryd ud i nørdede fagord
  9. Læs din tekst højt
  10. Udstyr din færdige webtekst med title-tag og metabeskrivelse

#1 – Søgeordene danner rammen for din webtekst

Skal dine webtekster være synlige på Google, så er du nødt til at vide, hvilke ord og sætninger dine potentielle kunder bruger, når de søger på Google.

Til det formål skal du lave en søgeordsanalyse.

En søgeordsanalyse vil afdække, hvilke ord du skal have med i de enkelte tekster.

Hvis du er i tvivl om, hvordan du laver en søgeordsanalyse, så søg professionel assistance. En SEO-specialist kan hjælpe.

Spring aldrig søgeordsanalysen over.

Den er selve fundamentet for, at du kan blive synlig på Google.

Søgeordene udgør den ramme, du skriver indenfor. Lidt ligesom reglerne i en dogmefilm.

Når rammen er lagt fast, kan du gå i gang med at skrive målrettede tekster til din hjemmeside.

Webtekster, der er skrevet med afsæt i søgeord, kaldes SEO-tekster.

#2 – Brug søgeordene naturligt i din tekst

Ud fra søgeordsanalysen udvælger du det primære søgeord.

Sekundære søgeord, der lægger sig tæt op af det primære, skal også med i “rammen” for teksten. Det samme skal relaterede søgeord.

Som du kan se nedenfor, så er det muligt at opnå topplaceringer på flere vigtige søgeord i den samme webtekst.

Min landingsside om “Professionel tekstforfatter” ranker fx i skrivende stund i TOP 3 på både “professionel tekstforfatter”, “tekstforfatter til hjemmeside” og “erfaren tekstforfatter”.

Med gode SEO-tekster er det muligt at opnå topplaceringer på vigtige søgeord, der ligger tæt op ad hinanden.

Søgeord oversigt fra Accuranker - Berit Bai

Søgeord oversigt - Berit Bai

oversigt søgeord til webtekst - beritbai.dk

Når du skriver din tekst, så lad både det primære, de sekundære og de relaterede søgeordene indgå naturligt i teksten.

Prop ikke søgeord og søgesætninger unaturligt ind i teksten.

Du skal skrive til din potentielle kunder – ikke til Google!

Det er det, jeg mener med, at søgeordene er din ramme.

  • Tag udgangspunkt i kundens udfordringer og problemer
  • Forklar, hvordan dine ydelser eller produkter kan hjælpe kunden
  • Brug søgeordene naturligt

Så er du godt på vej til at skrive en god webtekst.

NB! Hvis du lige nu tænker, at det med søgeord virker lidt kompliceret, så husk, at en SEO-specialist kan hjælpe dig. Både med selve søgeordsanalyse og med rådgivning om, hvordan du bedste bruger de primære, sekundære og relaterede søgeord.

#3 – Kend dine kunder – tal til din målgruppe

Figurer i farver. Målret webteksten til din ønskekunde. Berit Bai

Start med at spørge dig selv:

Hvilke kunder er jeg den bedste til at hjælpe?

Hvis du kigger på dine nuværende kunder, så er der sandsynligvis en bestemt type af kunder, som du er rigtig god til at hjælpe.

Det er ofte også de kunder, hvor samarbejdet fungerer godt og gnidningsfrit.

Overvej derfor, hvem dine foretrukne kunder er.

For nogle hjælper det at lave en ”persona”. Det vil sige en meget konkret beskrivelse af din ønskekunde.

Når du skal lave en persona, kan du tage udgangspunkt i en af dine nuværende kunder, som er den type, du gerne vil have flere af.

Gå i dybden med beskrivelsen:

  • Alder
  • Køn
  • Stilling
  • Civilstand
  • Interesser
  • Hvilke problemer har ønskekunden, som du kan løse

Forhold dig også til, hvilken type markedsføring og kommunikation de reagerer på.

Skal du sælge B-2-B og er målgruppen ledere på et vist niveau, så er kommunikationen en anden, end hvis du fx sælger noget, som man bruger privat.

Få overblik over:

  • Hvilke sociale medier bruger dine ønskekunder?
  • Foretrækker de at kommunikere på mail, telefon, sms eller via sociale medier
  • Læser de nyhedsbreve eller vil de hellere se et opslag på Instagram?
  • Bryder de sig ikke om Facebook, men er flittige brugere af LinkedIn (eller omvendt)
  • Hvilke ord og vendinger reagerer de positivt på, og hvad bryder de sig ikke om?

Med din persona i hånden bliver det meget lettere for dig at skrive målrettede tekster.

Husk: Når du kommunikerer målrettet, så vil der være nogle, der hurtigt forlader din hjemmeside, fordi du ikke taler til dem.

Og det er godt!

Målet er jo netop, at det er dine ønskekunder, der skal reagere positivt på dine webtekster.

Flere ønskekunder giver positiv vækst og fremdrift i din virksomhed. De kunder, du IKKE er den bedste til at hjælpe, giver ofte hovedbrud og bøvl.

#4 – Målet med webteksten

Goal skrevet med rødt. beritbai.dk

Det er vigtigt, at du gør dig klart, hvad målet med din webtekst er.

Med andre ord:

Hvad vil du gerne have folk til at gøre, når de læser din tekst?

  • Skal de klikke videre og læse mere på andre sider?
  • Skal de kontakte dig?
  • Booke tid?
  • Bestille/købe et produkt
  • Skrive sig op til dit nyhedsbrev?
  • Følge dig på sociale medier?

Det er din opgave at guide kunden. Præcist og tydeligt.

Vælg altid et hovedmål med teksten:

Det kan fx være ”kontakt for et uforpligtende tilbud” eller “book tid online”.

Vær opmærksom på, at det ikke er alle, der er klar til at tage kontakt eller booke en tid.

Vælg derfor også et eller to sekundære mål:

Det kan være ”sign-up til nyhedsbrev” eller link til en artikel på din hjemmeside med mere relevant information om emnet.

Du kender dine kunder og dine ydelser/produkter.

Du ved:

  • Hvilke spørgsmål dine kunder stiller
  • Hvad de ofte er i tvivl om
  • Hvilke udfordringer og problemer de har, som du kan løse
  • Hvilken service de sætter pris på
  • Hvad de ikke orker at bruge deres kostbare tid på

Forbind tingene logisk.

Tænk på købsprocessen, som en rejse kunden er på – fra den første spæde interesse til de rent faktisk køber.

#5 – Skriv først – redigér bagefter

En skrivemotor, der ikke bliver brugt, ruster fast.

Min erfaring er:

  • Jo mere du skriver, jo bedre bliver du til det
  • Jo mere du skriver, jo mere velsmurt bliver din skrivemotor

Da jeg skrev mine første artikler om fitness og sundhed tilbage i 1990’erne boksede jeg med at få den viden, jeg havde i hovedet, til at flyde ud på papiret.

I dag, hvor jeg skriver mange ord dagligt, er min skrivemotor så velsmurt, at den kun sjældent hakker og går i stå.

Og så er der en helt anden udfordring også.

DEN INDRE KRITIKER

Vred kvinde. Indre kritiker. Berit Bai

Det er den del af dig, der har travlt med at kritisere og rette til, før du nærmest er kommet i gang med at skrive.

Der er heldigvis nogle trick til at snyde den indre kritiker og bremseklods

Det bedste råd, jeg kan give dig, er:

SKRIV FØRST – REDIGÉR BAGEFTER

Hvis du, hver gang du har skrevet en sætning, gør dig til dommer over, om det er godt eller skidt, så bremser du dig selv.

Den kreative del af dig skal have lov til at udfolde sig og skrive sig varm.

For faktum er:

At den kritiske del af dig ikke har den fjerneste idé om, hvor den kreative del er på vej hen.

For måske er der en meget væsentlig pointe på vej, som du skal skrive dig ind i. Det forstår den kritiske del ikke, den vil bare se resultatet.

Glem også alt om grammatik, mens du skriver. Stopper du op for at rette kommaer 120 gange undervejs, så bremser du det kreative flow.

Så derfor gentager jeg lige:

SKRIV FØRST – REDIGÉR BAGEFTER


Tid til redigering – sig det vigtigste først

Når du nu har givet dig selv lov til at skrive, så vil du ofte opdage, at de væsentligste pointer står et stykke nede i teksten.

Det er tilbage til, at den indre kritiker ikke forstår den kreative proces. Når du har skrevet dig varm, kommer der nemlig ofte guldkorn flyvende ned på papiret.

Læs din tekst igennem og find dine guldkorn.

Trekant med need to og nice to ift. webtekster. Berit Bai

Nu må du gerne være kritisk.

Du skal nemlig beslutte, hvad der er ”need to know” og ”nice to know” i din tekst. Og du skal slette de dele af teksten, der er overflødige.

Flyt rundt på afsnittene, så ”need to know” kommer øverst.

Ret også gerne grammatik og stavefejl, men vær ikke for over-grundig lige nu.

#6 – Gør dine webtekster læsevenlige

Nu sidder du med en tekst med et godt flow af information, hvor det vigtigste kommer først.

Næste skridt er at redigere teksten, så den fungerer godt online.

UX (User Experience) eller på dansk brugeroplevelsen er ekstremt vigtig, hvis du vil have kunderne til at blive på din hjemmeside og handle med dig.

En af de faldgruber, der er meget let at falde i som ny webtekst-skribent, er at skrive webtekster på samme måde, som du ville skrive en trykt (offline) tekst.

Men den går ikke.

Hvis du vil give dine brugere en god oplevelse – og gøre dem til kunder, så er der nogle vigtige tekstforfatter-greb, du er nødt til at kende.

Skriv skimme-venlige webtekster

Nettet er et hurtigt medie. Det betyder, at når vi læser webtekster, så skimmer vi.

Øjet springer fra fixpunkt til fixpunkt.

Vi danner os et hurtigt overblik. Måske læser vi i dybden nogle steder. Måske er et skim nok til at få de informationer, vi har brug for.

Din opgave er at gøre din webtekst skimme-venlig. Og samtidig skrive så fængende og interessant, at dine kunder får lyst til at læse hele teksten i dybden.

Derfor skal du nu hilse på dine nye bedste venner:

  • Korte afsnit (endnu kortere pga. mobil)
  • Overskrifter og underoverskrifter
  • Bullets
  • Fed skrift
  • Citater
  • Billeder
  • Grafik
  • Bokse

Alle disse tekstforfatter-greb er med til at bryde din tekst op og skabe fix-punkter, når øjet skimmer

Med de fremhævede elementer i teksten skal læserne kunne skimme sig til, om teksten er relevant for dem.

Undgå for alt i verden ”wall of text”

Wall of text er en lang smøre uden afsnit og overskrifter.

Møder dine kunder sådan en tekst, så kan du være ret sikker på, at flertallet giver op på forhånd.

Det virker ganske enkelt uoverskueligt at læse.

Så ud med wall of text og ind med korte afsnit.

Tidligere har grundreglen været, at afsnit i online tekster maks. bør være tre linjer.

MEN …

I 2021 læser over 50% af de besøgende din webtekst på mobiltelefon. Tre linjer på en computerskærm bliver til en del flere linjer på mobil.

Derfor vil du også se, at jeg sjældent har mere end to linjer i mine afsnit (på computer). De korte afsnit øger læsbarheden markant – også på mobil.

Google er gået over til Mobile First-indeksering.

Det vil sige, at det er mobilversionen af dit website, der bliver crawlet (læst) af Google. Og det er mobilversionen, der afgør, hvor godt du bliver placeret på Google.

Derfor skal brugervenligheden på ALLE områder være i top på mobil.

Det gælder også dine webtekster.

#7 – Tilføj gode overskrifter og underoverskrifter

Dine overskrifter og underoverskrifter tjener flere formål.

  1. Bryder teksten op i logiske afsnit
  2. Giver øjet fix-punkter til hurtigt skim
  3. Har betydning for SEO og din synlighed på Google

Gode overskrifter skaber struktur og overblik

Med gode overskrifter og underoverskrifter skaber du en logisk struktur i din webtekst.

Overskrifter er geniale til et hurtigt skim.

Hvis jeg kun læser overskrifterne i din webtekst, så skal jeg ud fra dem alene kunne forstå, hvad teksten handler om, og hvilke emner du kommer omkring.

Overskrifternes betydning for SEO

I SEO-tekster anbefaler jeg, at du bruger h-tags (heading = overskrift).

H-tags er et html-element. Og inden du taber alt gejst og tænker ”alt for teknisk”, så hæng lige på lidt endnu.

Er din hjemmeside lavet i WordPress, så vil dine h-tags se sådan her ud i html:

h-tags WordPress - Berit Bai


Visuelt på din hjemmeside, vil h-tags se sådan her ud:

Overskrifter i WordPress. beritbai.dk


Du kan se, at h-tags har en hierarkisk struktur.

Overskrifter er et vigtigt element i SEO. Vær obs på, at det til stadighed bliver debatteret i SEO-kredse, præcist hvor meget h-tags vægter. John Mueller fra Google har udtalt, at de lægger mere vægt på selve overskriftens indhold, end hvilket h-tags du bruger.

Set gennem tekstforfatters briller forærer h-tags dig en struktur i teksten. Mit råd er derfor, at du bruger h-tags og bruger dem hierarkisk.

H-tags – sådan gør du

Der er et par grundregler omkring h-tags, som du skal kende til.

Ifølge Google står det dig frit for at bruge en eller flere h1-overskrifter i en webtekst. Men hvis du tager udgangspunkt i en hierarkisk struktur, så anbefaler jeg, at du nøjes med én h1-overskrift.

H1-overskriften er hovedoverskriften på din tekst.

H1 i denne artikel er:

10 tips til (knivskarpe) webtekster, som både dine kunder og Google vil elske

I forhold til SEO er det en god idé, at du bruger det primære søgeord i din h1. Mit primære søgeord er “webtekster”, så det er naturligvis med i hovedoverskriften.

Du skal desuden bruge dine primære søgeord og de relaterede søgeord naturligt i nogle af dine h2-h4 overskrifter.

Undgå at proppe alle overskrifter med søgeord. Skab en naturlig variation.

Med gode overskrifter slår du tre fluer med et smæk:

  • Du gør dine tekster meget lettere at læse
  • Du gør det nemt at skimme din tekst
  • Du pleaser Google, og styrker din indsats for at blive mere synlig på Google

Vil du vide mere om, hvordan du laver gode overskrifter i SEO-tekster, så læs mit indlæg om overskrifter her >

Tip #8 – Ryd ud i nørdede fagord

Alle brancher har fagord. Nogle brancher er værre end andre. Men det interne fagsprog finder du alle steder.

Fagord er fint, når du skal tale med kollegaer, som ved, hvad det går ud på.

Men det er noget rod i forhold til dine potentielle kunder. Og ofte også i forhold til din synlighed på Google.

Bruger du nørdede fagord, så forklar, hvad de betyder. Eller omskriv og undlad fagordet.

Nogle fagord har sin berettigelse, fordi dine ønskekunder ved, hvad de betyder. Men vær meget opmærksom på, hvornår og hvordan du bruger nørdede fagord.

Brug din søgeordsanalyse til fagords-oprydning

Når jeg taler med mine kunder, inden jeg går i gang med en søgeordsanalyse, så får jeg næsten altid interne fagord med i mine noter.

Og det interessante er, at det ofte viser sig, er der er meget få søgninger på de nørdede fagord.

Vælg derfor søgeord til dine tekster, som folk reelt søger på

Flertallet af potentielle glarmester-kunder ved ganske enkelt ikke, at glarmestre kalder et lydisoleret vindue for en lydrude.

Søgeordsanalyse til webtekster. beritbai.dk

Eller hvad betyder det egentligt, hvis du siger, at du arbejder med agile processer?

Søgeordsanalyse data. beritbai.dk

Ryd op og ryd ud.

Brug kun fagord, som du er sikker på, dine kunder forstår.

Bruger du fagord, som du mener er uundværlige, men som dine kunder måske ikke helt forstår, så forklar betydningen. På den måde bliver du i øjenhøjde med dine kunder.

Tip #9 – Læs dine tekster højt

Nu kommer vi til et tip, som kan gøre en markant forskel på din endelige tekst.

Når du er ved at være i mål med din webtekst, så læs den højt.

Oplæsning vil lynhurtigt afsløre de steder, hvor teksten er svær at læse eller hakker afsted uden flow og rytme.

Gode tekster har god rytme. Jeg kan høre, når mine tekster ikke ”lyder” godt. Lidt ligesom det skurer i øret, når en sanger synger falsk.

Ved oplæsning vil du opdage:

  • Sætninger, der er alt for lange og knudrede
  • Kedelige afsnit, som mangler rytme og variation
  • Lange ord, der er svære at læse
  • Stavefejl og kommafejl

Jeg bruger oplæsning som en vigtig del af min afsluttende redigering og korrektur. Det er et meget effektivt værktøj til at optimere din tekst.

Når en tekst er let at læse højt, så er den også let at læse for de besøgende på din hjemmeside.

Gode webtekster vækker tillid. Og som kunder køber vi af mennesker, vi har tillid til.

Tip #10 – Udstyr din færdige webtekst med title-tag og metabeskrivelse

Når din tekst er færdig, og du har lagt den op på din hjemmeside, så er der et sidste vigtigt punkt.

Du skal fortælle Google, hvad du gerne vil have vist i søgeresultatet.

Eks. på title og metabeskrivelse til en webtekst. beritbai.dk

Den lilla tekst kaldes “title”, og den beskrivende tekst kaldes “metabeskrivelse”.

Er din hjemmeside lavet i WordPress, så er det super nemt at indsætte title og metabeskrivelse.

Du installerer et plugin, der hedder Yoast SEO (den gratis version er fin).

Yoast har denne fine boks, hvor du kan indtaste din title og metabeskrivelse:

yoast preview - beritbai.dk

Det er langt fra altid, at Google viser din egen title og metabeskrivelse.

Giver det så mening at bruge tid på det?

Ja, det gør det.

For på nogle søgninger bliver egne ord valgt.

Title og metabeskrivelsen har STOR betydning for, hvor mange der klikker ind på din hjemmeside fra Googles søgeresultat.

Brug derfor tid på at skrive en relevant title og metabeskrivelse, der giver folk lyst til at klikke og læse mere.


Jeg håber, denne guide har givet dig indsigt og inspiration til at gå i gang med at skrive tekster til din hjemmeside.

RIGTIG GOD SKRIVELYST.


Har du spørgsmål til dine webtekster, så stil dem endeligt i kommentarfeltet.

Sidder du med en tekst, som du gerne vil have feedback på, så kan du læse om sparring og rådgivning her >

Læs også:

Sådan laver du gode overskrifter (h-tags) i SEO-tekster >
Sådan bliver du synlig på Google >
Google-optimering – SEO for begyndere >


Kunne du lide indlægget? Del meget gerne med dit netværk

Kvinde skriver på laptop. Fantastiske webtekster. beritbai.dk

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll til toppen
Copy link
Powered by Social Snap