I denne artikel tager jeg dig med ind i SEO-tekstforfatterens pulserende skrivevĂŠrksted.
Mit mÄl er at give dig redskaberne til at skrive fantastiske webtekster, der bÄde Þger din synlighed pÄ Google og styrker dit salg.
Du fÄr 10 konkrete tips, som du straks kan gÄ i gang med at bruge.
Krav til webtekster, der skal skabe synlighed og salg
Der er to ting omkring tekst til din hjemmeside, som du skal vÊre sÊrligt opmÊrksom pÄ:
#1 – Google (og dine kunder) elsker GODT INDHOLD (gode webtekster)
Med brug af kunstig intelligens (AI) bliver Google hele tiden bedre til at forstÄ hensigten med en sÞgning.
Din opgave er at gÞre dine webtekster til det bedste svar pÄ dine potentielle kunders sÞgning.
Indhold i hÞj kvalitet vinder pÄ bÄde kort og lang sigt.
#2 â Brugervenlighed bliver top-fokus i 2021
Det store 2021-buzzword i SEO er Core Web Vitals.
Google vil fra maj 2021 i endnu hÞjere grad end nu vurdere brugervenligheden pÄ din hjemmeside. Core Web Vitals har fokus pÄ hastighed og indlÊsningstid.
Men brugervenlighed handler ogsÄ om dine webtekster og om opsÊtningen af dine tekster.
I denne artikel vil jeg forklare, hvilke faldgruber du for alt i verden skal undgÄ.
Og du fÄr masser af tips og tricks til, hvordan du skriver og opsÊtter brugervenlig webtekst.
Indhold i artiklen:
- SĂžgeord danner rammen for din webtekst
- Brug sĂžgeordene naturligt i din tekst
- Kend dine kunder â tal til din mĂ„lgruppe
- Hvad er mÄlet med teksten
- Skriv fĂžrst – redigĂ©r bagefter
- Brugervenlige webtekster
- De vigtige overskrifter og underoverskrifter
- Ryd ud i nĂžrdede fagord
- LĂŠs din tekst hĂžjt
- Udstyr din fĂŠrdige webtekst med title-tag og metabeskrivelse
#1 – SĂžgeordene danner rammen for din webtekst
Skal dine webtekster vÊre synlige pÄ Google, sÄ er du nÞdt til at vide, hvilke ord og sÊtninger dine potentielle kunder bruger, nÄr de sÞger pÄ Google.
Til det formÄl skal du lave en sÞgeordsanalyse.
En sĂžgeordsanalyse vil afdĂŠkke, hvilke ord du skal have med i de enkelte tekster.
Hvis du er i tvivl om, hvordan du laver en sÞgeordsanalyse, sÄ sÞg professionel assistance. En SEO-specialist kan hjÊlpe.
Spring aldrig sĂžgeordsanalysen over.
Den er selve fundamentet for, at du kan blive synlig pÄ Google.
SĂžgeordene udgĂžr den ramme, du skriver indenfor. Lidt ligesom reglerne i en dogmefilm.
NÄr rammen er lagt fast, kan du gÄ i gang med at skrive mÄlrettede tekster til din hjemmeside.
Webtekster, der er skrevet med afsĂŠt i sĂžgeord, kaldes SEO-tekster.
#2 – Brug sĂžgeordene naturligt i din tekst
Ud fra sĂžgeordsanalysen udvĂŠlger du det primĂŠre sĂžgeord.
SekundĂŠre sĂžgeord, der ligger sig tĂŠt op af det primĂŠre, skal ogsĂ„ med i “rammen” for teksten. Det samme skal relaterede sĂžgeord.
Som du kan se nedenfor, sÄ er det muligt at opnÄ topplaceringer pÄ flere vigtige sÞgeord i den samme webtekst.
Min landingsside om “Professionel tekstforfatter” ranker fx i skrivende stund i TOP 3 pĂ„ bĂ„de “professionel tekstforfatter”, “tekstforfatter til hjemmeside” og “erfaren tekstforfatter”.
Med gode SEO-tekster er det muligt at opnÄ topplaceringer pÄ vigtige sÞgeord, der ligger tÊt op ad hinanden.
NÄr du skrive din tekst, sÄ lad bÄde det primÊre, de sekundÊre og de relaterede sÞgeordene indgÄ naturligt i teksten.
Prop ikke sĂžgeord og sĂžgesĂŠtninger unaturligt ind i teksten.
Du skal skrive til din potentielle kunder – ikke til Google!
Det er det, jeg mener med, at sĂžgeordene er din ramme.
- Tag udgangspunkt i kundens udfordringer og problemer
- Forklar, hvordan dine ydelser eller produkter kan hjĂŠlpe kunden
- Brug sĂžgeordene naturligt
SÄ er du godt pÄ vej til at skrive en fantastisk webtekst.
NB! Hvis du lige nu tÊnker, at det med sÞgeord virker lidt kompliceret, sÄ husk at en SEO-specialist kan hjÊlpe dig. BÄde med selve sÞgeordsanalyse og med rÄdgivning om, hvordan du bedste bruger de primÊre, sekundÊre og relaterede sÞgeord.
#3 – Kend dine kunder â tal til din mĂ„lgruppe
Start med at spĂžrge dig selv:
Hvilke kunder er jeg den bedste til at hjĂŠlpe?
Hvis du kigger pÄ dine nuvÊrende kunder, sÄ er der sandsynligvis en bestemt type af kunder, som du er rigtig god til at hjÊlpe.
Det er ofte ogsÄ de kunder, hvor samarbejdet fungerer godt og gnidningsfrit.
Overvej derfor, hvem dine foretrukne kunder er.
For nogle hjĂŠlper det at lave en âpersonaâ. Det vil sige en meget konkret beskrivelse af din Ăžnskekunde.
NÄr du skal lave en persona, kan du tage udgangspunkt i en af dine nuvÊrende kunder, som er den type, du gerne vil have flere af.
GĂ„ i dybden med beskrivelsen:
- Alder
- KĂžn
- Stilling
- Civilstand
- Interesser
- Hvilke problemer har Ăžnskekunden, som du kan lĂžse
Forhold dig ogsÄ til, hvilken type markedsfÞring og kommunikation de reagerer pÄ.
Skal du sÊlge B-2-B og er mÄlgruppen ledere pÄ et vist niveau, sÄ er kommunikationen en anden, end hvis du sÊlger noget, som man bruger privat.
FĂ„ overblik over:
- Hvilke sociale medier bruger dine Ăžnskekunder?
- ForetrÊkker de at kommunikere pÄ mail, telefon, sms eller via sociale medier
- LÊser de nyhedsbreve eller vil de hellere se et opslag pÄ Instagram?
- Hvad reagerer de positivt pÄ, og hvad bryder de sig ikke om?
Med din persona i hÄnden bliver det meget lettere for dig at skrive mÄlrettede tekster.
Husk: NÄr du kommunikerer mÄlrettet, sÄ vil der vÊre nogle, der hurtigt forlader din hjemmeside, fordi du ikke taler til dem.
Og det er godt!
MÄlet er jo netop, at det er dine Þnskekunder, der skal reagere positivt pÄ dine webtekster.
Flere Ăžnskekunder giver positiv vĂŠkst og fremdrift i din virksomhed. De kunder du IKKE er den bedste til at hjĂŠlpe, giver ofte hovedbrud og bĂžvl.
#4 â MĂ„let med webteksten
Det er vigtigt, at du gÞr dig klart, hvad mÄlet med din webtekst er.
Med andre ord:
Hvad vil du gerne have folk til at gÞre, nÄr de lÊser din tekst?
- Skal de klikke videre og lÊse mere pÄ andre sider?
- Skal de kontakte dig?
- Booke tid?
- Bestille/kĂžbe et produkt
- Skrive sig op til dit nyhedsbrev?
Det er din opgave at guide kunden. PrĂŠcist og tydeligt.
VÊlg altid et hovedmÄl med teksten:
Det kan fx vĂŠre âkontakt for et uforpligtende tilbudâ.
VÊr opmÊrksom pÄ, at det ikke er alle, der er klar til at tage kontakt.
VÊlg derfor ogsÄ et eller to sekundÊre mÄl:
Det kan vĂŠre âsign-up til nyhedsbrevâ eller link til en side pĂ„ dit site med mere relevant information om emnet.
Du kender dine kunder og dine ydelser/produkter.
Du ved:
- Hvilke spÞrgsmÄl dine kunder stiller
- Hvad de ofte er i tvivl om
- Hvilke udfordringer og problemer de har, som du kan lĂžse
- Hvilken service de sÊtter pris pÄ
- Hvad de ikke orker at bruge deres kostbare tid pÄ
Forbind tingene logisk.
TĂŠnk pĂ„ kĂžbsprocessen, som en rejse kunden er pĂ„ – fra den fĂžrste spĂŠde interesse til de rent faktisk kĂžber.
#5 – Skriv fĂžrst – redigĂ©r bagefter
En skrivemotor, der ikke bliver brugt, ruster fast.
Min erfaring er:
- Jo mere du skriver, jo bedre bliver du til det
- Jo mere du skriver, jo mere velsmurt bliver din skrivemotor
Da jeg skrev mine fĂžrste artikler om fitness og sundhed tilbage i 1990âerne boksede jeg med at fĂ„ den viden, jeg havde i hovedet, til at flyde ud pĂ„ papiret.
I dag, hvor jeg skriver mange ord dagligt, er min skrivemotor sÄ velsmurt, at den kun sjÊldent hakker og gÄr i stÄ.
Og sÄ er der en helt anden udfordring ogsÄ.
DEN INDRE KRITIKER
Det er den del af dig, der har travlt med at kritisere og rette til, fĂžr du nĂŠrmest er kommet i gang med at skrive.
Der er heldigvis nogle trick til at snyde den indre kritiker og bremseklods
Det bedste rÄd, jeg kan give dig, er:
SKRIV FĂRST â REDIGĂR BAGEFTER
Hvis du, hver gang du har skrevet en sÊtning, gÞr dig til dommer over, om det er godt eller skidt, sÄ bremser du dig selv.
Den kreative del af dig skal have lov til at udfolde sig og skrive sig varm.
For faktum er:
At den kritiske del af dig ikke har den fjerneste idé om, hvor den kreative del er pÄ vej hen.
For mÄske er der en meget vÊsentlig pointe pÄ vej, som du skal skrive dig ind i. Det forstÄr den kritiske del ikke, den vil bare se resultatet.
Glem ogsÄ alt om grammatik, mens du skriver. Stopper du op for at rette kommaer 120 gange undervejs, sÄ bremser du det kreative flow.
SĂ„ derfor gentager jeg lige:
SKRIV FĂRST â REDIGĂR BAGEFTER
Tid til redigering â sig det vigtigste fĂžrst
NÄr du nu har givet dig selv lov til at skrive, sÄ vil du ofte opdage, at de vÊsentligste pointer stÄr et stykke nede i teksten.
Det er tilbage til, at den indre kritiker ikke forstÄr den kreative proces. NÄr du har skrevet dig varm, kommer der nemlig ofte guldkorn flyvende ned pÄ papiret.
LĂŠs din tekst igennem og find dine guldkorn.
Nu mÄ du gerne vÊre kritisk.
Du skel nemlig beslutte, hvad der er âneed to knowâ og ânice to knowâ i din tekst. Og du skal slette de dele af teksten, der er overflĂždige.
Flyt rundt pĂ„ afsnittene, sĂ„ âneed to knowâ kommer Ăžverst.
Ret ogsÄ gerne grammatik og stavefejl, men vÊr ikke for over-grundig lige nu.
#6 â GĂžr dine webtekster brugervenlige
Nu sidder du med en tekst med et godt flow af information, hvor det vigtigste kommer fĂžrst.
NÊste skridt er at redigere teksten, sÄ den fungerer godt online.
UX (User Experience) eller pÄ dansk brugeroplevelsen er ekstremt vigtig, hvis du vil have kunderne til at blive pÄ din hjemmeside og handle med dig.
En af de faldgruber, der er meget let at falde i som ny webtekst-skribent, er at skrive webtekster pÄ samme mÄde, som du ville skrive en trykt (offline) tekst.
Men den gÄr ikke.
Hvis du vil give dine brugere en god oplevelse â og gĂžre dem til kunder, sĂ„ er der nogle vigtige tekstforfatter-greb, du er nĂždt til at kende.
Skriv skimme-venlige webtekster
Nettet er et hurtigt medie. Det betyder, at nÄr vi lÊser webtekster, sÄ skimmer vi.
Ăjet springer fra fixpunkt til fixpunkt.
Vi danner os et hurtigt overblik. MÄske lÊser vi i dybden nogle steder. MÄske er et skim nok til at fÄ de informationer, vi har brug for.
Din opgave er at gÞre din webtekst skimme-venlig. Og samtidig skrive sÄ fÊngende og interessant, at dine kunder fÄr lyst til at lÊse hele teksten i dybden.
Derfor skal du nu hilse pÄ dine nye bedste venner:
- Korte afsnit (endnu kortere pga. mobil)
- Overskrifter og underoverskrifter
- Bullets
- Fed skrift
- Citater
- Billeder
- Grafik
- Bokse
Alle disse tekstforfatter-greb er med til at bryde din tekst op og skabe fix-punkter, nÄr Þjet skimmer
Med de fremhĂŠvede elementer i teksten, skal lĂŠserne kunne skimme sig til, om teksten er relevant for dem.
UndgĂ„ for alt i verden âwall of textâ
Wall of text er en lang smĂžre uden afsnit og overskrifter.
MÞder dine kunder sÄdan en tekst, sÄ kan du vÊre ret sikker pÄ at flertallet giver op pÄ forhÄnd.
Det virker ganske enkelt uoverskueligt at lĂŠse.
SĂ„ ud med wall of text og ind med korte afsnit.
Tidligere har grundreglen vĂŠret, at afsnit i online tekster maks. bĂžr vĂŠre tre linjer.
MEN âŠ
I 2021 lÊser over 50% af de besÞgende din webtekst pÄ mobiltelefon. Tre linjer pÄ en computerskÊrm bliver til en del flere linjer pÄ mobil.
Derfor vil du ogsĂ„ se, at jeg sjĂŠldent har mere end to linjer i mine afsnit (pĂ„ computer). De korte afsnit Ăžger lĂŠsbarheden markant â ogsĂ„ pĂ„ mobil.
Google er gÄet over til Mobile First-indeksering.
Det vil sige, at det er mobilversionen af dit website, der bliver crawlet (lÊst) af Google. Og det er mobilversionen, der afgÞr hvor godt, du bliver placeret pÄ Google.
Derfor skal brugervenligheden pÄ ALLE omrÄder vÊre i top pÄ mobil.
Det gÊlder ogsÄ dine webtekster.
#7 â TilfĂžj gode overskrifter og underoverskrifter
Dine overskrifter og underoverskrifter tjener flere formÄl.
- Bryder teksten op i logiske afsnit
- Giver Ăžjet fix-punkter til hurtigt skim
- Har betydning for SEO og din synlighed pÄ Google
Gode overskrifter skaber struktur og overblik
Med gode overskrifter og underoverskrifter skaber du en logisk struktur i din webtekst.
Overskrifter er geniale til et hurtigt skim.
Hvis jeg kun lÊser overskrifterne i din webtekst, sÄ skal jeg ud fra dem alene kunne forstÄ, hvad teksten handler om, og hvilke emner du kommer omkring.
Overskrifternes betydning for SEO
I SEO-tekster skal du bruge h-tags (heading = overskrift)
H-tags er et html-element. Og inden du taber alt gejst og tĂŠnker âalt for tekniskâ, sĂ„ hĂŠng lige pĂ„ lidt endnu.
Er din hjemmeside lavet i WordPress, sÄ vil dine h-tags se sÄdan her ud i html:
Visuelt pÄ din hjemmeside, vil h-tags se sÄdan her ud:
Du kan se, at h-tags har en hierarkisk struktur.
H-tags er et vigtigt element i SEO. VÊr obs pÄ, at det til stadighed bliver debatteret i SEO-kredse, prÊcist hvor meget h-tags vÊgter.
Men mit klare rÄd er brug h-tags og brug dem rigtigt!
H-tags â sĂ„dan gĂžr du
Der er et par regler omkring h-tags, som du skal kende til.
FĂžrst og fremmest:
Der mÄ kun vÊre én h1-overskrift i en webtekst.
H1-overskriften er hovedoverskriften pÄ din tekst.
H1 i denne artikel er:
10 tips til (knivskarpe) webtekster, som bÄde dine kunder og Google vil elske
I forhold til SEO er det vigtigt, at du bruger det primĂŠre sĂžgeord i din h1. Mit primĂŠre sĂžgeord er “webtekster”, sĂ„ det er naturligvis med i hovedoverskriften.
Du skal desuden bruge dine primĂŠre sĂžgeord og de relaterede sĂžgeord naturligt i nogle af dine h2-h4 overskrifter.
UndgÄ at proppe alle overskrifter med sÞgeord. Skab en naturlig variation.
Med gode overskrifter slÄr du tre fluer med et smÊk:
- Du gĂžr dine tekster meget lettere at lĂŠse
- Du gĂžr det nemt at skimme din tekst
- Du pleaser Google, og styrker din indsats for at blive mere synlig pÄ Google
Tip #8 – Ryd ud i nĂžrdede fagord
Alle brancher har fagord. Nogle brancher er vĂŠrre end andre. Men det interne fagsprog finder du alle steder.
Fagord er fint, nÄr du skal tale med kollegaer, som ved, hvad det gÄr ud pÄ.
Men det er noget rod i forhold til dine potentielle kunder. Og ofte ogsÄ i forhold til din synlighed pÄ Google.
Bruger du nÞrdede fagord, sÄ forklar, hvad de betyder. Eller omskriv og undlad fagordet.
Nogle fagord har sin berettigelse, fordi dine Þnskekunder ved, hvad de betyder. Men vÊr meget opmÊrksom pÄ, hvornÄr og hvordan du bruger nÞrdede fagord.
Brug din sĂžgeordsanalyse til fagords-oprydning
NÄr jeg taler med mine kunder, inden jeg gÄr i gang med en sÞgeordsanalyse, sÄ fÄr jeg nÊsten altid interne fagord med i mine noter.
Og det interessante er, at det ofte viser sig, er der er meget fÄ sÞgninger pÄ de nÞrdede fagord.
VÊlg derfor sÞgeord til dine tekster, som folk reelt sÞger pÄ
Flertallet af potentielle glarmester-kunder ved ganske enkelt ikke, at glarmestre kalder et lydisoleret vindue for en lydrude.
Eller hvad betyder det egentligt, hvis du siger, at du arbejder med agile processer?
Ryd op og ryd ud.
Forklar betydningen af et fagord, nÄr det giver mening for dine kunder.
Tip #9 â LĂŠs din tekster hĂžjt
Nu kommer vi til et tip, som kan gÞre en markant forskel pÄ din endelige tekst.
NÄr du er ved at vÊre i mÄl med din webtekst, sÄ lÊs den hÞjt.
OplĂŠsning vil lynhurtigt afslĂžre de steder, hvor teksten er svĂŠr at lĂŠse eller hakker afsted uden flow og rytme.
Gode tekster har god rytme. Jeg kan hĂžre, nĂ„r mine tekster ikke âlyderâ godt. Lidt ligesom det skurer i Ăžret, nĂ„r en sanger synger falsk.
Ved oplĂŠsning vil du opdage:
- SĂŠtninger, der er alt for lange og knudrede
- Kedelige afsnit, som mangler rytme og variation
- Lange ord, der er svĂŠre at lĂŠse
- Stavefejl og kommafejl
Jeg bruger oplĂŠsning som en vigtig del af min afsluttende redigering og korrektur. Det er et meget effektivt vĂŠrktĂžj til at optimere din tekst.
NÄr en tekst er let at lÊse hÞjt, sÄ er den ogsÄ let at lÊse for de besÞgende pÄ din hjemmeside.
Gode tekster vĂŠkker tillid. Og som kunder kĂžber vi af mennesker, vi har tillid til.
Tip #10 – Udstyr din fĂŠrdige webtekst med title-tag og metabeskrivelse
NÄr din tekst er fÊrdig, og du har lagt den op pÄ din hjemmeside, sÄ er der et sidste vigtigt punkt.
Du skal fortĂŠlle Google, hvad du gerne vil have vist i sĂžgeresultatet.
Den lilla tekst kaldes “title-tag” og den beskrivende tekst kaldes “metabeskrivelse”.
Er din hjemmeside lavet i WordPress, sÄ er det super nemt at indsÊtte title og metabeskrivelse.
Du installerer et plugin, der hedder Yoast SEO (den gratis version er fin).
Yoast har denne fine boks, hvor du kan indtaste din title og metabeskrivelse:
Det er langt fra altid, at Google viser din egen title og metabeskrivelse.
Giver det sÄ mening, at bruge tid pÄ det?
Ja, det gĂžr det.
Title og metabeskrivelsen har STOR betydning for, hvor mange der klikker ind pÄ din hjemmeside.
Brug derfor tid pÄ at skrive en relevant title og metabeskrivelse, der giver folk lyst til at klikke og lÊse mere.
Jeg hÄber, denne guide har givet dit indsigt og inspiration til at gÄ i gang med at skrive tekster til din hjemmeside.
Og husk:
Skriv, sĂ„ godt du kan – og kom ud over stepperne.
Den perfekte webtekst findes ikke. Og din tekst bliver ikke bedre af, at du filer den til ukendelighed.
Skriv – og send det ud i verden.
RIGTIG GOD SKRIVELYST.
Har du spÞrgsmÄl til dine webtekster, sÄ stil dem endelige i kommentarfeltet.
Sidder du med en tekst, som du gerne vil have feedback pÄ, sÄ kan du lÊse om sparring og rÄdgivning her >
LÊs ogsÄ:
SÄdan bliver du synlig pÄ Google >
Google-optimering – SEO for begyndere >
Kunne du lide indlĂŠgget? Del meget gerne med dit netvĂŠrk
