Professionelle SEO-tekster

Velskrevne søgeoptimerede tekster, der tydeligt profilerer din virksomhed - og øger din synlighed og dit salg

Mit speciale som erfaren tekstforfatter er at skrive professionelle SEO-tekster til din hjemmeside.

Formålet med SEO-teksterne er at øge din synlighed på Google, skabe en tydelig virksomhedsprofil og styrke din konvertering, så endnu flere vælger at købe, booke tid, tilmelde sig eller kontakte dig.

Helt overordnet arbejder jeg med to forskellige typer SEO-tekster

  1. SEO-tekster til din hjemmeside, der præsenterer og sælger dine ydelser eller produkter (kaldes også landingssider eller salgssider)
  2. Søgeordsoptimerede artikler og blogindlæg som en del af en professionel content marketing-strategi >

Professionelle SEO-tekster bygger på en grundig søgeordsanalyse

Det kan siges ret enkelt. Teksterne på dine landingssider/salgssider skal søgeordsoptimeres, hvis du vil være synlig med dine ydelser og produkter på Google.

Det kræver, at teksterne er skrevet med udgangspunkt i en grundig søgeordsanalyse.

Under søgeordsanalysen afdækker jeg, hvilke søgeord og søgefraser indenfor din branche som folk rent faktisk søger på. Og jeg vurderer, hvor stor konkurrencen er på de forskellige søgeord.

Når det kommer til at finde relevante søgeord, så fungerer det absolut ikke med gætværk. Vi har brug for holdbare data.

Som SEO-tekstforfatter bruger jeg derfor flere forskellige professionelle SEO-værktøjer (fx Ahrefs, KWFinder, Accuranker og Google Search Console) til søgeordsanalysen, så den bliver så præcis som muligt.

Teksterne på din hjemmeside skal skrives til mennesker

Det er mennesker – ikke Google, der skal købe dine ydelser eller produkter.

De relevante søgeord, som jeg har fundet i søgeordsanalysen, danner derfor udelukkende en ramme for teksten.

Når rammen er opsat, er mit fokus 100% på at kommunikere til din specifikke målgruppe og dine potentielle kunder.

Fem helt essentielle elementer, som jeg altid indarbejder i en SEO-tekst:

Teksten skal kommunikere direkte til din specifikke målgruppe

Teksterne på din hjemmeside skal kommunikere professionelt, informativt og i øjenhøjde med din specifikke målgruppe.

Vi skal ramme og tale direkte til dine potentielle kunder. Det skal være helt tydeligt, at du kan løse det problem eller opfylde det behov, som kunden har.

Teksten skal søgemaskineoptimeres, så du øger din synlighed på Google på relevante søgeord og søgetermer

I Danmark er Google meget tæt på enehersker, så derfor er det den søgemaskine, jeg har fokus på.

Teksten skal vække tillid og brande dig, så dit unikke dna fremstår tydeligt

Det er yderst sjældent, at du er den eneste virksomhed i din branche. Du og dine konkurrenter kæmper om de samme potentielle kunders gunst.

Derfor er det vigtigt, at teksterne på din hjemmeside tydeligt afspejler og fremhæver din virksomheds unikke dna og dine/jeres faglige kompetencer.

Hvad er det, du kan og tilbyder, som gør, at kunden skal vælge dig fremfor en anden?

Jeg arbejder altid med at nå ind til kernen af det, der definerer dig og din virksomhed. Målet er, at du fremstår stærkt, troværdigt og tydeligt med dine faglige kompetencer og med det, der adskiller dig fra dine konkurrenter.

Teksten skal skrives, redigeres og opsættes, så den er letlæselig online

Når vi læser online, så skimmer vi ofte. Især, når vi lige er landet på en hjemmeside og endnu ikke har afgjort, om vi har lyst til at læse i dybden.

Når vi skimmer, så hopper øjnene fra ét fix-punkt til det næste, og i løbet af kort tid afgør vi, om det, der står, har vores interesse.

Online tekster skal derfor skrives, redigeres og opsættes anderledes end offline tekster.

Som online tekstforfatter arbejder jeg derfor bevidst og målrettet med overskrifter, korte afsnit, punktopstilling, tekst i bokse, fremhævninger mv.

Disse professionelle redaktionelle greb gør teksten læsevenlig og overskuelig – også på en mobiltelefon, hvor øjet endnu hurtigere står af på lange uoverskuelige tekstblokke.

Teksten skal konvertere (kontakt, booking, tilmelding eller salg)

Nøjagtigt som i en fysisk butik, så er det ikke nok at få flere kunder ind ad døren. Hvis de forlader butikken (din hjemmeside) igen uden at købe, tilmelde sig eller være i en positiv dialog med dig, så skaber det ikke vækst i din virksomhed.

Jeg skriver dine SEO-tekster med udgangspunkt i den beslutningsproces, en potentiel kunde går igennem, inden de køber noget af dig. Denne beslutningsproces kaldes for kunderejsen eller købsrejsen.

Forskellige tekster har forskellige formål, alt efter hvor langt en kunde er på rejsen frem mod et køb.

Det er derfor vigtigt at forholde sig til, hvilken handling vi gerne vil have de besøgende til at udføre, når de lander på en specifik landingsside på din hjemmeside.

SEO-teksten skal nemlig præcist og målrettet give folk lyst til at udføre netop den handling, som vi ønsker.

Det kan være at kontakte dig via en kontaktformular, købe en ydelse, booke en tid, skrive sig op til dit nyhedsbrev mv.

Din virksomhed fortjener professionelle og gennemarbejdede SEO-tekster

Når jeg analyserer hjemmesider med henblik på tekst og søgeordsoptimering, så er det mere reglen end undtagelsen, at et eller flere af de fem punkter ovenfor ikke er tænkt tilstrækkeligt ind.

Det kræver viden og stor erfaring at skrive professionelle og interessante tekster med et godt flow – som samtidig skal tilgodese både synlighed på Google, online læsbarhed, tydelig profilering af din virksomhed og konvertering/salg.

Når du modtager SEO-tekster fra mig, er de gennemarbejdede, og alle de fem punkter er integreret strategisk i helheden.

Mine kunder siger:

Bettina Kryger

Nye kunder kommenterer ofte, at de har fundet os øverst på Google, og at både vores hjemmeside og teksterne udstråler professionalisme, faglig kompetence og seriøsitet, så os vil de gerne prøve.

Berit har formået at formidle vores behandlinger og klinikkens værdier klart og tydeligt. Vi oplever, at kunderne stiller færre spørgsmål til behandlingerne, inden de booker tid. De booker bare og møder op.

Vi tiltrækker nu de helt rigtige kunder både til de mere almindelige hudplejebehandlinger og til vores eksklusive specialbehandlinger, som vi tidligere havde svært ved at få markedsført ordentligt.

Bettina Kryger

Kosmetolog og indehaver
Bettina Kryger - Hudpleje & Massage
www.bettinakryger.dk

Arbejdsprocessen ved SEO-tekster

Arbejdsprocessen i forbindelse med SEO-tekster foregår som regel på følgende måde:

  • 1 Vi aftaler emnet, ydelsen eller produktet, som teksten skal omhandle
  • 2 Jeg modtager noter, lydfil eller anden form for input fra dig. Jeg guider dig i forhold til, hvilke informationer jeg har brug for fra dig
  • 3 Jeg laver en grundig og målrettet søgeordsanalyse, hvor jeg finder de relevante søgeord, søgefraser og relaterede søgeord, som folk indtaster i Googles søgefelt
  • 4 Med fokus på din målgruppe og dine potentielle kunder skriver jeg SEO-teksten ud fra dine faglige input. Teksten er målrettet de relevante søgeord, søgefraser og relaterede søgeord, som jeg har fundet via søgeordsanalysen
  • 5 Du gennemlæser teksten og kommer med eventuelle finjusteringer
  • 6 Jeg retter det sidste til, og vi er i mål

Fagligt input til SEO-teksterne, du bestemmer hvordan

For at kunne skrive præcise og målrettede tekster har jeg brug for fagligt input fra dig eller dine medarbejdere.

I er eksperterne.

Det er dig/jer, som kunden skal kunne høre og mærke i teksterne.

Nogle foretrækker at sende mig en basistekst eller en række noter, som jeg kan arbejde ud fra. Andre er vant til at kommunikere deres budskaber mundtligt og foretrækker, at jeg interviewer dem, eller at de indtaler en lydfil.

Du afleverer dine input til mig på den måde, der fungerer bedst for dig.

FAQ - Ofte stillede spørgsmål til SEO-tekster

Hvad er inkluderet i en SEO-tekst?

Du modtager SEO-teksten som et Word-dokument med angivelse af:

  • H-tags (overskrifter)
  • Title og metadescription (den tekst, vi ønsker, at Google skal vise i søgeresultatet)
  • Anbefalet webadresse (url). Fx dinside.dk/din-ydelse-by/
  • Eventuelle relevante udgående links til kilder
  • Anbefalet placering af call-to-action knapper med tekst, der opfordrer til klik/handling
SEO-tekster og interne link

Jeg anbefaler altid, at vi tilretter dine interne links, når en ny tekst lægges på din hjemmeside.

Interne links er de links, der forbinder de forskellige sider på din hjemmeside. Interne links er et vigtigt SEO-element, som skal implementeres på den helt rigtige måde.

Forkert implementerede interne links kan føre til ”søgeordskannibalisme”, hvor du kommer til at bekrige dig selv på vigtige søgeord.

Dette er en tillægsydelse, da omfanget af denne opgave er meget afhængigt af størrelsen på din hjemmeside og din eksisterende interne linkstruktur.

Hvis du ikke har overblik over, hvordan du laver interne links på den rigtige måde, så anbefaler jeg, at du lader en SEO-specialist lave dette arbejde.

Tjekker du SEO-teksten, efter den er lagt på min hjemmeside?

Når du eller din webmaster har lagt teksten op på sitet, tjekker jeg, om alle de inkluderede SEO-elementer er implementeret rigtigt.

Der kan nemt ske små fejl under opsætning af en tekst, så mit eftertjek er din sikkerhed for, at du får det fulde udbytte af din SEO-tekst.

Kan du opsætte teksten på min hjemmeside?

Hvis du ikke har en webdesigner tilknyttet, og du ikke selv vil bøvle med at lægge teksten op, så kan jeg i nogle tilfælde gøre det for dig.

Det kræver, at din hjemmeside er designet i WordPress, og at du benytter en professionel page-builder til opsætning af indholdet.

Jeg er ikke webdesigner, men jeg har meget stor erfaring med at opsætte indhold på WordPress-hjemmesider.

Kan du garantere, at SEO-teksten giver bestemte placeringer på Google?

Nej, det kan jeg ikke.

Enkelte SEO-tekster isoleret - uden andet SEO-arbejde på hjemmeside, giver yderst sjældent gode placeringer.

Teksterne er meget vigtige. Men gode placeringer på Google opstår gennem et samspil af mange forskellige faktorer.

Du kan læse mere om SEO og alle faktorerne her >

Tekstforfatter Berit Bai. Professionelle SEO-tekster

Knivskarp og professionel tekst til din hjemmeside er mit speciale

SEO-tekster til dine salgssider -  eller søgeordsoptimerede blogindlæg og online artikler som en del af din content-strategi.

Jeg kan levere det hele.

Send mig en mail på berit@beritbai.dk, så tager vi dialogen derfra.

Få flere kunder med strategisk content marketing

Scroll til toppen
Copy link
Powered by Social Snap