Hvad er Google Virksomhedsprofil – og hvorfor er den vigtig for din synlighed?

Hvad er Google Virksomhedsprofil?

Google Virksomhedsprofil (Google Business Profile) kan bedst beskrives som en online telefonbog.

Du kender sandsynligvis degulesider.dk, hvor du kan oprette en virksomhedsprofil. Google Virksomhedsprofil svarer lidt til De Gule Sider. Men en profil på Google giver dig MEGET mere.

Det er gratis at oprette en Google Virksomhedsprofil, og fordelene er til at få øje på

Din Google Virksomhedsprofil er en af mange brikker i en målrettet SEO-indsats. Alene vil den ikke gøre meget for dig. Men den er en vigtig del af din samlede indsats for at blive mere synlig på Google.

Når du har oprette en virksomhedsprofil, kan dine kunder nemlig lettere finde dig – både i almindelige Google-søgninger, og når de søger via Google Maps.

Som SEO-rådgiver støder jeg stadig på virksomheder, der ikke har oprettet en Google Virksomhedsprofil – og det er en stor fejl.

Læs med her og lær, hvordan du opretter og optimerer din Google Virksomhedsprofil.

Google Virksomhedsprofil (Google Business Profile) blev tidligere kaldt Google My Business.

Google ændrede navnet i slutningen af 2021.

Google Virksomhedsprofil – den visuelle forklaring

Med en Google Virksomhedsprofil har du mulighed for at øge din synlighed på Google på mange forskellige typer af søgninger.

#1 – Synlighed på brand-søgninger

Når dine kunder søger direkte på dit firmanavn, vil du med en god Google Virksomhedsprofil fremstå tydeligt og professionelt i søgeresultatet.

Eksempel på Google Virksomhedsprofil vist i søgning på Goolge. beritbai.dk

#2 – Synlighed på lokale søgninger på din profession

Hvis en kunde søger på din profession + by (fx glarmester Næstved), så læg mærke til på billedet herunder, hvor meget synlighed du kan opnå i de lokale resultater.

Faktisk behøver kunderne ikke at indtaste bynavn for at få dette resultat.

Befinder de sig geografisk tæt på din virksomhed, når de søger på fx glarmester, tandlæge, frisør eller psykolog uden bynavn, så har du også mulighed for at blive vist i “Google Local Pack” (kaldes også Map Pack).

Som du kan se, så ligger “Local Pack” øverst i dette søgeresultat og er meget iøjnefaldende.

I eksemplet her ligger Glarmester Niels Juel Pedersen desuden øverst i de almindelige søgeresultater lige under Local Pack.

Det er naturligvis fint. Men var de kun synlige her og ikke i Local Pack øverst, så ville de uden tvivl få færre klik til deres hjemmeside.

Eksempel på hvad er Google My Business - visning i SERP. beritbai.dk

SEO-specialister kigger meget på, hvad der bliver vist højt oppe i et søgeresultat. Vi bruger betegnelserne “over folden” og “under folden”.

Når et resultat er synligt “over folden”, ser du det med det samme i det første skærmbillede, uden at du skal scrolle.

Som du kan se på billedet nedenfor fra Accuranker (som er et professionel SEO-værktøj), så ligger Local Pack over folden (orange symbol), mens det almindelige resultat (placering 4) er skubbet ned under folden.

Eksempel på placering af Local Pack above fold. Berit Bai

Det har derfor stor betydning at ligge i Local Pack på dette søgeresultat.

#3 – Synlighed på produkter og ydelser + by

Niels Juel Pedersen A/S producerer bl.a. termoruder på deres fabrik i Næstved.

På søgningen ”termoruder Næstved” ser det igen (med hjælp fra Google Virksomhedsprofil) rigtigt fint ud.

Og husk igen her, at står en kunde geografisk placeret i Næstved og omegn og søger på ”termoruder” uden at skrive bynavn, så har Niels Juel Pedersen A/S også mulighed for at blive vist i Local Pack.

En visning kræver naturligvis, at Google opfatter det som et godt søgeresultat i forhold til den geografiske placering.

Map Pack i SERP - beritbai.dk


#4 – Søgninger i Google Maps

I nogle brancher sker der en del søgninger direkte i Google Maps.

Forestil dig følgende:

Du er på ferie i Danmark med familien. På vej gennem Hobro bliver ungerne pludselig meget sultne. Du går ind på Google Maps på din mobil og søger på pizza Hobro.

Du får lynhurtigt vist nogle pizzarier tæt på.

Du klikker på fanebladet ”Bedst bedømt”.

Eks. på søgning på Google Maps - Berit Bai

Her ser du City Pizza, og få sekunder senere er du på vej mod destinationen ved hjælp af ”rute-funktionen”.


Sådan opretter du en Google Virksomhedsprofil

Med den visuelle gennemgang ovenfor, er du forhåbentligt ikke længere er i tvivl om, at du skal have en Google Business Profile.

Har du endnu ikke gjort krav på din gratis virksomhedsprofil, så er det bare med at få det gjort hurtigst muligt.

Du kan følge Googles egen guide til oprettelse af din virksomhedsprofil her >

Husk altid at bekræfte din profil

Når du har oprettet din profil, er det vigtigt, at du bekræfter den, så det kun er dig, der har adgang til at rette i oplysningerne.

Der er forskellige metoder til bekræftelse.

De to mest brugte metoder er via post eller via Google Search Console (som du forhåbentligt har koblet til din hjemmeside).

Læs Googles guide til bekræftelse af din profil her >

Vær grundig med at udfylde din virksomhedsprofil

Når du har oprettet din profil, så skal du i gang med at udfylde alle de informationer, der er relevante for din virksomhed.

Eks. på udfyld af GMB-profil - beritbai.dk

Sådan gør du:

  1. Log ind på din profil og vælg “Oplysninger” i menuen til venstre
  2. Brug det korrekte navn på din virksomhed, som det fremgår i CVR-registret
  3. Vælg den virksomhedskategori, der bedst beskriver din virksomhed
  4. Tilføj relevante underkategorier

Udfyld alle andre informationer – og undgå rod i oplysningerne.

Vær meget opmærksom på, at navn, adresse, telefonnummer (kaldes NAP-oplysninger) står på samme måde alle de steder på nettet, hvor du har adgang til at rette i oplysningerne.

Skriv en kort og præcis beskrivelse af din virksomhed

Her kan du se min beskrivelse.

Eks. på virksomhedsbeskrivelse i GMB - beritbai.dk

Upload logo og billeder til din profil

Upload virksomhedens logo, masser af gode relevante billeder og evt. video fra din virksomhed.

Vær opmærksom på, at Google stiller krav til billedkvalitet. Så sørg for, at du kun uploader gode billeder.

Du kan læse om Googles krav til billeder og video her >

Optimering af din Google Virksomhedsprofilo

Når du har styr på alle de grundlæggende oplysninger på din profil, så kan du gå i gang med at optimere den.

Vælg “Opslag” i menuen, så får du forskellige muligheder.

Du kan fx:

  • Tilføje en nyhed
  • Tilføje et tidsbegrænset tilbud
  • Tilføje en kommende begivenhed

Når jeg har skrevet et nyt blogindlæg, så deler jeg det altid via min Google Business Profile – ligesom jeg også deler på fx Facebook og LinkedIn.

Eks. på opslag på Google My Business - Berit Bai

Når man søger på mit navn (brand-søgning), så bliver mine opslag vist direkte i min Google Business Profile i søgeresultatet.

Eks. på visning i SERP af Google My Buiness opslag - Berit Bai

Få anmeldelser fra din kunder

Anmeldelser på Google er med til at styrke din troværdighed. Både overfor potentielle kunder og overfor Google.

Kig på resultatet nedenfor. Hvilken hjemmeside ville du klikke ind på her?

Screenshot af anmeldelser på Google - Berit Bai

Spørg nogle af dine kunder, om de vil skrive en anmeldelse.

Husk altid at svare på anmeldelserne. Det er god stil at sige tak for en god anmeldelse. Og det er meget vigtigt, at du svarer på en dårlig anmeldelse.

Redigér din Google Virksomhedsprofil direkte fra søgeresultatet

Du kan redigere din profil direkte fra søgeresultatet eller via Google Maps.

Du indtaster bare dit firmanavn i søgefeltet og vupti, så får du adgang til din virksomhedsprofil.

Screenshot med Google Virksomhedsprofil, der kan redigeres direkte i søgeresultatet. beritbai.dk

Brug Google Virksomhedsprofil og åbn døren til øget synlighed

Til slut bare en kort opsummering.

  1. Opret en Google Virksomhedsprofil
  2. Sørg for at bekræfte ejerskabet
  3. Udfyld din profil grundigt
  4. Upload gode billeder og evt. videoer
  5. Del opslag, tilbud og begivenheder
  6. Få nogle af dine kunder til at skrive en anmeldelse

Oprettelse og optimering af din Google Virksomhedsprofil er en af brikkerne i din samlede indsats for at øge din synlighed på Google.

En god virksomhedsprofil kan i samspil med god SEO på din hjemmeside åbne døren til øget synlighed – både i de almindelige Google-søgninger og i søgninger på Google Maps.

Har du brug for hjælp med at oprette, udfylde og optimere din Google Business Profile, så er du velkommen til at kontakte mig på berit@beritbai.dk for et uforpligtende tilbud.


Læs også:

Sådan bliver du synlig på Google >
Googleoptimering – Derfor skal du optimere din hjemmeside til Google >
Sådan skriver du (knivskarpe) SEO-tekster >


Kunne du lide indlægget? Del meget gerne med dit netværk

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll to Top
Copy link
Powered by Social Snap