Hvad er Google Virksomhedsprofil (Google Business Profile)?
Google Virksomhedsprofil kan bedst beskrives som en online telefonbog.
Du kender sandsynligvis degulesider.dk, hvor du kan oprette en virksomhedsprofil. Google Virksomhedsprofil svarer lidt til De Gule Sider. Men en profil pÄ Google giver dig MEGET mere.
Det er gratis at oprette en Google Virksomhedsprofil, og fordelene er til at fÄ Þje pÄ
Din Google Virksomhedsprofil er en af mange brikker i en mÄlrettet SEO-indsats. Alene vil den ikke gÞre meget for dig. Men den er en vigtig del af din samlede indsats for at blive mere synlig pÄ Google.
NĂ„r du har oprette en virksomhedsprofil, kan dine kunder nemlig lettere finde dig â bĂ„de i almindelige Google-sĂžgninger, og nĂ„r de sĂžger via Google Maps.
Som SEO-rĂ„dgiver stĂžder jeg stadig pĂ„ virksomheder, der ikke har oprettet en Google Virksomhedsprofil â og det er en stor fejl.
LĂŠs med her og lĂŠr, hvordan du opretter og optimerer din Google Virksomhedsprofil.
Google Virksomhedsprofil (Google Business Profile) blev tidligere kaldt Google My Business.
Google ĂŠndrede navnet i slutningen af 2021.
Google Virksomhedsprofil – den visuelle forklaring
Med en Google Virksomhedsprofil har du mulighed for at Þge din synlighed pÄ Google pÄ mange forskellige typer af sÞgninger.
#1 â Synlighed pĂ„ brand-sĂžgninger
NÄr dine kunder sÞger direkte pÄ dit firmanavn, vil du med en god Google Virksomhedsprofil fremstÄ tydeligt og professionelt i sÞgeresultatet.
#2 â Synlighed pĂ„ lokale sĂžgninger pĂ„ din profession
Hvis en kunde sÞger pÄ din profession + by (fx glarmester NÊstved), sÄ lÊg mÊrke til pÄ billedet herunder, hvor meget synlighed du kan opnÄ i de lokale resultater.
Faktisk behÞver kunderne ikke at indtaste bynavn for at fÄ dette resultat.
Befinder de sig geografisk tĂŠt pĂ„ din virksomhed, nĂ„r de sĂžger pĂ„ fx glarmester, tandlĂŠge, frisĂžr eller psykolog uden bynavn, sĂ„ har du ogsĂ„ mulighed for at blive vist i “Google Local Pack” (kaldes ogsĂ„ Map Pack).
Som du kan se, sĂ„ ligger “Local Pack” Ăžverst i dette sĂžgeresultat og er meget iĂžjnefaldende.
I eksemplet her ligger Glarmester Niels Juel Pedersen desuden Ăžverst i de almindelige sĂžgeresultater lige under Local Pack.
Det er naturligvis fint. Men var de kun synlige her og ikke i Local Pack Þverst, sÄ ville de uden tvivl fÄ fÊrre klik til deres hjemmeside.
SEO-specialister kigger meget pĂ„, hvad der bliver vist hĂžjt oppe i et sĂžgeresultat. Vi bruger betegnelserne “over folden” og “under folden”.
NĂ„r et resultat er synligt “over folden”, ser du det med det samme i det fĂžrste skĂŠrmbillede, uden at du skal scrolle.
Som du kan se pÄ billedet nedenfor fra Accuranker (som er et professionel SEO-vÊrktÞj), sÄ ligger Local Pack over folden (orange symbol), mens det almindelige resultat (placering 4) er skubbet ned under folden.
Det har derfor stor betydning at ligge i Local Pack pÄ dette sÞgeresultat.
#3 â Synlighed pĂ„ produkter og ydelser + by
Niels Juel Pedersen A/S producerer bl.a. termoruder pÄ deres fabrik i NÊstved.
PĂ„ sĂžgningen âtermoruder NĂŠstvedâ ser det igen (med hjĂŠlp fra Google Virksomhedsprofil) rigtigt fint ud.
Og husk igen her, at stĂ„r en kunde geografisk placeret i NĂŠstved og omegn og sĂžger pĂ„ âtermoruderâ uden at skrive bynavn, sĂ„ har Niels Juel Pedersen A/S ogsĂ„ mulighed for at blive vist i Local Pack.
En visning krĂŠver naturligvis, at Google opfatter det som et godt sĂžgeresultat i forhold til den geografiske placering.
#4 â SĂžgninger i Google Maps
I nogle brancher sker der en del sĂžgninger direkte i Google Maps.
Forestil dig fĂžlgende:
Du er pÄ ferie i Danmark med familien. PÄ vej gennem Hobro bliver ungerne pludselig meget sultne. Du gÄr ind pÄ Google Maps pÄ din mobil og sÞger pÄ pizza Hobro.
Du fÄr lynhurtigt vist nogle pizzarier tÊt pÄ.
Du klikker pĂ„ fanebladet âBedst bedĂžmtâ.
Her ser du City Pizza, og fĂ„ sekunder senere er du pĂ„ vej mod destinationen ved hjĂŠlp af ârute-funktionenâ.
SÄdan opretter du en Google Virksomhedsprofil
Med den visuelle gennemgang ovenfor, er du forhÄbentligt ikke lÊngere er i tvivl om, at du skal have en Google Business Profile.
Har du endnu ikke gjort krav pÄ din gratis virksomhedsprofil, sÄ er det bare med at fÄ det gjort hurtigst muligt.
Du kan fĂžlge Googles egen guide til oprettelse af din virksomhedsprofil her >
Husk altid at bekrĂŠfte din profil
NÄr du har oprettet din profil, er det vigtigt, at du bekrÊfter den, sÄ det kun er dig, der har adgang til at rette i oplysningerne.
Der er forskellige metoder til bekrĂŠftelse.
De to mest brugte metoder er via post eller via Google Search Console (som du forhÄbentligt har koblet til din hjemmeside).
LĂŠs Googles guide til bekrĂŠftelse af din profil her >
VĂŠr grundig med at udfylde din virksomhedsprofil
NÄr du har oprettet din profil, sÄ skal du i gang med at udfylde alle de informationer, der er relevante for din virksomhed.
SÄdan gÞr du:
- Log ind pĂ„ din profil og vĂŠlg “Oplysninger” i menuen til venstre
- Brug det korrekte navn pÄ din virksomhed, som det fremgÄr i CVR-registret
- VĂŠlg den virksomhedskategori, der bedst beskriver din virksomhed
- TilfĂžj relevante underkategorier
Udfyld alle andre informationer – og undgĂ„ rod i oplysningerne.
VÊr meget opmÊrksom pÄ, at navn, adresse, telefonnummer (kaldes NAP-oplysninger) stÄr pÄ samme mÄde alle de steder pÄ nettet, hvor du har adgang til at rette i oplysningerne.
Skriv en kort og prĂŠcis beskrivelse af din virksomhed
Her kan du se min beskrivelse.
Upload logo og billeder til din profil
Upload virksomhedens logo, masser af gode relevante billeder og evt. video fra din virksomhed.
VÊr opmÊrksom pÄ, at Google stiller krav til billedkvalitet. SÄ sÞrg for, at du kun uploader gode billeder.
Du kan lĂŠse om Googles krav til billeder og video her >
Optimering af din Google Virksomhedsprofilo
NÄr du har styr pÄ alle de grundlÊggende oplysninger pÄ din profil, sÄ kan du gÄ i gang med at optimere den.
VĂŠlg “Opslag” i menuen, sĂ„ fĂ„r du forskellige muligheder.
Du kan fx:
- TilfĂžje en nyhed
- TilfĂžje et tidsbegrĂŠnset tilbud
- TilfĂžje en kommende begivenhed
NĂ„r jeg har skrevet et nyt blogindlĂŠg, sĂ„ deler jeg det altid via min Google Business Profile – ligesom jeg ogsĂ„ deler pĂ„ fx Facebook og LinkedIn.
NÄr man sÞger pÄ mit navn (brand-sÞgning), sÄ bliver mine opslag vist direkte i min Google Business Profile i sÞgeresultatet.
FĂ„ anmeldelser fra din kunder
Anmeldelser pÄ Google er med til at styrke din trovÊrdighed. BÄde overfor potentielle kunder og overfor Google.
Kig pÄ resultatet nedenfor. Hvilken hjemmeside ville du klikke ind pÄ her?
SpĂžrg nogle af dine kunder, om de vil skrive en anmeldelse.
Husk altid at svare pÄ anmeldelserne. Det er god stil at sige tak for en god anmeldelse. Og det er meget vigtigt, at du svarer pÄ en dÄrlig anmeldelse.
Redigér din Google Virksomhedsprofil direkte fra sÞgeresultatet
Som noget nyt (2022) kan du redigere din profil direkte fra sĂžgeresultatet eller via Google Maps.
Du indtaster bare dit firmanavn i sÞgefeltet og vupti, sÄ fÄr du adgang til din virksomhedsprofil.
Brug Google Virksomhedsprofil og Äbn dÞren til Þget synlighed
Til slut bare en kort opsummering.
- Opret en Google Virksomhedsprofil
- SĂžrg for at bekrĂŠfte ejerskabet
- Udfyld din profil grundigt
- Upload gode billeder og evt. videoer
- Del opslag, tilbud og begivenheder
- FĂ„ nogle af dine kunder til at skrive en anmeldelse
Oprettelse og optimering af din Google Virksomhedsprofil er en af brikkerne i din samlede indsats for at Þge din synlighed pÄ Google.
En god virksomhedsprofil kan i samspil med god SEO pĂ„ din hjemmeside Ă„bne dĂžren til Ăžget synlighed – bĂ„de i de almindelige Google-sĂžgninger og i sĂžgninger pĂ„ Google Maps.
Har du brug for hjÊlp med at oprette, udfylde og optimere din Google Business Profile, sÄ er du velkommen til at kontakte mig pÄ berit@beritbai.dk for et uforpligtende tilbud.
LÊs ogsÄ:
SÄdan bliver du synlig pÄ Google >
Google-optimering – SEO for begyndere >
SÄdan skriver du (knivskarpe) SEO-tekster >
Kunne du lide indlĂŠgget? Del meget gerne med dit netvĂŠrk